actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2016, 14:54
Sara.W*uters Sara.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 56
"Maak nieuwe categorie: onvrijwillige verkrachting"

Creëer naar analogie met 'onvrijwillige doodslag' in de strafwet een categorie 'onvrijwillige verkrachting'. Zo zullen minder slachtoffers in de kou blijven staan, denkt experte seksueel strafrecht Liesbet Stevens.

In verkrachtingszaken draait het nu vooral om de vraag: was er toestemming? "Dat wordt vrij zwart-wit bekeken", stelt Liesbet Stevens, adjunct-directeur van het Instituut voor de gelijkheid van mannen en vrouwen. "Maar in de praktijk is er vaak twijfel. Neem nu een zaak waarbij de dader zegt ervan overtuigd te zijn dat het slachtoffer akkoord ging. In een rechtszaak speelt die twijfel soms in het voordeel van de dader. Want een rechter is voorzichtig om de stempel 'verkrachter' op iemand te plakken."

Zoals je in moordzaken een onderscheid maakt tussen 'moord' en 'onvrijwillige doodslag', zou je dat ook met dossiers van seksueel geweld kunnen doen, meent Stevens. "Door een 'lichtere' categorie in te voeren, zouden er meer veroordelingen kunnen zijn."

Toch is niet iedereen overtuigd. "Het lijkt me moeilijk verteerbaar voor een slachtoffer dat het blijkbaar gaat om een 'minder zware verkrachting'", zegt Luk Delbrouck, die vaak verkrachtingszaken pleit. "Dan zeg je eigenlijk dat het ene geval minder erg is dan het andere."

Gentse dj

Delbrouck verwijst naar de zaak van de Gentse dj, waarbij de dader veroordeeld werd voor verkrachting, maar geen effectieve straf kreeg. "Wat is erger voor het slachtoffer? Een dader die verkrachter wordt genoemd, maar geen straf krijgt, of een dader die een straf krijgt maar een onvrijwillige verkrachter is?"

Staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs (N-VA) ziet wel graten in het voorstel. Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) laat weten dat hij zelf met voorstellen zal komen.

Datum: 26.11.2016

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/-...hting-b4ff5969/

Mening:
Ik vind dat er een groot verschil is tussen ‘onvrijwillige doodslag’ en ‘onvrijwillige verkrachting’. In mijn ogen bestraat onvrijwillige verkrachting niet omdat ik het haast onmogelijk vind dat iemand seksueel contact kan hebben met een andere persoon, zonder te weten dat deze persoon daar niet mee akkoord gaat. Als één van de twee partijen niet akkoord gaat met het seksueel contact betekent dit dat de andere partij niet genoeg gecommuniceerd heeft naar de andere partij toe. In mijn ogen is elke vorm van seksueel contact zonder wederzijdse toestemming verkrachting en moet dit op een gepaste manier bestraft worden.

Laatst aangepast door Sara.W*uters : 26th November 2016 om 15:09.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.