actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2016, 11:32
Jochem.W*uters Jochem.W*uters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Kasterlee
Posts: 58
"Zonder duidelijke ja is het verkrachting. Altijd"

Cijfers over seksueel geweld en hoe de Belgen erop reageren, veroorzaken ophef. Vier op de tien denken dat seks zonder toestemming in bepaalde situaties gerechtvaardigd is. En vrouwen hebben, zo lijkt het, nog het meeste begrip. "Ronduit onthutsend", zegt Elke Sleurs, staatssecretaris én gewezen gynaecologe die vroeger zelf de slachtoffers mee opving.

Het is het jongste rapport van de Eurobarometer dat schokt. België scoort daarin slechter dan Roemenië, Hongarije, Bulgarije en Tsjechië als het gaat over het goedpraten van seksueel geweld. Liefst 40% blijkt dat te doen. In Frankrijk is dat 'maar' 31%, in Nederland 15%. Verschrikkelijk, vindt onder meer het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen. "Voor seks moet een duidelijk 'ja' gegeven worden. Anders is het verkrachting. Altijd." Situaties waarin de ondervraagden een 'rechtvaardiging' zien voor seksueel geweld zijn bijvoorbeeld 'vrijwillig mee naar huis gaan na een feestje of afspraak', 'dronken zijn of drugs gebruiken' en 'sexy kleding dragen'.

Voor het onderzoek werden 28.818 Europeanen ondervraagd, onder wie 1.029 Belgen. Opmerkelijk: vrouwen leken nog vaker begrip te tonen in die bepaalde situaties. "Dat is zo typisch, helaas", reageert staatssecretaris voor Gelijke Kansen Elke Sleurs (N-VA). Zij had ze zo vaak voor zich, vroeger, toen ze nog gynaecologe was, in haar kabinet in het UZ Gent, de vrouwen die ook als slachtoffer zichzelf met de vinger wezen. "'Wat heb ik gedaan dat ik verkracht ben?', was zo vaak hun eerste vraag. En dan begonnen ze meteen te vertellen 'dat ze zelf ook wel een glaasje hadden gedronken'. Of 'dat ze inderdaad nog laat alleen over straat liepen'. Alsof dat ertoe doet."

Dat het hoge Belgische cijfer van de Eurobarometer gisteren in loop van de dag wel iets gerelativeerd werd - de vraagsteling in de Belgische enquête is mogelijk dubbelzinnig te noemen, zo gaf de onderzoeker bij navraag door onze collega's van De Morgen overigens toe - vindt Elke Sleurs er niet eens toe doen. "Of er nu 40, 30 of 50% 'begrip' is voor seksueel geweld, het is victim blaming! Ik doe er niet aan mee. En niemand zou dat mogen doen. Begrip voor verkrachting is nooit gepast."

Bronvermelding: Het Laatste Nieuws, 26/11/2016 (http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Re...ng-Altijd.dhtml)

Eigen mening: Dat 40% van de Belgen seks zonder een duidelijke ja goedpraten is wel een beetje verontrustend. Ik had helemaal niet verwacht dat vrouwen er het meeste begrip voor zouden hebben. Ik volg de mening van het artikel gedeeltelijk, als je partner geen seks wilt is het niet aan jou om dat te forceren, maar om het dan effectief verkrachting te noemen vind ik wel wat extreem. Over zo'n intieme gebeurtenis moeten beide partners het erover eens zijn. De redenen die ze geven voor 'rechtvaardiging' van seks zonder toestemming vind ik een beetje belachelijk, dronkenschap, drugsgebruik en sexy kleding dragen. Ik vind het dan een beetje 'misbruik' maken van de situatie en dat is dus niet oké.

Laatst aangepast door Jochem.W*uters : 26th November 2016 om 11:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.