actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th September 2016, 16:33
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Lightbulb Belgische F-16-piloten getuigen voor het eerst


Sinds eind juni nemen zes Belgische F-16's deel aan de strijd tegen IS. De piloten voeren dag en nacht missies uit boven vijandelijk gebied in Irak en Syrië. VTM Nieuws kon als eerste een kijkje nemen achter de schermen.



VTM-oorlogsverslaggever Robin Ramaekers mocht als eerste tv-journalist binnen op de luchtmachtbasis in Jordanië. Van daaruit vertrekken elke dag 6 Belgische F16-gevechtsvliegtuigen om IS-doelwitten te bombarderen.

'Ik stap niet in een vliegtuig met het idee, ik zal eens snel wat bommen gooien. Zo werkt het niet', vertelt een F-16-piloot, 'Het objectief van onze missie is om IS of Daesh militair uit te schakelen, zodat Syriërs en Irakezen eindelijk in vrede hun leven kunnen heropbouwen.'

Over het aantal vluchten en getroffen doelwitten wordt voorlopig niet gecommuniceerd. Maar de beelden tonen wel hoe precies de piloten te werk gaan. 'Het systeem laat ons toe om niets uit te schakelen wat geen doelwit is', klinkt het, 'De doelwitten die we uitschakelen zijn zuiver militair en in die zin kan ik er wel mee leven.'

Bron: De Standaard, 26.09.2016
Eigen mening:
Ik vind het knap dat mensen er voor kiezen om dit beroep uit te oefenen, want het houdt namelijk ook verscheidene risico’s in. Wel denk ik dat het zeer moeilijk is je “menselijkheid” niet te verliezen aangezien alles van bovenaf zo surreëel lijkt. Je heb niet echt “vat” op wat je beneden bombardeert en ik denk dat sommigen hier de controle zouden kunnen verliezen, het experiment van Milgram (met de dodelijke dosis stroomstoten) in het achterhoofd gehouden. Daarom vind ik het wel goed dat hun systeem het hen niet toelaat andere dingen de bombarderen dan doelwitten. Zo is er, indien nodig, toch nog wat controle. Ik veronderstel dat dit systeem ook voor de piloten een hulp is om mentaal op een betere manier om te gaan met hun job doordat ze, op die manier, zeker zijn dat ze enkel de militaire doelen raken (en geen onschuldige inwoners).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.