actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2016, 09:23
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
‘Ons land is veiliger geworden’

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) beseft dat het gevaar nog niet geweken is, maar kijkt toch veeleer optimistisch terug op het voorbije halfjaar na de aanslagen van 22 maart. ‘Ik denk dat de aanslagen onze samenleving net dichter bij elkaar hebben gebracht’, zegt hij in Het Nieuwsblad.

De minister meent dat ons land de afgelopen twee jaar veiliger is geworden. ‘Dankzij de bijzondere inlichtingen- en onderzoeksmethodes hebben we meer mogelijkheden de boodschappen van terreurnetwerken te onderscheppen’, zegt Jambon. ‘Ik zeg niet dat een nieuwe aanslag uit te sluiten is, maar het is wel veiliger geworden. Dat is ook onze verantwoordelijkheid. De mensen moeten zonder angst hun eigen leven voortzetten.’

‘En we zijn daar tot nu toe in geslaagd’, klinkt het. De mensen zijn zoals elk jaar afgezakt naar de grote festivals, zelfs al waren er meer controles, haalt Jambon aan. Hij meent dat de aanslagen zelfs meer cohesie in onze samenleving hebben gebracht. ‘Ons model krijgen ze niet kapot met terreuracties.’

Jambon hield zich als een van de enigen op de achtergrond in de discussie over de veiligheid van afgelopen zomer. De N-VA nam daarin uitdrukkelijk het voortouw, vaak tot frustratie van haar coalitiepartners.

‘De veiligheidsomstandigheden zijn sinds het regeerakkoord op zijn zachtst gezegd hard geëvolueerd. Dus is het logisch dat partijen met nieuwe voorstellen komen. Mijn rol is in de eerste plaats om die ideeën op de regeringstafel te brengen. Maar uiteraard heb ik er binnen de partij aan meegewerkt’, aldus Jambon.

Bron: DS 22/09/16
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160922_02480355

Eigen mening: Ik ga volledig akkoord met Jambon. Ook ik behoor volledig tot de groep waarover Jambon het heeft. Zo ben ik bijvoorbeeld naar Rock Werchter geweest, waar er inderdaad langere wachttijden waren door controle. Als je enig besef hebt van de terreurdreiging dan erger je je niet aan deze wachttijden, sterker nog: ik voelde mij juist veiliger door in die wachtrij te staan. Hetzelfde geldt voor de luchthavens. Deze zomer ben ik vanuit twee verschillende luchthavens vertrokken. In beide luchthavens werd er een extra controle uitgevoerd en waren er militairen te zien. Voor sommigen komt dit heel beangstigend over, maar voor mij persoonlijk geeft dit enkel een veiliger gevoel. Tot slot hoor je de laatste tijd vaker dat er terreurdreigingen gestopt zijn en dat er verdachten werden opgepakt. Wanneer dit met de nieuwe veiligheidsmaatregelen en onderzoeksmethodes te maken heeft, dan kan ik dit alleen maar toejuichen. Ik begrijp wel dat er in de toekomst mogelijk weer een debat rond privacy kan komen, want nieuwe veiligheidsmaatregelen zullen wellicht deels ten koste gaan van onze privacy. Hopelijk zal dit de veiligheid niet verstoren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.