actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2015, 08:37
Ben.P*eters Ben.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ranst
Posts: 54
Australië wil geen troepen naar Syrië sturen

Australië wil geen troepen naar Syrië sturen

Australië is niet van plan om gevechtstroepen naar Syrië te sturen om er te strijden tegen Islamitische Staat (IS). Dat verklaarde de premier Malcolm Turnbull dinsdag in het parlement. Volgens hem moet een politieke oplossing gevonden worden tegen terrorisme.
Het was de eerste belangrijke toespraak over nationale veiligheid, sinds Turnbull twee maanden geleden de post van eerste minister wegkaapte van Tony Abbott.
Ook Australië is volgens de premier kwetsbaar voor terreuraanslagen. Maar Turnbull is wel een pak gematigder dan zijn voorganger: ‘het is niet het moment voor machismo’, klonk het.
De Australische eerste minister zei ook boos te zijn over de aanslagen in Parijs, ‘maar dit mag ons oordeel niet vertroebelen’. Volgens hem kan terrorisme enkel verslagen worden door ‘kalm en professioneel’ te handelen.
Turnbull meent dat IS in een zwakke positie staat. ‘Ze hebben meer smartphones dan wapens, meer Twitter-accounts dan soldaten. We moeten ons niet gek laten maken door hun hype.’ Ze zijn omgeving door vijanden en zelf in de gebieden onder hun controle hebben ze niet de volledige legitimiteit.
Australië levert al luchtsteun aan de internationale coalitie die strijd voert in Irak. Maar volgens Turnbull is er onder de wereldleiders die hij de voorbije week ontmoette geen steun voor een invasie in Syrië. ‘Australië steunt de onderhandelingen in Wenen om een politieke oplossing voor Syrië te vinden.’
De premier pleitte ook voor meer uitwisseling van inlichtingen tussen Australië en Zuid-Oost-Azië. Naar landen als Indonesië, Maleisië en Singapore reizen Australiërs immers veel. ‘Vanuit een Australisch oogpunt zien we een reëel risico dat terroristische groepen in de regio mogelijk geïnspireerd kunnen worden door aanslagen zoals we gezien hebben in Ankara, Beiroet, Bamako en Parijs. We houden er ook rekening mee dat jaarlijks honderdduizenden Australiërs Zuid-Oost-Azië bezoeken.’

Bron: De Standaard, 24 november 2015, 07:05,
Australië wil geen troepen naar Syrië sturen

Mening:
Het probleem rond IS is al uitgezaaid vanuit Europa naar de Verenigde Staten, Rusland en nu zelfs al Australië. Ik vind persoonlijk dat dit een goed voorbeeld is van "De wereld is mijn dorp." Het lijkt mij zeer voorbarig en voorzichtig van Australië om te zeggen dat ze gevaar lopen voor de terreur van IS. Ik ga echter wel akkoord met wat de premier zegt; Australië kan beter op politiek vlak een steunpilaar zijn in de strijd tegen IS. Als elk land troepen stuurt en zijn eigen beleid en plan uitvoert, gaat dit enkel voor wrijving zorgen tussen de verschillende politieke eenheden die zich over IS buigen. We kunnen beter bespreken hoe we het samen aanpakken, met als Frankrijk en de Verenigde Staten als grootste spelers. Rusland laten we best zijn eigen ding doen, zolang het gereguleerd blijft. Ik blijf echter achter mijn mening staan dat we een militaire aanwezigheid in die regio moeten hebben en IS niet de kans mogen geven om te recupereren van de schade die ze geleden hebben.

Laatst aangepast door Ben.P*eters : 24th November 2015 om 08:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.