actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2015, 01:06
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
"Scholen moeten waakzaam zijn ondanks verlaging terreurdreiging"

Nu voor heel het land dreigingsniveau 3, of ernstig, geldt, heeft het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) de directies opnieuw ingelicht over wat dat niveau inhoudt. Die communicatie kregen de scholen de afgelopen dagen al toegestuurd. "Naast versterkte patrouilles vanuit de lokale politie, is het belangrijk dat we met zijn allen extra waakzaam zijn", klinkt het in die mededeling. "Er zijn geen indicaties dat scholen geviseerd worden, maar op plaatsen waar veel mensen samenkomen is inderdaad extra waakzaamheid geboden."

De directies krijgen vier aandachtspunten aangeboden die de scholen verder op weg moeten helpen: denk vooruit, wees waakzaam, werk samen met de politie en praat met de leerlingen. Voor verdere vragen worden de directies doorverwezen naar de verschillende koepels, maar ook bij het Meldpunt Deradicalisering en het Netwerk Tegendiscours kunnen onderwijsmensen terecht.

Bron: De Morgen 26/11/2015
http://www.demorgen.be/binnenland/-...iging-b5cc20d8/

Mening:
Naar mijn mening is en blijft het belangrijk om waakzaam te zijn. Ik vind het belangrijk dat er geen paniek wordt gezaaid in scholen omdat vele leerlingen bang zijn om naar school te gaan (vooral in Brussel). In het artikel zeggen ze bovendien dat het belangrijk is om open te communiceren met leerlingen, maar het is ook even belangrijk om goed te communiceren met ouders. Ouders zijn in deze periode vaak zeer ongerust door al het akelige nieuws dat de afgelopen weken de media trof.
Het is een goed gegeven dat scholen een rechtstreeks infopunt kunnen contacteren indien ze vragen hebben. Dit kan gaan over zowel de veiligheid van de school als meer informatie over het dreigingsniveau, dat momenteel op niveau drie staat.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th November 2015, 19:18
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
Ik ga akkoord met A*ron, het is inderdaad belangrijk om een open communicatie te hanteren met de leerlingen. Het dreigingsniveau mag dan wel gedaald zijn naar 3, we blijven het woord dreiging gebruiken dus waakzaamheid is vast en zeker aan de orde.
Er is een heleboel aan het gebeuren in de wereld en hoe hard we leerlingen soms ook willen beschermen, zij pikken enorm veel op en weten heus wel wat er gaande is. Daarom is het belangrijk om open te staan voor dergelijke gesprekken. Neem de tijd tijdens je lessen om over de gebeurtenissen van de voorbije weken te praten want leerlingen hebben daar nood aan. Zij willen vat krijgen op zaken die voor hen 'nieuw' zijn of enorm ver-van-mijn-bed lijken. Daarom moeten we niet proberen om leerlingen af te schermen en verbloemend taalgebruik te hanteren. Volgens mij mogen we gerust uitleggen hoe de vork echt in de steel zit (als we dit natuurlijk zelf volledig snappen) zolang we de kinderen ook nog steeds kinderen laten zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.