actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2014, 08:06
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
16.900 jongeren verliezen straks uitkering

Volgens een raming van de RVA zullen op 1 januari 2015 16.900 mensen hun inschakelingsuitkering verliezen. Dat staat vandaag in De Standaard.
Jongeren die stoppen met school en na een jaar nog altijd geen werk hebben, krijgen vandaag een inschakelingsuitkering. De regering-Di Rupo beperkte het recht op zo’n uitkering tot 3 jaar en die periode loopt op 1 januari af. Wie op dat moment geen of onvoldoende werkervaring kan voorleggen, verliest zijn uitkering. Een nieuwe raming van de RVA schat dat het gaat om 16.900 mensen. In de loop van 2015 zouden er daar nog eens 3.000 bijkomen.

Onder de huidige minister van Werk Kris Peeters (CD&V) worden de regels trouwens nog strenger gemaakt. De maximumleeftijd wordt beperkt tot 25 jaar en jongeren onder de 21 moeten over een diploma middelbaar onderwijs beschikken.

Volgens oppositiepartij Groen drijft dit jonge werkzoekenden naar het OCMW. ‘Volgens onze berekeningen verliezen jaarlijks vanaf nu gemiddeld 14.000 werkzoekenden hun uitkering’ zegt Kamerlid Evita Willaert, ‘Welk signaal geef je zo aan jongeren? Hun volwassen leven is nog maar begonnen en zij moeten al aankloppen bij het allerlaagste vangnet van onze sociale zekerheid. We moeten jongeren net meer kansen geven.’

Bron: De Standaard, 6.900 jongeren verliezen straks uitkering, 24/11/14, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141123_01391991

Eigen mening:

Persoonlijk vind ik ook dat we jongeren net meer kansen moeten geven. Jongeren die drie jaar nadat ze zijn gestopt met school geen werk hebben, hebben geen recht meer op een inschakelingsuitkering. Dit vind ik toch een beetje kort door de bocht. Naar mijn mening zou de overheid de jongeren toch tenminste een iets langere termijn mogen geven om werk te vinden of een alternatief aanbieden. Zo geeft de overheid een verkeerd signaal aan de jongeren. Ze zijn jong, hun leven begint pas en op dat moment moeten ze al gaan aankloppen bij de sociale zekerheid. Heeft de overheid er al eens over nagedacht wat voor een gevoel zo op deze manier aan jongeren geven. Je geeft ze op deze manier het gevoel dat ze aan de start van hun leven al falen in. En ik vraag mij dan af of dat wel de bedoeling is van het hele systeem van de sociale zekerheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.