actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2012, 13:57
Shana.Scheveneels Shana.Scheveneels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Meerhout
Posts: 50
Turtelboom wil investering van 800.000 euro: 'Gevangenen scannen op messen'

Turtelboom wil investering van 800.000 euro: 'Gevangenen scannen op messen'

Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) wil 800.000 euro investeren in speciale apparatuur die gedetineerden na hun wandeling scant op gevaarlijke voorwerpen. 'Op die manier kunnen we voorkomen dat gedetineerden nog scherpe voorwerpen binnen en buiten smokkelen om cipiers mee te gijzelen', zegt Turtelboom. Ze legt het plan maandag voor aan de vakbonden.

Mevrouw Turtelboom, u bent gisteravond pas laat in België geland na een bezoek in het buitenland. Intussen zijn uit de gevangenis van Aarlen twee gevaarlijke gangsters ontsnapt.

'Eerst en vooral: wat er gebeurd is in de gevangenis van Aarlen moeten we bijzonder ernstig nemen. En dat geldt ook voor het incident een paar dagen eerder in de gevangenis van Andenne. (Daarbij raakten vier cipiers gewond toen twee gevangenen probeerden te ontsnappen, nvdr.) We weten dat we in de gevangenissen in ons land met verschillende problemen zitten, maar doen er op dit moment alles aan om de situatie beter en veiliger te maken.'

Het voorbije jaar zijn er opvallend veel incidenten geweest waarbij cipiers door gedetineerden op een gewelddadige manier gegijzeld werden tijdens een ontsnapping. Gaat u daar iets aan doen?

'Zeker. In de begroting hebben we een investering voorzien van 800.000 euro voor speciale apparatuur in de gevangenissen. Die moet de gedetineerden voortaan scannen en screenen als ze naar de wandeling gaan én terugkeren. Op die manier kunnen de cipiers zien of de gedetineerden gevaarlijke voorwerpen, zoals scheermessen of andere scherpe objecten, binnen of buiten smokkelen. Daardoor kunnen we voorkomen dat gevangenen, zoals nu in Aarlen, op de wandeling een mes bij zich hebben om een cipier mee aan te vallen. Dat plan ga ik maandag voorleggen op het overleg met de vakbonden en daarna ook aan de regering.'

Die vakbonden waren gisteren niet mals voor u. U kreeg veel kritiek omdat ze volgens hen, sinds u minister van Justitie bent, nog geen overleg met u kregen. 'We wisten dat ze weinig respect voor cipiers heeft. Maar nu blijkt dat ze géén respect voor ons heeft', klonk het bitter.

'Kijk, het is onaanvaardbaar wat er in Aarlen gebeurd is. Dat heeft een enorme impact op de mensen die werken in de gevangenis. Maar we hebben wel al maatregelen genomen en mijn medewerkers staan ook permanent in contact met de vakbonden binnen het gevangeniswezen. In mijn beleidscel zit iemand die zelf nog directrice in een gevangenis was, dus we vinden het belangrijk om nauw met hen te overleggen. Maar we dat gaan dat de komende weken zeker blijven doen. Maandag wil ik mijn plan alleszins met hen bespreken.

De ontsnapte gangster David Manella was vorig jaar ook al op een gewelddadige manier uit de gevangenis van Nijvel ontsnapt. Het gevangeniswezen wilde hem onder een streng regime plaatsen, maar een rechter vond dat niet nodig. Wat denkt u daarvan als u dat hoort? '

Het is altijd belangrijk goed op te letten voor recidivisme bij gedetineerden. Maar als een rechter daar zo over beslist, dan moeten we daar akte van nemen. Zeker ik als minister van Justitie kan de onafhankelijkheid van de rechter alleen maar respecteren.'

Bron: DS, zo 15/04/2012
Mening: na het voorval in de gevangenis van Aarlen is de top van het gevangeniswezen nagegaan of er extra maatregelen moeten worden genomen in de gevangenis. Volgens mij gaat het er niet meer om of er maatregelen moeten worden genomen maar welke maatregelen er moeten worden genomen. Toch heb ik mijn twijfels bij dit voorstel/initiatief. In een gevangenis zijn er gevaarlijke en minder gevaarlijke types, mij lijkt het misschien verstandig om de wandelingen af te schaffen voor de gevaarlijkste types. Zulke wandelingen blijven volgens mij een ideale gelegenheid voor gevangenen om op een gemakkelijke manier voor onheil te zorgen, cipiers op de proef te stellen of om te ontsnappen. Misschien moet er nog ruimer worden gekeken naar zulke problemen als men een oplossing wil vinden. Men zou misschien eerst kunnen nagaan hoe zulke voorwerpen in eerste instantie in de gevangenis terecht komen, misschien wordt de overdacht van goederen (onder bewakers-gevangenen, onder bezoekers-gevangen,...) te slecht of te weinig gecontroleerd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2012, 17:09
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Eerst en vooral is het enorm jammer dat er eerst weer iets moet gebeuren alvorens men gaat ‘uitvoeren’.

Volgens mij ligt het grootste probleem bij de cipiers. Eender welke gangster die veel geld bezit tracht wel eens een cipier om te kopen. Het is vaak via die weg dat de gevangenen aan wapens komen. Ik pleit daarom om een beter en gedisciplineerder controle over heel de gevangenis. Dus niet enkel scanners voor de wandeling maar ook extra camera’s, controle over de cipiers, een beter en doordacht systeem om de gevangen te begeleiden, enz.

Verder moet er ook meer gesproken worden met de cipiers. Welke tekortkomingen hebben ze, waarvoor zijn ze bang? Waar zijn er vaak problemen en waarom?
BESLUIT: Meer investeren in controlesystemen en discipline!
Dit met het oog vooral gericht op heel het gevangenisgebeuren en hierbij in goed overleg met de cipiers/directie.

Wat bedoel ik met discipline: Het nakomen van de regelingen, de taken, enz.
__________________
All we are same..
Give peace a chance!
~ John Lennon
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th April 2012, 10:11
joachim.bogaerts joachim.bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 35
Hier ben ik het niet mee eens. Waarom iedereen over dezelfde kam scheren ?Wie zegt dat deze voorwerpen binnenkomen via de cipiers? Gevangen kunnen zeer creatief uit de hoek komen en vinden wel andere manieren. Zelfs in Amerikaanse supergevangenissen gebeuren deze dingen. Ik heb geen idee hoe de opleiding tot cipier verloopt dus over een betere opleiding kan ik niets zeggen. Meer investeren en betere controle moedig ik wel aan. Dit hadden ze al sneller moeten doen als je de geschiedenis van ontsnappingen in België bekijkt. Als je ziet welke middelen gevangen tot beschikking krijgen in een cel denk ik dat het wel simpel is om daar dingen van te maken of via die wijze iets binnen te krijgen. Ik denk dat gevangenissen meer naar het Amerikaanse voorbeeld moeten gemaakt worden. Niet alles in Amerika is goed, maar dit doen ze wel voortreffelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.