actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2012, 17:14
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Bart De Wever: 'Ongelijkheid in weddes beter wegwerken'

Bart De Wever (N-VA) heeft geen probleem met de weddevermindering voor senatoren. Maar hij vindt wel dat de ongelijkheid voor gemeenschapssenatoren beter weggewerkt wordt. Eerder kaartte ook Bart Tommelein (Open VLD) dat aan.
Naast N-VA-voorzitter is Bart De Wever ook gemeenschapssenator. Dat betekent dat hij een verkozen Vlaams parlementslid is, maar daarnaast ook in de Senaat zetelt.

Het is de Senaat die het loon van de gemeenschapssenatoren bepaalt. Maar het is ook de Senaat die beslist heeft zijn leden minder te betalen.

Daardoor verdienen gemeenschapssenatoren nu zowat 500 euro per maand minder dan hun collega's in het Vlaams Parlement, terwijl ze nochtans eigenlijk meer werk hebben.

'Dan doe je je partij eens een plezier om als Vlaams parlementslid toch de senaatslijst te trekken. En dan eindig je als dank met 500 euro netto minder per maand', verklaarde De Wever daarover. Maar dat was volgens hem een grapje.

In Villa Politica zegt De Wever dat hij geen problemen heeft met een weddevermindering voor parlementsleden. 'De politiek heeft een voorbeeldfunctie', klinkt het. 'Maar de ongelijkheid die gecreëerd is voor mensen die in beide zitten, kunnen we beter wegwerken.'

Hij verdedigde daarbij ook zijn zetel in de parlementen. 'Ik doe weinig in het parlement', gaf hij toe. 'Maar ik werk dag en nacht om de ideeën waarvoor ik ben verkozen te verdedigen en als het erop aankomt dan kan ik namens mijn partij spreken.'

'Opbod tussen de parlementen'

Eerder had gemeenschapssenator Bart Tommelein (Open VLD) de weddevermindering aan de kaak gesteld. Hij beseft dat er een opbod is tussen parlementen en politici om zo flink mogelijk in te leveren.

Tommelein kaartte dit aan in De Standaard. Op Radio 1 beklemtoonde hij dat hij mee die loonsverlaging in de Senaat gestemd heeft. Hij staat er dus achter. 'Maar het zou hypocriet zijn als ik blij was dat ik nu minder verdien.'

Hij vindt het jammer dat het Vlaams Parlement nog niet beslist heeft naar de verloning van zijn leden te kijken. Er wordt namelijk eerst een studie uitgevoerd en daardoor is er nu het verschil in loon. 'Er is een opbod bezig tussen parlementen en politici om zo veel mogelijk in te leveren', aldus Tommelein.

Of die 500 euro veel betekent maandelijks? Tommelein zei op Radio 1 dat hij niet goed weet hoeveel hij precies verdient maandelijks. 'Het moet zo'n 5000 euro zijn.'

Hij beklemtoont dat hij niet klaagt over zijn loon en dat hij, net als iedere Vlaming, moet inleveren en meer moet betalen voor bijvoorbeeld diesel of benzine. Maar dat hij voor zijn extra job in de Senaat nu beloond wordt met minder loon, is een beetje vreemd.

Bron: DS 07/03: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120307_015

Opinie:
Dit is een groot probleem dat niet alleen lonen van senatoren beïnvloedt. Er zijn te veel postjes/regeringen/parlementen in dit land en te weinig politici om die te vullen. Politici moeten noodgedwongen meer postjes innemen anders raken ze niet gevuld, maar het zijn ook maar mensen. Je kan moeilijk je werk doen als én senator, én parlementslid, én gemeenteraadslid. Ze worden echter wel voor de drie posten betaald. Akkoord ze krimpen in, maar waarom niet gewoon de post met het hoogste loon als standaard nemen, dat krijg je per maand, ongeacht al je andere posten en zetels.
Of nog beter, waarom niet enkele parlementjes afschaffen? Of toch zeker al de achterhaalde senaat. Laat gemeenteraadspolitiek en hogere politiek ook niet door dezelfde mensen doen. Alles is zou gesplitst moeten zijn, maar dat is moeilijk te geloven als veel personen zowat op elk niveau zetelen.

Laatst aangepast door Jens.Mangelschots : 7th March 2012 om 18:39.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2012, 17:44
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Hier kan ik jouw mening wel volgen Jens! Het zou inderdaad beter zijn om elk postje apart in te vullen. Niet zoals het nu is, één iemand om zowel senator, én parlementslid én gemeenteraadslid te spelen. Ik vind het knap dat Bart De Wever toegeeft dat hij weinig doet in het parlement. Hij werkt dag en nacht om de ideeën waarvoor hij verkozen is te verdedigen en erover te discussiëren. Het zou veel beter zijn als men per post één iemand tewerkstelt zodat die persoon zich ook echt kan concentreren op dat desbetreffende beroep!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.