actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2013, 09:24
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Studenten als straf achter vuilniskar

In Leuven kunnen studenten die betrapt zijn op overlast, kiezen voor een alternatieve sanctie. Ze ruimen dan een dag zwerfvuil bij de groendienst of gaan mee op pad met de mannen van de vuilniskar, in plaats van gewoon een boete te betalen. Het moet de jongeren ertoe aanzetten voortaan twee keer na te denken voor ze bijvoorbeeld opnieuw gaan wildplassen.

Bron : http://www.standaard.be - vrijdag 19 april 2013, 19u59
Bron: VMMA
Auteur: VMMa
Filmpje : http://www.standaard.be/artikel/det...130419_00547424

Eigen mening :
Naar mijn mening is dit een goede alternatieve straf voor een geldboete. Zeker in een zo'n grote studentenstad als Leuven is dit zeker zinvol. Studenten hebben namelijk niet altijd het geld om een boete te betalen en bovendien maken de studenten zich op deze manier nuttig. Ik denk ook dat studenten na zo een dagje werken bij de groendienst van de stad, niet snel meer voor overlast zullen zorgen. Het lijkt mij namelijk toch niet zo'n leuke taak en door zo een hele dag mee te draaien met de groendienst blijft het besef van hun 'daden' misschien ook wel langer hangen dan het betalen van een geldboete. In een stad zoals Leuven denk ik ook dat er heel veel studenten zijn die wel eens voor overlast zorgen en op deze manier zal dit aantal studenten misschien ook wel dalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2013, 11:47
Laure.Mylemans Laure.Mylemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 60
Dit vind ik een zeer goed idee. Ik ben er ook van overtuigd dat dit veel effectiever is dan een boete. Er zijn immers veel studenten die dit geld waarschijnlijk zomaar van hun ouders krijgen en dan helemaal niet beseffen dat ze iets fout hebben gedaan. Een straf zoals deze zorgt er voor dat de studenten/jongeren zich schamen en daardoor zullen ze ook veel minder snel terug iets uitspoken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2013, 12:17
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ik vind het een heel goed initiatief! Een geldboete zal voor een groot deel studenten (afhangende van de boete zelf, natuurlijk) misschien wel een 'reality-check' zijn, een manier om ze in het vervolg twee keer te doen nadenken vooraleer ze iets willen ondernemen. Voor het andere deel studenten zal deze geldboete hen niet wakker schudden. Ze krijgen geld van hun ouders, ze hebben een goed studentenloon (al dan niet in het zwart), ze hebben nooit of amper de waarde van geld leren kennen... Hierbij vind ik dergelijk alternatief als helpen bij het opruimen/ophalen van afval een goede oplossing! Ze moeten niet alleen een lastig karwei doen, ze doen daarbij ook nog iets terug voor de maatschappij!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 20th April 2013, 12:19
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Wel wil ik dan de bedenking maken of de stad Leuven (en elke groot studentenstad) genoeg voorzieningen heeft voor de behoefte van een groot aantal studenten. Misschien ook eens denken aan meer gratis openbare toiletten (die goed worden onderhouden). Probeer maar als jonge man of nog erger vrouw een toilet te vinden om 2 uur s'nachts.

Natuurlijk staat aan meer openbare toiletten een prijskaartje aan !
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd April 2013, 11:53
S*ANNE S*ANNE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Gierle
Posts: 26
Ook ik vind dit een heel goed initiatief. Het is niet alleen een goede straf maar ook een leerrijke dag voor deze studenten. Ze leren respect tonen voor 'de mannen achter de vuilniskar' en voor de properheid van de stad. Daarnaast bestaat de kans ook dat de studenten inzien dat ze moeten gaan voor hun diploma zodat ze later een goede job kunnen vinden.
Jongeren inzetten om samen naar een propere stad te streven speelt in op de mentaliteit van de jongeren. Een geldboete doet dit veel minder en lijkt me dus minder doeltreffend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.