actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2012, 22:21
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Kwart meer nieuwe pleegouders in Vlaanderen

Kwart meer nieuwe pleegouders in Vlaanderen

BRUSSEL - Het aantal nieuwe pleeggezinnen is met meer dan een kwart gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat laat koepelorganisatie Pleegzorg Vlaanderen weten. De wachtlijsten voor kinderen die niet in een pleeggezin terecht kunnen, zijn echter nog lang.

Pleegzorg Vlaanderen verwelkomde het afgelopen jaar 181 nieuwe pleeggezinnen, een kwart meer dan in 2011. ‘Sinds eind 2010 bundelen de verschillende pleegdiensten hun krachten om samen op zoek te gaan naar nieuwe gezinnen, waardoor meer mensen worden bereikt’, legt Niels Heselmans van Pleegzorg Vlaanderen uit. In totaal kunnen momenteel 4.756 kinderen terecht in een pleeggezin en wachten nog 497 kinderen op een thuis. ‘Vorig jaar waren dat er nog 718’, aldus Heselmans.

Weekendopvang

Pleegzorg Vlaanderen merkt dat gezinnen eerder kiezen voor een korte, duidelijk afgelijnde vorm van pleegzorg zoals weekendopvang.
De organisatie begrijpt de verschuiving van het engagement bij de gezinnen, die steeds vaker uit tweeverdieners bestaan, waardoor het minder evident is om nog voltijds kinderen op te vangen. ‘In bijna de helft van de gevallen zoeken we echter een pleeggezin voor minstens zes maanden’, luidt het.

Baby’s

Het blijft bovendien moeilijk om pleegouders te vinden voor baby’s of heel jonge kinderen tussen 0 en 3 jaar. ‘Die zijn dan ook het meest zorgbehoevend en vragen een veel groter engagement’, zegt Heselmans. Door het jeugdzorgdecreet dat ingaat vanaf juni 2013 zal de pleegzorg voor de kleinste kinderen echter positiever benaderd worden. Pleegouders zullen bijvoorbeeld steeds de goedkoopste tarieven moeten betalen voor kinderopvang.’

Playmobilpop

Op zaterdag 17 november lanceert Pleegzorg Vlaanderen de ‘Week van de Pleegzorg’ door 4.756 Playmobilpopjes uit te delen aan het grote publiek. Zo kan iedereen een Playmobilfiguurtje een plekje geven in zijn of haar gezin, net zoals een pleeggezin.

Bron: De Standaard http://www.standaard.be/artikel/det...121113_00367137

Mening:
Het is positief dat het aantal pleeggezinnen is gestegen sinds vorig jaar. Ik denk dat het zeker niet gemakkelijk is voor een gezin om er een pleegkindje bij te nemen. Het is belangrijk dat een gezin hiervoor genoeg financiële middelen bezit om het kind zo goed mogelijk op te voeden en te ondersteunen. Ook vind ik het belangrijk dat een gezin goed doorgelicht wordt, want de kinderen moeten in een uiterst goede situatie terechtkomen.

Weekendopvang door pleeggezinnen is volgens mij ook een goed initiatief. De gezinnen kunnen de kinderen een leuk weekend bezorgen, hierdoor zijn ze toch even weg van hun problematische thuissituatie of van de instelling waar zij eventueel verblijven.

Ik begrijp dat het moeilijk is om pleegouders te vinden voor een baby’tje of heel jonge kinderen. Dit heeft naar mijn mening niet alleen te maken met de extra zorg of het groter engagement voor de baby’s, maar als een baby een lange tijd bij een pleeggezin verblijft, is het logisch dat de ouders zich aan het kindje gaan hechten. Vaak verblijven pleegkinderen niet heel lang bij een gezin en dan is het voor de ouders denk ik emotioneel zwaar om het baby’tje weer af te moeten geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.