actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th December 2009, 10:44
marijn.van.de.waeter marijn.van.de.waeter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 28
Nederlandse tieners zwaargewond door vuurwerk

VLAARDINGEN - In het Nederlandse Vlaardingen zijn zaterdagmiddag twee jongens ernstig gewond geraakt doordat een vuurwerkbom afging. De slachtoffers zijn volgens een politiewoordvoerder dertien en veertien jaar oud.

Beide tieners zijn in zorgwekkende toestand overgebracht naar een ziekenhuis in Rotterdam. De 14-jarige jongen raakte zwaargewond aan het gezicht, de ander aan de borst.

Volgens de woordvoerder hebben de jongens waarschijnlijk zelf het projectiel in elkaar geknutseld. De politie onderzoekt wat er precies in de bom zat. Ze vermoedt dat de jongens kruit in een ijzeren, stalen of koperen pijp hebben gestopt en dat hebben aangestoken.
bron: www.standaard.be

eigen mening:
Experimenteren met vuurwerk is altijd gevaarlijk als je niet weet wat je doet en al weet je wat je doet dan kunnen er nog altijd dingen fout gaan. Ik vrees ervoor dat dit niet de enigste slachtoffers zullen zijn nu dat de eindejaarsperiode er aan komt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th December 2009, 11:36
thomasopdebeeck thomasopdebeeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 147
Ik ben het volledig met je eens over de eindejaarsperiode, er zullen zeker nog slachtoffers vallen. Maar onze belgische wetgeving inzake vuurwerk is wel strenger als je die vergelijkt met de nederlandse wetgeving dus de kans is kleiner dat dit hier gebeurt.
Maar bij dit voorval stel ik mij de vraag hoe dat 2 jongens van 13 en 14 jaar aan kruit geraken? Want als zei dit gewoon gekocht hebben zullen er spoedig nog meer soortgelijke slachtoffers vallen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th December 2009, 11:45
jessica.mink jessica.mink is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Laakdal
Posts: 45
De mensen moeten ondertussen toch al wel weten dat experimenteren met vuurwerk gevaarlijk is, ook al heb je er nog zoveel verstand van. Elk jaar hoor je dat er erg veel slachtoffers vallen met het afsteken van vuurwerk. Dus met de feestdagen in zicht zullen er op het nieuws wel nog meer berichten de wereld in gezonden worden over zulke ongevallen. Al vraag ik mij wel af waar die 2 kinderen dat vuurwerk vandaan hebben gehaald.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th December 2009, 11:49
jeroen.ooms@edu.khk. jeroen.ooms@edu.khk. is offline
Jeroen.Ooms
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas
Posts: 47
Dit is natuurlijk weer een spijtig voorval, maar misschien hebben die jongens het een beetje zelf gezocht. Experimenteren met vuurwerk is met je leven spelen en dat zouden jongeren moeten beseffen. Ik vrees dat Marijn wel eens gelijk kan hebben als hij zegt dat er wel eens meer slachtoffers zouden kunnen vallen met de eindejaarsperiode in zicht. Ik vrees dat er veel mensen niet tevreden zullen zijn met het "ordinaire" vuurwerk en gaan proberen om iets spectaculairs te doen. Dit is natuurlijk sterk af te raden, want je ziet dat het wel eens fatale gevolgen kan hebben.
Op 5 december is er ook nog iets in het nieuws geweest over het verkeerd uitdraaien van het gebruik van vuurwerk. Het ging erover dat er ongeveer 109 slachtoffers waren gevallen in een discotheek door mislukt vuurwerk.
Dit is een artikel daarover:
http://www.standaard.be/artikel/det...22&subsection=2
Er gebeuren de laatste tijd dus wel meer ongevallen met vuurwerk en dit is toch wel verontrustend met de eindejaarsperiode in zicht.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th December 2009, 18:15
Sharon van Ballaer
Gast
 
Posts: n/a
Spelen met vuurwerk is inderdaad gevaarlijk, maar aan zulk kruit geraken is volgens mij helemaal niet zo moeilijk. Wat de belgische wetgeving betreft vind ik dat dit niet alle problemen verhelpt. Het kleinere vuurwerk kan iedereen kopen en hiermee kunnen ook gevaarlijke dingen gebeuren. Zo hebben mijn vrienden en ik zelf eens een kleine vuurpijl ( hij was misschien 3mm dik ofzo) gekocht op een marktje. We wilden hem afschieten vanuit de raam van onze hotelkamer, maar het pijltje schoot in de tegengestelde richting en belande op het bed, waardoor de lakens in brand vlogen. Wij wisten natuurlijk wat we moesten doen om het vuur te doven, maar hier gaat het om jongens van 13 en 14 jaar oud. Natuurlijk experimenteren deze met vuur. En waar halen ze het materiaal daarvoor. Gewoon thuis. Wie heeft er thuis dan ook geen aansteker en blokjes liggen om de open haard aan te maken? Deze veilig wegstoppen zal niet lukken want kinderen van 13 en 14 jaar zijn reeds snugger genoeg om ze terug te vinden. Al wat je kan doen (en dan bedoel ik als ouder of oppasser) is je kinderen duidelijk maken dat ze ALTIJD met vuur mogen experimenteren als ze er maar naar vragen en het niet stiekem gaan doen. Zodat u als ouder een oogje in het zeil houden en er verantwoord geëxperimenteerd worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.