actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2010, 13:19
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Italië geschokt: baby leeft nog twee dagen na abortus

Italië is geschokt door een abortusschandaal. Een Italiaanse vrouw onderging een abortus maar een priester vond de foetus een dag later levend terug. Het jongetje van 22 weken oud overleed uiteindelijk na twee dagen.

Het was het eerste kindje voor de vrouw, ze koos voor een abortus toen uit scans bleek dat haar zoontje gehandicapt was. Zaterdag onderging ze de ingreep in haar thuisstad Rossano, in het zuiden van Italië. De dokters zagen niet dat de foetus nog ademde en lieten het voor dood achter.

Pas 20 uur na de operatie werd de blunder ontdekt toen de aalmoezenier van het ziekenhuis ging bidden bij het lichaampje. De baby lag gewikkeld in een laken, de navelstreng hing er nog aan. Hij bewoog en ademde. De priester alarmeerde onmiddellijk de dokters die het kind naar de neonatale afdeling van een naburig ziekenhuis brachten. Daar overleed het echter een dag later.

De Italiaanse politie heeft een onderzoek voor kindermoord in gang gezet, want abortus is nog altijd illegaal in Italië. De wet bepaalt ook dat dokters de verplichting hebben een kind in leven te proberen houden nadat het een aburtus heeft overleefd. Ook de regering overweegt een onderzoek naar de omstandigheden van het incident.

De zaak leidt alvast tot heel wat controverse in het Katholieke Italië. Er rijzen opnieuw vragen over de grenzen van abortus en de levensvatbaarheid van de foetus.

bron: destandaard.be

Ik hoop dat deze gebeurtenissen mensen aanmoedigt om abortus legaal te maken i.p.v. het nog negatiever te bekijken.
Zelf ben ik van mening dat je abortus niet als een soort van voorbehoedsmiddel mag bekijken. Je moet veilig vrijen als je (nog) geen kinderwens hebt. Maar dan nog is er een kleine kans dat je zwanger wordt. Wat als een meisje ongewenst zwanger is en het kind ongewild moet houden. Zorgt dit niet voor grotere drama's?
Of zoals bij de vrouw in dit artikel, wanneer een handicap wordt vastgesteld tijdens de zwangerschap. Dat is een moeilijk onderwerp, een zeer moeilijke keuze. Maar iedere persoon moet dit voor zichzelf kunnen beslissen met de nodige ondersteuning.
Legaal of niet, er zullen steeds abortussen worden uitgevoerd. Dit in het illegale laten gebeuren zorgt voor zulke verschrikkelijke toestanden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2010, 15:23
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Ik begrijp volledig wat Sanne zegt,
al denk ik dat deze gebeurtenis misschien juist het averechtse effect zal hebben.
Zou het niet kunnen dat dit 'drama' er nu zal voor zorgen dat abortus nog langer illegaal zal blijven? Dit is immers een bewijs dat er wel degelijk een leven wordt ontnomen...
'Iets' dat niet levensvatbaar is, kan immers ook niet overleven en de foetus kon dit blijkbaar wel...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th April 2010, 17:47
Coleta's Avatar
Coleta Coleta is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Blauberg
Posts: 78
Stuur een bericht via MSN naar Coleta
Het is vreselijk dat zoiets is kunnen gebeuren. Net zoals Sanne hoop ik dat dit de legalisering van abortus alleen maar ten goede komt. Ik heb ook altijd gevonden dat abortus niet in zijn geheel als 'slecht' of 'onmenselijk' mag worden bestempeld. Sanne haalde al aan dat je mits voorbehoedsmiddelen toch nog zwanger kan worden. Bij de pil is er bijvoorbeeld ook nog een kleine kans. Stel je voor dat je dan nog maar achttien jaar oud bent en je wilt nog gaan studeren. Dan kan de keuze voor abortus vaak meer voordelen bieden dan het kind te houden. Wel vind ik dat abortus ergens bij het begin van de zwangerschap moet plaatsvinden. Je moet er eerst rustig over kunnen nadenken, maar wacht er ook niet te lang mee als je beslist het kind niet te houden! In het artikel gaat het om een jongetje van 22 weken oud. Dit komt ongeveer overeen met vijf maanden. Dat vind ik toch al vrij laat om nog te kiezen voor een abortus.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th April 2010, 19:51
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Dit is wel een straf verhaal. En ook extra pijnlijk voor de ouders. Ze hebben hun kind al afgestaan omdat het gehandicapt was en nu komen ze te weten dat het nog 2 dagen geleefd heeft na de abortus.
Ook al is de wet in Italië tegen abortus, ik vind dat de ouders of dokters niet vervolgt mogen worden voor moord. Als in de prenatale fase wordt vastgesteld dat het kind gehandicapt is, is een abortus soms een goede oplossing. Een kind levenslang laten lijden aan een handicap (als het ernstig gehandicapt is toch) is in mijn ogen erger dan een abortus.
Dat de foetus nog 2 dagen heeft overleefd zal niemand verwacht hebben. Het is nu een spijtige gebeurtenis. Ik hoop dat de abortuswet in Italië eens herzien wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.