actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2009, 23:42
jelle.vos jelle.vos is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: oevel
Posts: 33
Zolderse 'comapatiënt' kon 23 jaar lang niet duidelijk maken dat hij wakker was

De 46-jarige Rom Houben uit Zolder is 23 jaar lang bij bewustzijn geweest, terwijl iedereen dacht dat hij in coma lag.

"Ik kon alles horen, maar was volledig verlamd, waardoor ik dit niet duidelijk kon maken", vertelt Rom. "Je kunt je niet voorstellen hoe frustrerend dit was. Ik wilde het uitschreeuwen, maar dat ging niet."

Rom raakte in 1983 volledig verlamd na een ongeval. De dokters dachten dat hij in een coma lag. Pas drie jaar geleden bleek uit scans met geavanceerde apparatuur dat de man al 23 jaar gewoon wakker was.

"Ik heb 23 jaar lang gewoon wat liggen dagdromen", vertelt Rom. "Ik ben blij dat ik nu weer boeken kan lezen en via een apparaat kan communiceren met vrienden en familie."

bron: http://www.hbvl.be/limburg/heusden-...wakker-was.aspx

Eigen mening.

Wonderbaarlijk. 23 jaar en dan ontdekt men pas dat hij niet in een coma zit ,maar dat hij eigenlijk verlamd is. De familie zal waarschijnlijk wel gedacht hebben "zal hij wel ontwaken?". Maar nu ze er eindelijk zijn achtergekomen dat hij verlamd is hebben ze ook in 1 keer een manier gevonden waarop hij kan communiceren met de familie. Bravo voor de wetenschap . Hierdoor zal niet alleen de verlamde Rom, maar ook zijn familie, een veel gelukkigere toekomst tegemoet gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2009, 08:50
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Dessel
Posts: 114
Eigenlijk is dit niet te begrijpen. Met onze hedendaagse technologie zou dit toch niet mogelijk mogen zijn! Stel je maar voor dat je 23 jaar lang beseft dat je wakker bent en gewoon niet kan reageren. Ik vind het schandalig!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2009, 12:34
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Beter laat dan nooit??

Ik ben in de eerste plaats gewoon ontzettend blij voor die man. Hij beschreef in een ander artikel dat dit voelde als een tweede geboorte. Daar kan ik inkomen! Stel je voor: 23 jaar...

Langs de andere kant vraag ik me af of de dokters dit nu echt niet eerder konden ontdekken. Tja... Beter laat dan nooit zeker??
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th February 2010, 08:59
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Assistente tikte boodschappen vegetatieve patiënt

Assistente tikte boodschappen vegetatieve patiënt

Rom Houben, de vegetatieve patiënt die 26 jaar lang bij bewustzijn bleek, kan niet communiceren met een toetsenbord. Dat blijkt uit een nieuwe tests van Belgisch hersenonderzoeker Steven Laureys. De spraakassistente die zijn vinger vasthield, typte onbewust antwoorden die ze veronderstelde.

Het Duitse tijdschrift Der Spiegel plaatst vraagtekens bij het geval van Rom Houben, de patiënt die na ruim twintig jaar in vegetatieve staat te hebben verkeerd plots volledig bewust bleek.

Enkele maanden geleden kwam de Belgische neuroloog Steven Laureys in het nieuws in verband met het geval van de Limburgse comaptatiënt Rom Houben. Van die laatste werd meer dan twintig jaar lang gedacht dat hij in een vegetatieve staat verkeerde. Al die tijd zou hij echter bij bewustzijn zijn geweest. Intussen zou hij hij voldoende autonoom zijn om zijn gedachten neer te typen met zijn gedeeltelijk verlamde wijsvinger en te communiceren via een computer. Beelden van Houben met computer en touchscreen gingen de wereld rond en zorgden voor sensatie en controverse.

Critici merkten toen al op dat de snelheid waarmee Houben typte en het feit dat hij met momenten niet eens naar het computerscherm keek, erop duidden dat de persoon die zijn vinger vasthield, in feite degene was die achter de boodschappen stak.

Deze twijfels zijn nu bewaarheid, aldus een artikel in het gerenommeerde Duitse opinieblad. Het meldt dat Steven Laureys van de universiteit van Luik, die eerst de diagnose stelde dat Houben bij bewustzijn was maar zich wel van de betroffen videofilmpjes distantieerde, vervolgtests heeft uitgevoerd om te bekijken of Houben inderdaad in staat is om op deze manier te communicaren. Laureys concludeert dat de spraaktherapeut die de vinger van Rom Houben vasthoudt, wel degelijk de berichten heeft geschreven.

Bewust
Volgens Der Spiegel had Houben het telkens mis wanneer hem gevraagd werd om de naam van 15 voorwerpen te typen die hij te zien kreeg of die werden vermeld. Hij bleek onvoldoende kracht in en controle over de spieren in zijn rechterarm te beschikken om dat te kunnen. Toch zijn de onderzoekers ervan overtuigd dat hij ‘bewust’ is, aangezien beelden van zijn hersenactiviteit maar klein een beetje verschillen van die van iemand met een gezond brein. Laureys en zijn team hebben dezelfde test uitgevoerd met een 29-jarige patiënt met dezelfde diagnose als Houben, maar die had alles goed.

‘Scanner leest ‘gedachten’ vegetatieve patiënt, schreven we hier op 4 februari. Steven Laureys had samen met Britse collega's de gedachten van een andere man die in vegetatieve staat verkeert, ‘gelezen’ met een scanner. Op de beelden was te zien of een patiënt 'ja' of 'neen' antwoordde. Die methode kan echter niet toegepast worden bij Houben, omdat hij spasmen heeft, waardoor hij niet kan stilliggen in een scanner.

Met behulp van elektroden zou je wel in zijn hersenen kunnen kijken, maar die methode doet onder andere ethische vragen rijzen. Zoals Laureys zelf zegt in Der Spiegel: 'Is het toelaatbaar om te boren in de schedel van iemand die zijn of haar toestemming niet kan geven?' (ll)

Bron: www.eos.be
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.