actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2016, 12:02
Mathias.H*fmans Mathias.H*fmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 83
Microbioloog: "Neem je telefoon nooit mee naar het toilet"

Dagelijks, wekelijks, maandelijks, of nooit: maak jij wel eens je smartphone schoon? Volgens microbioloog Rijkelt Reumer en schoonmaakexpert Zamarra Kok moeten we niet bang zijn voor bacteriën. Wekelijks schoonmaken is volgens hen daarom voldoende. "De beste tip: neem je telefoon nooit mee naar het toilet."

Volgens onderzoekers zitten er vaak E. Colie-bacteriën op telefoons. Dit is een bacterie die voorkomt in de ontlasting van mensen en dieren. "Veel mensen zitten op de wc te surfen of te facebooken. Wanneer je doortrekt komt er een mist aan water vrij die op je telefoon terecht kan komen. In deze mist zit vaak de E. Colie-bacterie", zegt Kok. "Ook is het na het toiletbezoek belangrijk eerst de handen wassen en dan pas weer je telefoon te gebruiken", zegt Reumer. "Dan komt deze bacterie hier ook niet op terecht."

Volgens Kok kunnen er op een mobiel ook virussen overleven, zoals verkoudheidsvirussen of griep. "Met die informatie in je achterhoofd is het zeker niet gek om soms je telefoon een schoonmaakbeurt te geven."

Schoonmaken
Toch is het volgens beiden niet nodig om dagelijks de telefoon schoon te maken. "Veel bacteriën kunnen geen kwaad. Daarnaast blijft het aantal bacteriën op je telefoon aardig constant. Als hij wat viezig of vet is, kan je hem met een droog doekje schoonmaken. De bacteriën gaan hier niet van weg, maar wat viezigheden wel", zegt Reumer. Zijn tip is om niet met water het doekje te bevochtigen en dan je mobiel schoon te maken, hierdoor kunnen micro-organismen namelijk alleen maar gaan groeien. Op een droge ondergrond is dat veel lastiger.

Volgens Kok is het handig om een brillendoekje te gebruiken voor de wekelijkse schoonmaak. Deze schuiven het vuil namelijk niet voor zich uit, maar nemen het op. "Om de bacteriën werkelijk te verwijderen is het handig om een anti-bacteriële spray of alcohol te gebruiken. Maak je het doekje licht vochtig en wrijf je telefoon schoon. Alleen water is inderdaad niet genoeg, zoals Rijkelt Reumer ook aangeeft."

Hoeveelheid
Op een mobiele telefoon zitten ongeveer evenveel bacteriën als op een afstandsbediening voor de televisie, rond de 10.000. Wanneer je telefoon van glad materiaal is, kan het zijn dat er minder bacteriën zitten dan wanneer het van ruwer materiaal is gemaakt. Reumer: "Zo zitten er ook minder bacteriën op een ijzeren deurklink dan op een afstandsbediening."

Stof uit de lucht, huidschilvers, vettigheid via je wang en spuug blijven bij gebruik constant je telefoon teisteren, hoe vaak je hem ook schoonmaakt. "Helemaal vrij van viezigheid zal hij nooit worden. Maar niks is vrij van viezigheid: denk aan de doortrekknop op de wc of de deurklink. Maak je hier vooral niet te druk om en maak het wekelijks schoon", aldus Kok.

Poll
Uit iets meer dan tienduizend stemmen blijkt dat het grootste deel van de Nederlandse AD-lezers nooit hun telefoon schoonmaken, dat is 39%. Het kleinste deel van de stemmers, 18%, maakt twee keer per jaar zijn of haar telefoon schoon.

Hoevaak maak jij je telefoon schoon?
Elke dag: 1955 stemmen (19%)
Een keer per week: 2419 stemmen (24%)
Twee keer per jaar: 1794 stemmen (18%)
Nooit: 3913 stemmen (39%)

In totaal is er 10.081 keer gestemd.

Bron: www.hln.be http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multi...et-toilet.dhtml

Eigen mening: Dit artikel zet me wel tot nadenken want ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook schuldig ben aan het op de GSM zitten tijdens het toiletbezoek. Ik heb er persoonlijk nooit over nagedacht dat dit schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Het artikel zegt dat heel vel mensen op hun gsm zitten tijdens het toiletbezoek. Als dit zo gevaarlijk, waarom heb ik dan nog nooit iemand problemen zien hebben i.v.m. de E-coli bacterie. Ik maak nu wel regelmatig mijn gsm schoon. Dit doe ik omdat er een barst in het scherm zit waardoor de display nogal snel onduidelijk wordt wanneer deze vuil wordt. Hygiëne is natuurlijk heel belangrijk, maar als we al bang moeten worden voor de bacteriën die op onze eigen spullen zitten, moeten we zaken zoals geld al zeker niet meer aanraken.

Laatst aangepast door Mathias.H*fmans : 22nd May 2016 om 12:13.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2016, 12:08
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Ik ben het volledig eens met Mathias. Als je je eigen zaken als niet meer kan aanraken zonder bang te zijn voor bacteriën dan krijgen we allemaal smetvrees denk ik. Ik werk in een frituur en ik moet constant geld aanraken. Volgens mij is dit veel viezer om aan te raken dan je eigen smartphone. Ik heb persoonlijk ook nog nooit iemand horen klagen over deze bacterie. Ik ken ook veel mensen die hun smartphone constant meenemen naar het toilet. Ik denk dat er aan de klink van het toilet veel meer bacteriën hangen. Natuurlijk is hygiëne inderdaad wel van belang. Ik denk dat veel mensen last hebben dat het scherm van hun smartphone vettig is. Daarom maak ik hem ook wekelijks schoon.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd May 2016, 12:38
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Door dit artikel ga je toch wel even nadenken over de hygiëne van je telefoon. Ik wist dat er op een afstandsbediening veel bacteriën zaten, maar over de telefoon had ik nog nooit nagedacht.
Ik vind dat Mathias gelijk heeft. Als we bang moeten zijn van onze eigen spullen omdat er bacteriën opzitten, dan mogen we niet veel meer aanraken.
Ik veeg mijn telefoon altijd af met een droog doekje, dus daar zit het al wel goed. Nu moet ik hem enkel nog wat vaker schoonvegen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 22nd May 2016, 18:07
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Microbioloog: "Neem je telefoon nooit mee naar het toilet"

Ik schrik hier toch even van. Je staat er namelijk niet bij stil hoeveel bacteriën er op je gsm kunnen zitten. Je neemt je gsm overal mee naartoe, zelfs naar het toilet, zoals in het artikel staat. Vroeger lazen de mensen een boekje als ze naar het toilet gingen, nu nemen ze hun gsm mee. Dit brengt dan automatisch meer bacteriën op je gsm. Maar dat dit zo 'schadelijk' was, wist ik niet. De meerderheid maakt dan ook nooit zijn gsm schoon, en bij die meerderheid hoor ikzelf ook bij. Ik heb namelijk nog nooit het gedacht gehad om mijn gsm te poetsen. Maar blijkbaar zal ik hier toch eens werk van moeten maken, als ik het zo lees, vind ik mijn gsm toch maar een vies ding.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 22nd May 2016, 20:43
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Geel
Posts: 138
Je vindt overal bacteriën, dus dan zouden we alles moeten verbannen in ons leven, maar dat gaat helaas niet. Heel veel mensen nemen hun telefoon mee op het toilet, ikzelf ben er ook schuldig aan. Sommige toiletten spoelen wel heel hard door, zodat er soms wat druppels over de bril komen. Ik vraag me wel af hoe dat dan op je telefoon terecht kan komen? Als je begint af te vegen, leg je je GSM toch weg en kan er geen water op je telefoon komen. Het is wel zo dat een telefoon schoonmaken erg belangrijk is. Je neemt het overal mee naartoe en hier en daar kruipt er wel eens een vuiltje in je GSM of in het hoesje dat je er rond hebt. Misschien moeten we er toch maar wat meer op letten waar we onze GSM mee naartoe nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.