actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Vluchtelingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th October 2016, 10:39
Tim.B*elemans Tim.B*elemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 179
'Dit zet het hele asielsysteem op de helling'

De Belgische staat moet van de rechtbank van eerste aanleg een forse dwangsom betalen aan een Syrische familie zolang die ons land niet binnen mag. Staatssecretaris Francken verzet zich.

4.000 euro. Zo veel dreigt ons land elke dag opnieuw te moeten betalen zolang staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) een visum weigert aan een Syrische familie. Dat heeft de rechtbank van eerste aanleg beslist.

De zeer welgestelde familie Piermez uit Namen wil een bevriend Syrisch gezin met twee kinderen (van 5 en 8 jaar) naar hier halen. Kosten voor de staat: nul euro. De Waalse familie betaalt alles en geeft het gezin onderdak op hun landgoed. Eén voorwaarde: de Syriërs willen een Belgisch visum. Omdat ze niet illegaal willen vluchten via mensensmokkelaars en hun leven niet willen riskeren op de Middellandse Zee.

Volgens de Raad van Vreemdelingenbetwistingen hebben ze ook recht op dat visum. Omdat de Syrische familie zich in een zeer gevaarlijke situatie bevindt, omdat er kinderen betrokken zijn, omdat ze anders onmogelijk kunnen vluchten via een legale weg. ‘Kortom: een visum weigeren, is onmenselijk’, zegt Mieke Van den Broeck, advocate van de familie Piermez. ‘Het is in strijd met alle internationale verdragen.’

Krankzinnig

Maar staatssecretaris Theo Francken (N-VA) weigert het visum af te leveren, ondanks verschillende aanmaningen van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen. Gisteren sprak de rechtbank van eerste aanleg zelfs een dwangsom van 4.000 euro per dag uit, die België moet betalen zolang er geen visum wordt afgeleverd. Francken ging in beroep, waardoor de dwangsom voorlopig opgeschort wordt.

‘Deze beslissing is krankzinnig. Als dit doorgaat, is dat het failliet van het hele Europese asielsysteem’, zei Francken in De Ochtend op Radio 1. ‘Dan zou ik aan elke kandidaat-vluchteling de mogelijkheid moeten geven om met een visum naar ons land te reizen. Ze zouden met het vliegtuig landen op Zaventem. Dat botst met de Conventie van Genève, die stelt dat asiel aangevraagd moet worden in land waarvan men bescherming wil.'

'Wij vliegen elk jaar honderden mensen op veilige wijze naar België', zei Francken. 'Natuurlijk moedigen wij hen allemaal aan om op een veilige manier naar ons land te komen en willen we hen uit de handen van mensensmokkelaars houden. Maar zoiets kan niet afdwingbaar zijn. Er zijn daarvoor gewoon veel te veel - tientallen miljoenen - vluchtelingen wereldwijd.'

De staatssecretaris noemt het arrest dan ook 'krankzinnig'. 'En ik heb, net als elke andere burger van dit land, het recht om beroep aan te tekenen tegen deze beslissing van de rechtbank.'

De advocate van de Naamse familie is verbolgen dat Francken weigert om zich neer te leggen bij de uitspraak van de rechter. ‘Het is ongezien dat de Belgische staat zijn eigen rechtbank gewoon negeert. Zij spreken van het failliet van het asielsysteem. Maar als ze weigeren om te luisteren naar een rechtbank, dan heeft de scheiding der machten geen zin meer. Dan valt onze eigen democratie in elkaar.’

Bron: De Standaard
Datum: 27/10/2016

Eigen mening:
Mijn gevoel bij dit artikel is dubbel. Enerzijds vind ik dat we dit gezin wel zouden moeten opvangen. Omdat er een Belgisch gezin is dat ze wil opvangen, ze zijn als het ware uitgenodigd. Dit is dus weer een geval waarbij ik de politiek niet begrijp. De mensen die we hier willen, voor wie er een bed klaar staat, mogen niet komen. Maar de duizenden die naar hier komen in rubberbootjes, die niemand wil binnenlaten. Daar bouwen we opvangcentra voor. Kunnen we dan niet beter die mensen terugsturen, en dit gezin naar hier brengen?
Anderzijds vind ik dat het gerecht hier ook weer veel te zwaar aan tilt. 4000 euro per gezinslid, per dag! Dat is veel te veel. Vooral omdat de belastingbetalers dit weeral moeten financieren. En daar kan ik niet mee akkoord gaan. Zoals minister Fracken zegt: "we kunnen niet iedereen met een visum geven en in ons land laten". Maar dat betekent toch niet dat we ze maar gigantische bedragen geld moeten geven?
De situatie in Syrië is vreselijk, dat valt niet te ontkennen. Maar is het echt aan ons om dit probleem op te lossen? Er zijn in België zelf nog genoeg andere problemen zoals armoede, vergrijzing, economische stagnatie... Laten we eerst onze eigen problemen oplossen vooraleer we ons gaan bezig houden met de problemen van een ander.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.