actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Vluchtelingen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th November 2016, 07:51
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
Francken trekt asielexperts weg uit Griekenland: 'Te gevaarlijk'

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) haalt zijn experts op de Griekse eilanden terug naar België omdat hij vreest dat ze te veel gevaar lopen. Hij eist dringend maatregelen van de Griekse overheid.

Dat schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard.

De situatie op de Griekse eilanden gaat de jongste tijd van kwaad naar erger. Op Lesbos staken vluchtelingen uit Pakistan en Bangladesh de kantoren van de Europese asielorganisatie in brand, uit frustratie over de trage afhandeling van hun asielaanvragen. Bovendien wordt het personeel dagelijks bedreigd, ook de experts die België naar Griekenland heeft gestuurd om er samen te werken met de Europese asielinstanties. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken heeft daarom beslist om alle Belgen terug te halen. "Want ik vrees dat het maar een kwestie van tijd is alvorens experts ernstig gewond raken", aldus Francken in een brief aan zijn Griekse collega.

Op het hoogtepunt werkten enkele tientallen Belgische experts op de Griekse eilanden, maar sinds vorige week is er niemand meer.

'Snellere procedure'

Francken vraagt extra politie, een veiligheidsplan en een verplaatsing van de kantoren om de veiligheid van zijn medewerkers te verzekeren. Ook dringt hij aan op een sneller asielproces en grotere inspanningen om vluchtelingen terug te sturen naar Turkije of hun land van herkomst. Tot slot vraagt hij betere leefomstandigheden in de hotspots op de Griekse eilanden, die de voorbije weken geteisterd werden door rellen. Zolang er geen beterschap is, blijven de Belgische experts thuis.

Later deze week spreekt de staatssecretaris met zijn Griekse collega Ionnis Mouzalas over de kwestie tijdens een Europese top in Brussel.

Bron: De Knack, 16/11/2016, http://www.knack.be/nieuws/wereld/f...mal-777281.html

Eigen mening:
Ik begrijp het dat Francken zijn medewerkers terughaalt, niemand werkt graag in deze omstandigheden. Hopelijk zorgt de Griekse overheid voor goede maatregelen, want anders gaan er hoogstwaarschijnlijk nog meer rellen uitbreken. Ik begrijp dat de vluchtelingen ongeduldig worden, maar de kantoren in brand steken, lijkt mij dan geen goede oplossing. Ze zouden veel beter het systeem aanpassen, zodat zij niet alleen aanwezig zijn in die kantoren. Uiteraard is het goed dat Francken voor extra politie vraagt, maar ik denk niet dat dit voldoende zal zijn. Ik vraag me af als zij daar al dingen in brand steken, gaan ze dat hier dan ook doen? Wij doen dit toch ook niet als er iets moet worden afgehandeld door ambtenaren, wat ook lang kan duren met frustratie als gevolg. Natuurlijk doen niet alle vluchtelingen dit, maar degene die het wel gedaan hebben, moeten weten dat dit niet kan. Het is ook een goed idee om een soort veiligheidsplan op te stellen. Hopelijk komt er snel een oplossing uit de bus en kunnen een heel aantal vluchtelingen hun asielaanvraag indienen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.