actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2013, 14:31
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Uw eigen ‘plug-and-play’ windturbine: TU Delft maakt het mogelijk

Uw eigen ‘plug-and-play’ windturbine: TU Delft maakt het mogelijk


Een windmolen die tien kilo weegt, geen lawaai maakt, gemakkelijk door de consument geďnstalleerd kan worden en betaalbaar is. Wetenschappers van de TU Delft hebben er zo één ontwikkeld. Kopen, in het stopcontact en energie besparen, maar!

Er is zo’n vijf jaar aan de windmolen – die de naam Windchallenge 1.7 draagt – gewerkt. En nu is het dan eindelijk zover: de windmolen is klaar voor massaproductie en kan besteld en geleverd worden. “We hebben de molen onder alle omstandigheden kunnen testen, inclusief ijzel, storm en netuitval,” vertelt onderzoeker Eline Mertens. “De Windchallenge 1.7 heeft de tests glansrijk doorstaan conform de Nederlandse certificering voor kleine windturbines.”

Op het dak

De windmolen weegt slechts tien kilo en heeft een spanwijdte van 1,7 meter. Daarmee is deze zeer geschikt voor plaatsing op daken, maar ook op lichtmasten en bijvoorbeeld kassen. En het installeren van de windmolen is doodsimpel, zo vertelt Mertens. “Er is geen kraan nodig voor de montage, de molen staat niet nagelvast en is dus mee te verhuizen. Zodra de molen is geďnstalleerd, kan de stekker in het stopcontact en begint de besparing.”

Opbrengst

De windmolen levert bij een windsnelheid van 4 meter per seconde gemiddeld zo’n 500 kWh per jaar op. Bij een windsnelheid die 2 m/s hoger ligt, gaat het op jaarbasis al snel om 900 kWh. Deze relatief hoge opbrengst wordt mede mogelijk gemaakt door het feit dat de bladen van de windmolen hun positie geheel zelfstandig op de wind af kunnen stemmen.

De windmolen is op dit moment te bewonderen op het dak van incubator Yes!Delft in Delft. Ook is het reeds mogelijk de windmolen te bestellen. Voor zo’n 5100 euro (exclusief subsidies en BTW) is ‘ie van u.

Bron: http://www.scientias.nl/uw-eigen-pl...-mogelijk/86524

Commentaar: Weer een nieuwe mogelijkheid om te besparen en het milieu ook verder te helpen. Maar dit vind ik toch een zeer goede uitvinding. Een betaalbare windmolen die je gewoon op het net moet aansluiten en hij is al geďnstalleerd. Je moet dus ook geen installatiekosten meer betalen. Kortom, als je opzoek bent naar iets om te besparen en ook aan het milieu denkt is dit volgens mij een goede investering.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th May 2013, 16:01
S*ANNE S*ANNE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2013
Locatie: Gierle
Posts: 26
Ik denk niet dat het zo eenvoudig is zoals Lars het beschrijft in zijn mening. Ook hier zal je volgens mij installatiekosten moeten betalen. Wie komt deze molen plaatsen?
Toch vind ik het een zeer goede uitvinding en vreemd dat er niet zo veel media-aandacht naar gaat. Wel vraag ik mij af hoe goed/slecht de productie en de afbraak van zo'n molen voor het milieu is... Dat is best wel een belangrijke vraag als het gaat om milieuvriendelijke initiatieven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2013, 16:29
A*ton Goossens A*ton Goossens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2013
Locatie: LIER
Posts: 55
Als dit effectief zou kloppen, dan lijkt mij dit een gat in de markt. De aankoopprijs valt relatief mee als je weet dat je hierdoor je eigen energie kan opwekken en het is qua omvang niet extreem groot.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th May 2013, 16:37
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Prachtig, hoewel windturbines voor particulieren al langer bestaan, zijn ze nu eindelijk ook betaalbaar geworden. Dit zou veel beter zijn dan al die zonnepanelen die nu verschijnen omdat deze blijkbaar toch niet zo goed zijn voor het milieu dan dat men eerst dacht. De productie hiervan is wel redelijk vervuilend. Vandaar dat windmolens, die minder vervuilend zijn, beter zouden zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.