actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th May 2018, 08:50
Glenn.V*ngasse Glenn.V*ngasse is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2016
Locatie: Westerlo
Posts: 36
Pool vrijgesproken na 18 jaar onschuldig in de cel

Na 18 jaar gevangenschap is een ten onrechte wegens verkrachting en moord veroordeelde Pool vrijgesproken. Het Hooggerechtshof in Warschau verklaarde woensdag het vonnis tegen de vandaag 42-jarige Tomasz Komenda nietig.

De man kreeg 25 jaar gevangenisstraf wegens de verkrachting en de moord op een vijftienjarig meisje. Hij zit al sinds 2000 in de cel.

Het Openbaar Ministerie beschikt over nieuw bewijsmateriaal dat zijn onschuld ‘onweerlegbaar’ aantoont, verklaarde het hof. De zaak werd heropend in 2017 op vraag van de ouders van het slachtoffer. Een nieuwe verdachte werd opgepakt en opgesloten. Het onderzoek werd voortgezet met meer aandacht voor de rol van de nieuwe verdachte in deze misdaad, die werd gepleegd op 31 december 1996 in de omgeving van Wroclaw, in het zuidwesten van Polen.

De autoriteiten gaan nu ook de toenmalige speurders wegens zwaarwegende fouten voor de rechter brengen. Volgens het Openbaar Ministerie werd de bewijslast tegen Komenda gemanipuleerd om hem uiteindelijk veroordeeld te krijgen.

De speurders hadden onder andere vermeende DNA-sporen van de beklaagde op een muts aangetroffen, die op de plaats van de misdaad was aangetroffen. Dat het zijn DNA was, werd nu uitgesloten. Het toenmalige parket had ook het alibi van de man op Oudejaarsavond, dat door twaalf getuigen was bevestigd, niet geloofd.

De onschuldig veroordeelde Tomasz Komenda zal nu een schadevergoeding van minstens tien miljoen zloty, omgerekend 2,3 miljoen euro, eisen, zei zijn advocaat voor de rechtbank.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20180516_03516033
Eigen mening:
Bij het lezen van dit artikel draait mijn maag om. Ik kan niet begrijpen hoe in deze tijd met al de technologieën die we hebben er zo'n grote fouten kunnen gebeuren. Volgens mij zaten er ook kwade bedoelingen in het spel want een alibi niet geloven dat door twaalf getuigen werd bevestigd, daar kan ik met mijn verstand niet bij. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat hij de 2,3 miljoen zal krijgen want bijna de helft van zijn leven is verwoest door de foute beslissingen van verschillende onderzoekers en rechters.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.