actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th May 2018, 20:09
Kyara.N*casie Kyara.N*casie is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 35
Vaticaan geeft nonnen advies over sociale media

Vaticaan geeft nonnen advies over sociale media


Het Vaticaan heeft richtlijnen opgesteld voor kloosternonnen en het gebruik van sociale media. Ze moeten vooral niet te aanwezig zijn, want dan riskeren ze de ‘contemplatieve stilte’ te verstoren.


Nonnen mogen zeker sociale media zoals Twitter en Facebook gebruiken, maar houden zich het best afzijdig. Dat staat in een nieuw document dat het Vaticaan heeft vrijgegeven.

Ze worden geadviseerd om sociale mediakanalen met ‘soberheid en discretie’ te gebruiken. Ze moeten niet alleen aandacht besteden aan de inhoud van het nieuws, maar ook de kwaliteit van de informatie en de communicatiemethode.

Als ze dat advies in de wind slaan, riskeren de nonnen ‘de stilte te doorbreken en het kloosterleven te vullen met lawaai, nieuws en woorden’. Sociale media mogen zeker ‘geen gelegenheid vormen om tijd te verspillen of te ontsnappen aan de verplichtingen binnen het kloosterleven’.

De richtlijnen komen er drie weken nadat een groepje kloosternonnen via sociale media had gereageerd op een verkrachtingszaak in het Spaanse Pamplona. Hun post op Facebook kreeg meer dan 14.000 likes en werd 15.000 keer gedeeld.

Ze schreven: ‘Wij leven in een klooster, we dragen een habijt tot aan onze enkels, we gaan niet uit, we gaan niet naar feestjes, we drinken geen alcohol (...). Onze keuze is een optie die ons niet beter of slechter maakt dan iemand anders, zelfs al maakt ons dat, paradoxaal, vrijer en gelukkiger dan vele anderen. En net omdat het een vrije keuze is, verdedigen wij het recht van alle vrouwen om vrijwillig nee te zeggen tegen beoordeeld, verkracht, vermoord of vernederd te worden. Zuster, ik geloof jou.’

Gevonden op De Standaard, 16 mei 2018,
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180516_03515651

Mijn mening: Naar mijn mening, heeft iedereen het recht om op sociale media te zitten, en hierop zijn of haar mening te uiten. Ook nonnen, nonnen zijn ook mensen zoals iedereen, dus dan zou ik niet begrijpen waarom zij niet op sociale media zouden mogen zitten, en zeker niet hun mening hierop uiten. Zoals in het artikel vermeld wordt, hebben enkele nonnen iets gepost om hun steun naar een vrouw toe te tonen, wie zich in een verkrachtingszaak bevindt. Als nonnen sociale media willen gebruiken, en zulke dingen posten, vind ik dat dat zeker zou mogen.

Laatst aangepast door Kyara.N*casie : 16th May 2018 om 20:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.