actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2015, 15:18
ruben.t*uyen ruben.t*uyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 25
Gewiebel op stoel laadt uw smartphone op

Gewiebel op stoel laadt uw smartphone op

ANTWERPEN - De Antwerpse meubeldesigner Nathalie Teugels (24) heeft een stoel ontworpen die menselijke beweging omzet in elektriciteit. Zo wil ze haar ADHD-stoornis omvormen tot iets positiefs.


Je smartphone of iPad opladen door met je stoel te wiebelen. Dat is het bijzondere concept waarmee de Antwerpse meubeldesigner Nathalie Teugels afgelopen weekend een prijs in de wacht sleepte op een woonbeurs in Brugge. “Het principe is simpel”, zegt Teugels. “In het zitvlak van mijn MOOV-stoel werden 240 druksensoren verwerkt die alle menselijke bewegingen registreren. Wie wiebelt of zich verzet, creëert energie, die dankzij de sensoren wordt omgezet in elektriciteit.”

Die elektriciteit hoeft niet onmiddellijk te worden aangewend, maar wordt opgeslagen in een lithiumbatterij. Voor Teugels hangt er een mooi persoonlijk verhaal aan haar uitvinding. “Ik heb zelf last van ADHD en hyperactiviteit en kreeg als kind vaak te horen dat ik moest stilzitten”, zegt ze. “Met deze uitvinding wou ik mijn teveel aan energie omzetten in iets positiefs. Op deze stoel mag je eigenlijk niet stilzitten.”

Eigen mening: Ik heb het artikel bij wetenschap gezet omdat het gaat over een uitvinding. Ik ben heel tevreden dat er iets is uitgevonden dat heel functioneel is en goed voor het milieu en tegelijk gericht is op een 'aandoening'. Zo combineer je allemaal positieve elementen. Ik heb toch wel respect voor degene die dit heeft ontworpen, want zoiets zou veel meer voor moeten komen. Mensen die iets maken en rekening houden met vele verschillende factoren. Zowel gezondheid als milieu als praktisch nut. Ik hoop dan ook dat als dit meubelstuk op de markt komt (is nu nog niet het geval) dat de prijs goed meevalt zodat het ook veelvuldig in gebruik wordt genomen.

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20151201_0...w-smartphone-op
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.