actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2015, 20:31
Aline.V*rmeiren Aline.V*rmeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 30
Zo werkt een smartphone volgens de 'dingenuitlegger'

Waarom iets moeilijk zeggen als het gemakkelijk ook gaat? Dat is de insteek van 'De Dingenuitlegger', een boek dat ingewikkelde zaken probeert te verklaren met simpele woorden.



Het gaat om een Nederlandse vertaling van 'Thing Explainer: Complicated Stuff in Simple Words' van Randall Munroe, die supergedetailleerde diagrammen maakte over heel uiteenlopende onderwerpen. Hij legt uit hoe natuurlijke fenomenen in elkaar zitten, zoals het zonnestelsel, maar ook hoe camera's, hangsloten of accu's werken. Hij gebruikt daarvoor enkel de 1.000 meestgebruikte woorden in de Engelse taal.


Albert Witteveen ging de uitdaging aan om het werk van Munroe om te zetten in het Nederlands. 'Ingewikkelde zaken in gewone taal' is de ondertitel van zijn versie, waaruit we hier laten zien hoe hij de smartphone belicht. De trilfunctie heet bijvoorbeeld 'zakbeweger', de luidspreker 'geluidmaker' en de aansluiting voor je koptelefoon een 'oordopgat'.

Eigen mening:
Naar mijn mening is het slim om dingen uit te leggen aan de hand van de 1000 meest gebruikte woorden in een land. Deze woorden kennen de meeste mensen en zijn ook door kinderen het best gekend. Op deze manier kan men eenvoudig de werking van een toestel of fenomeen uitleggen. Deze methode zou dus ook goed in scholen gebruikt kunnen worden. Het zou kinderen op een snellere, maar ook leukere manier dingen kunnen leren. Ze zouden dit ook zelf kunnen gebruiken om dingen uit te leggen in presentaties en zo ondertussen de leerstof op een leuke manier te verwerken.

Bron:
http://www.demorgen.be/expo/zo-werk...egger-b7005719/
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2015, 21:01
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Zo werkt een smartphone volgens de 'dingenuitlegger'

Ik vind het een super goede uitvinding. Wanneer ik bijvoorbeeld aan het vak PAV denk is het volgens mij heel bruikbaar. In deze klassen zitten vaak leerlingen die de Nederlandse taal nog niet zo goed onder de knie hebben. Met deze app kunnen we deze leerlingen onderwerpen die ze zelf moeilijk vinden laten opzoeken en dan hebben ze meteen een simpel antwoord.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.