actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2011, 15:31
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
"Tegen 2050 geen benzine- of dieselauto’s meer in steden"

BRON: KNACK - maandag 28 maart 2011 om 15u35

De Europese Commissie wil dat er tegen 2050 geen benzine- of dieselauto’s meer rondrijden in de steden.

Dat is de opmerkelijkste maatregel in een toekomststrategie die eurocommissaris voor Transport Siim Kallas maandag heeft voorgesteld. Ook moet 40 procent van de brandstoffen in de luchtvaart koolstofarm zijn, de uitstoot van de scheepvaart met minstens 40 procent worden teruggedrongen en de helft van het middellange passagiers- en goederenvervoer (meer dan 300 km) per spoor en via het water gebeuren, in plaats van op de weg.

De maatregelen zijn bedoeld om de uitstoot van koolstofdioxide van het vervoer tegen 2050 met 60 procent terug te dringen en de afhankelijkheid van ingevoerde olie drastisch te reduceren.

Volgens Kallas zijn de maatregelen van vitaal belang voor de economische groei, voor werkgelegenheid en voor de dagelijkse kwaliteit van de burgers. Kallas: “De mobiliteit beperken is geen optie, evenmin als alles gewoon bij het oude laten. We kunnen de olieafhankelijkheid van het vervoerssysteem doorbreken zonder de efficiëntie ervan op te offeren of de mobiliteit in het gedrang te brengen.”

(KVDA)

MENING:
Ik begrijp van waar deze maatregel vandaan komt. Het is inderdaad belangrijk dat wij maatregelingen gaan nemen zodat wij ons milieu sparen van erge veranderingen. Het opwarmen van de aarde is een feit. Tot nu toe zijn er al enkele maatregelingen genomen maar wegen deze wel op tegen de industrialisatie? Net zoals in het artikel wordt vermeld ben ik van mening dat wij de mobiliteit niet kunnen terugschroeven. Het is zoals een klein kind een lekstok geven en deze dan terug afpakken, er zal een hoop groep en getier volgen. Ook is het niet voor iedereen mogelijk.
Toch vraag ik mij af of wij niet al te vaak de verantwoordelijkheid van ons afschuiven. Iedereen rijdt liever met zijn auto naar het werk ... dan met het openbaar vervoer.
De maatregel die voorgesteld is in de commisie is dan ook een goede poging om het probleem aan te pakken. Ik vraag me enkel af of deze maatregel mogelijk is. Volgens mij niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th March 2011, 17:52
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
Dit is een magnifiek initiatief. Het wordt tijd dat de mensheid verantwoordelijkheid
opneemt om de aarde, zijn THUISplanneet, te verzorgen.

Binnen de steden moet je toch aanschuiven, vloeken op te weinig parkeerplaats, stoppen voor onverwachte overstekende mensen,....
Pak liever de fiets of wandel! Dit spaart al een hele tijd in de fitness.

De maatregel heeft mijn steun. De overheid moet maatregelen nemen om de mensheid verantwoordelijkheid te laten nemen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 31st March 2011, 15:14
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Ik zie deze maatregel als iets voor de hand liggends. In veel grote steden in Nederland worden al sinds een aantal jaar vrachtwagens uit de binnenstad geweerd om de uitstoten van schadelijke gassen te beperken. Ook werken de meeste gemeentelijke straatveegwagens op elektriciteit en rijden de meeste stadsbussen op aardgas of eveneens op elektriciteit.

Het is naar mijn idee een kwestie van tijd voordat er geen enkele privé auto (tenzij misschien elektrisch) in de binnenstad word toegelaten. Je gaat nu al zeker niet voor je lol met de auto door het stadscentrum rijden. Hiervoor is het veel te druk, zijn er teveel stoplichten en vaak is er een ingewikkeld stelsel van eenrichtingswegen. Om nog maar niet te spreken van de belachelijk hoge parkeertarieven die je overal betaald.

Fietsen of lopen gaat gewoon veel en veel sneller in de binnenstad en ik vind het een goede zaak dat dit in de toekomst nog verder word aangemoedigd.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 31st March 2011, 17:30
sarah.schrauwen sarah.schrauwen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Brecht
Posts: 109
Ik ben zeker en vast een voorstander van deze maatregel. Het is belangrijk dat we rekening houden met de huidige (verslechterde) toestand van het milieu en dat er ingegrepen wordt.
We kunnen wel allemaal gebruik maken van het openbaar vervoer, maar is niet mogelijk om iedereen op een trein, tram of bus te zetten. De auto is onmisbaar geworden in ons dagelijks leven, of daar zijn we dan toch van overtuigd. We kunnen het niet maken om minder auto's de baan op te laten, dus ik vind het een zéér goed idee om deze auto's dan minder vervuilend te maken. Ja, deze maatregel is nog ver weg én het zal dan alleen nog maar in de steden zijn, maar ik vind het een grote stap in de goede richting. Als we in staat zijn om deze maatregel goed en wel te verwezenlijken, dan zullen andere stappen niet meer zo moeilijk zijn om te zetten.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 5th April 2011, 11:22
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
De vier ministers van Leefmilieu willen dat de aankoop van dieselwagens niet langer wordt bevorderd. Diesels worden in ons land bevoordeeld ten nadele van benzinewagens, die milieuvriendelijker zijn. De voorgestelde maatregelen zullen vooral de gebruikers van een bedrijfswagen treffen.
De aanbevelingen van federaal minister van Leefmilieu Paul Magnette (PS), Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V), Waals minister Philippe Henry (Ecolo) en Brussels minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) zijn niet mis te verstaan: dieselauto's zijn erg schadelijk voor het milieu. Omdat ze vooral worden gebruikt voor het dagelijkse transport naar het werk, zullen de aanbevelingen van de ministers vooral pendelaars treffen. De milieuministers pleiten voor een mobiliteitsbudget dat de bedrijfswagen vervangt.

Met de huidige evolutie van ons wagenpark kunnen we onmogelijk de Europese emissienormen behalen, stellen de vier ministers van Leefmilieu. Om de vervuilende stoffen in de lucht te verminderen, moet de uitstoot van stikstofoxiden (NO{-x}), ammoniak (NH{-3}) en niet-methaan vluchtige organische stoffen (NMVOS) dringend worden gereduceerd.

Fijn stof

Vooral de uitstoot van stikstofoxiden is een probleem: dieselauto's braken meer NO{-X} uit dan verwacht, benzinewagens daarentegen aanzienlijk minder. Diesels zijn ook verantwoordelijk voor de uitstoot van fijn stof. Die luchtvervuiling leidt 's winters tot smog en algemene snelheidsbeperkingen. In Vlaanderen is 40 procent van het fijn stof afkomstig van het verkeer.

Het probleem is dat de overheid de voorbije jaren een beleid voerde dat dieselauto's bevordert. De lagere prijs van de brandstof (ongeveer 20 cent minder dan benzine 98 octaan) en het lagere verbruik sporen de consument aan voor een dieselauto te kiezen.

Sinds de overheid ook kortingen van 3 en 15 procent geeft voor wagens met een lage CO{-2}-emissie, zijn de automobilisten massaal overgestapt: bijna 80 procent van de nieuwe wagens heeft nu een dieselmotor. In 1980 was slechts 15 procent van de wagens een diesel. Diesels stoten weliswaar minder CO{-2} uit, maar door hun grote aantal weegt dat voordeel niet op tegen de andere nadelen.

De milieuministers vinden dat de voordelen voor de dieselauto's moeten worden herbekeken. Hun aanbevelingen dreigen een schokgolf te veroorzaken in dieselminnend België.


Bron: DS online 5april 2011

MENING:
Ik vind dit een goede maatregel. Hij is nog niet doorgevoerd maar hopelijk wordt dit decreet snel goedgekeurd. Dieselauto's zijn namelijk zeer belastend voor het verkeer. Vaak zijn de auto's die ze in een bedrijf kopen dieselauto's. Omdat bedrijfswagens tegenwoordig zeer voordelig zijn worden ze vaak aangekocht door een bedrijf. Dit is een goede zaak voor de portefeuille van het bedrijf maar minder goed voor ons milieu.

Ik post dit artikel onder het vorige omdat het een onderdeel is van het voorafgaande artikel: 'De Europese Commissie wil dat er tegen 2050 geen benzine- of dieselauto’s meer rondrijden in de steden'. Ik besef echter dat het artikel dat ik nu post beter thuishoort onder het onderdeel België. Ik verkoos echter het bundelen van deze artikels boven het posten onder België, mede omdat het artikel een oorzaak is van wat men op Europees gebied heeft beslist; namelijk zaken met betrekking op milieu.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 5th April 2011, 11:43
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Ik denk dat de overheid misschien ook kan investeren in het maken van auto's die weinig verbruiken en/of uitstoten in plaats van de auto's die op diesel rijden te promoten.
Er bestaan al auto's die amper verbruiken en hier bovenop ook weinig uitstoten, misschien is het efficiënter om hier meer aandacht aan te schenken en op de een of andere manier ervoor te zorgen dat deze prijzen wat verlaagd kunnen worden. Hierdoor wordt dat soort auto voor meer mensen beschikbaar, wat zal leiden tot een groot verschil voor het milieu en verbruik.
Een voorbeeld hiervan is;
http://www.autokanaal.be/auto/volks...liter-auto.aspx
Deze auto stoot slechts 39 g/km CO2 uit en verbruik 1,49 l per 100 kilometer. Helaas kost deze auto 35000 euro, dus misschien kan men beter aan zo'n oplossingen werken in plaats van milieuvervuilende dieselwagens te promoten
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 5th April 2011, 12:00
vincent.van.dyck vincent.van.dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 66
Er zijn toch al een aantal mooie zuinige wagens. Ford econetic met de nieuwe fiesta en focus. Allebei mooie wagens die nu 98g/km uitscheiden. Dat zijn beide auto's met één van de laagste uitscheidingen op de markt. Volkswagen met de bluemotion heeft dan de polo en golf vernieuwd. Allemaal best zuinige initiatieven die de overheid promoot met hun subsidie. Bij aankoop van zo'n auto krijg je van de overheid een milieubijdrage.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 7th April 2011, 12:46
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Ik ben zeker akkoord met deze maatregel, ik vind het wel raar dat ze er binnen vier jaar pas mee op de proppen komen. Het is toch al langer dan vandaag een ernstig probleem. Ik heb het dan over de opwarming van de aarde. Men is al met allerlei dingen bezig en met plannen uitvoeren om zo milieuvriendelijk mogelijk te leven maar het lijkt niet erg aan te slaan, of we zien er nog niet zo heel veel van. Ik heb ook reeds mijn stadpunt al duidelijk gemaakt bij een ander artikel in verband met elektrische auto's. Ik denk dat we er gewoon een verkeerd beeld van hebben, maar dat het toch onze toekomst zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.