actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th October 2010, 12:17
anne.plessers anne.plessers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Neerpelt
Posts: 96
Protest in Frankrijk 'op een keerpunt'

PARIJS - Het conflict over de hervorming van het pensioenstelsel in Frankrijk bevindt zich 'op een keerpunt'. Dat zei de minister van Economie Christine Lagarde dinsdag op de radio en dat blijkt ook uit het langzaam maar zeker uitdoven van de stakingsacties.

'Ik denk dat de toon aan het veranderen is, en ik apprecieer de terugkeer naar de rede', stelde Lagarde, aan wie gevraagd werd of ze denkt dat de beweging stilaan in de eindfase begint te komen.

Gisteren werd in drie van de twaalf olieraffinaderijen beslist om het werk te hervatten. De regering rekent erop dat dinsdag vier op vijf tankstations 'zullen werken'.

Vandaag is ook het protest bij de vuilnismannen in Marseille opgeheven. Ze hebben in totaal twee weken gestaakt. Door de staking stapelde het huisvuil zich op in de straten. Ruim negenduizend ton afval dreigde er een gevaar voor de volksgezondheid te worden. Hoewel de vakbond ontkent dat er inderdaad een risico is, gaan de vuinismannen toch weer aan de slag. 'We zijn een verantwoordelijke vakbond', zei de leider van FO-Territoriaux.

Opnieuw dialoog

Minister Lagarde verheugt er zich op dat er ook weer een dialoog in de maak is. Vakbondsleider François Chérèque (CFDT) stelde maandagavond op televisie voor om te onderhandelen 'over werk voor jongeren en ouderen'. De voorzitster van de werkgeversorganisatie Medef, Laurence Parisot, aanvaardde zijn voorstel.

'Aan tafel gaan zitten om te praten, discussiëren over werk voor jongeren en ouderen, en de problemen die hen angstig maken grondig bestuderen. Dat is echt een keerpunt en ik vind dat een heel goeie zaak', zo besloot de minister.

Bron
De Standaard 26/10
http://www.destandaard.be/artikel/d...DMF20101026_023

Motivering
Ik heb dit artikel genomen omdat ik het heel goed vind dat de fransen hun werk stilletjes aan terug beginnen op te nemen. Ze willen de regering raken maar eigenlijk raken ze er heel het land mee. Hoewel dit misschien ook een manier is om de regering onder druk te zetten, vind ik het toch een foute manier en vind ik het goed dat ze ophouden met de stakingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th November 2010, 11:24
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Het is een goede zaak dat de vakbonden in Frankrijk hun verantwoordelijkheid ten opzichte van de Franse bevolking opnemen en terug aan het werk gaan. Ze leken niet te beseffen hoe groot de gevolgen waren voor de mensen. Brandstof en het ophalen van huisvuil zijn erg belangrijk om de maatschappij te laten functioneren.
Ik vind ook dat ze vrij conservatief denken. Als de pensioenleeftijd niet opgetrokken wordt, brengen ze hun eigen toekomst en zeker die van hun kinderen en kleinkinderen in gevaar. We begeven ons steeds later op de arbeidsmarkt, dus zullen we tot op latere leeftijd moeten blijven werken. Als je slechts minder dan de helft van je leven gewerkt hebt, kan je niet verwachten dat de overheid voor alle andere jaren in je onderhoud gaat voorzien.
Ik vind dat zoiets logisch klinkt, maar blijkbaar denk niet iedereen daar zo over. Gelukkig beginnen ze nu toch stilaan tot dat besef te komen en willen ze al samen onderhandelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.