actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th December 2016, 23:39
Karolien H*eselmans Karolien H*eselmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 51
Maastricht pakt fileleed aan met eerste "dubbeldektunnel"

Vanavond laat kunnen automobilisten op de A2-autosnelweg in Maastricht voor het eerst door een nieuwe tunnel rijden. En niet zomaar een tunnel. De Koning Willem-Alexandertunnel is de eerste "dubbellaagse" tunnel in Nederland: de ene tunnelkoker ligt niet naast, maar boven de andere.
Steevast files, een gevaarlijke verkeerssituatie voor fietsers en wandelaars, luchtvervuiling en herrie. Maastricht neemt vandaag afscheid van de bovengrondse A2, die de stad doorsneed.

Voortaan verloopt dat autoverkeer ondergronds, en wel in de eerste "dubbeldektunnel" van Nederland. Een "gestapelde" tunnel, met kokers die als verdiepingen in een flatgebouw boven elkaar liggen: zo moeten we ons de Koning Willem-Alexandertunnel voorstellen. De rijvakken liggen niet naast elkaar, maar boven elkaar.

De tunnel -2,4 kilometer lang- bestaat uit vier buizen. De onderste twee zijn voor het doorgaande verkeer tussen Eindhoven en Luik. In 3 minuten moet je langs Maastricht kunnen rijden. De bovenste buizen zijn voor het lokale verkeer dat hier de A2 op of af wil.

Groene strook voor wandelaars en fietsers

Soortgelijke tunnels die doorgaand en lokaal verkeer scheiden, bestaan ook elders in Nederland, alleen liggen ze dan naast, en niet onder elkaar.
"Maar zó bijzonder is deze techniek nu ook weer niet", nuanceert ingenieur en tunnelexpert Pierre Vandenbossche. "Ook ondergrondse parkeergarages worden in verschillende niveaus gebouwd. En er worden ook autotunnels bovenop treintunnels gebouwd. Onder Schumann in Brussel, bijvoorbeeld, loopt de onlangs geopende treintunnel onder de autotunnel."

Tunnelkokers boven in plaats van naast elkaar bouwen, het heeft zo zijn voordelen."Wil je bouwen, in een stedelijke omgeving, dan heb je nu eenmaal vaak de beperking van gebouwen die in de weg staan. De maximale breedte die je maar kunt benutten, is niet zo groot. Dan is de kokers boven elkaar bouwen, een oplossing, al is ze wel een stuk duurder."

Dankzij de tunnel moeten automobilsten nu veel sneller voorbij Maastricht kunnen rijden. Maar ook voor omwonenden is de nieuwe situatie een hele verbetering. Boven de tunnel kijken zij niet meer aan tegen de dagelijkse eindeloze rij auto's, die door de verkeerslichten vastliep. Voor wandelaars en fietsers is er nu een groene strook, waarop 1.800 bomen worden geplant.*

Bron: De Redactie, buitenland, mobiliteit, 15/12/2016, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2845453

Eigen mening:
Als het om de veiligheid van de mensen gaat, dan moet er niet gekeken worden naar geld vind ik. Het plaatsten van tunnelkokers ondergrond boven elkaar kost meer dan een gewone tunnel, maar dat maakt niet uit. Ik vind de veiligheid van de mensen belangrijker dan iets anders. Want als de tunnel bovengronds ligt, dan is er geen plaats voor een veilige wandelroute voor de wandelaars om over te steken. Ook is dit beter voor het milieu. Nu dat het ondergronds wordt geplaatst, is er plaats voor groen. Extra bomen, is extra zuurstof, is minder CO2. Ik ben blij dat de tunnel geplaatst is. Ik denk dat het verkeer nu wel sneller zal verlopen en de mensen rondom de tunnel blij zullen zijn met de nieuwe tunnel. Als ik daar zou wonen, zou ik dit project zeker en vast gesteund hebben. Als het om het verbeteren van de natuur gaat, stem ik meestal in. Ook zou ik het zeker gesteund hebben omdat de tunnel nu ondergronds is en je er dan minder last van hebt. Ik vind het origineel, want ik heb nog nooit zo'n tunnel gezien. De tunnel is snel en doeltreffend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.