actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2016, 19:41
Karolien H*eselmans Karolien H*eselmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 51
Kans op witte Kerst zeer klein

Ook dit jaar lijken we af te stevenen op een groene Kerst. Er is volgens de huidige weersverwachting hooguit 10%*kans op (natte) sneeuw tijdens de kerstdagen en de kans op een wit landschap is zelfs nihil. Het bijbehorende weerbeeld is nog niet duidelijk. De kans op een (vrij) zacht en nat weertype is iets groter dan de kans op een droog en koud weertype.*

Dat we ondanks het onzekere weerbeeld toch al vrij stellig kunnen zijn over de kansen op een witte Kerst is eenvoudig te verklaren. Wanneer we te maken krijgen met het koude weertype komt dit door de aanwezigheid van een hogedrukgebied en valt er geen neerslag. De andere optie is de komst van depressies vanaf de Atlantische Oceaan. Daarbij valt wel neerslag, maar de lucht is te zacht voor sneeuw. Een natte sneeuwbui behoort nog tot de mogelijkheden, maar de kans op sneeuw die blijft liggen is nihil.

Laatste officiële witte Kerst was in 2010

In 2010 hadden we voor het laatst een witte Kerst. Dat wil zeggen een gesloten sneeuwdek in De Bilt op beide kerstdagen tijdens de meting om 9 uur ’s ochtends. Er lag in een groot deel van het land 5 tot 20 cm sneeuw, in Zuid-Limburg zelfs 30 tot 45 cm! In De Bilt lag zowel op Eerste Kerstdag als op Tweede Kerstdag 5 cm.

Sinds 1901 is slechts 8 keer een officiële witte Kerst vastgesteld op het meetveld van het KNMI in De Bilt. Deze eeuw beleefden we een unicum van twee keer een witte Kerst op rij. In 2009 lag er tijdens de kerstdagen namelijk ook sneeuw in De Bilt. Koud was het toen niet. Het regende zelfs, maar de dagen voor kerst was er 10-40 cm sneeuw gevallen in ons land en dat sneeuwdek hield stand tot en met Tweede Kerstdag.

Toch sneeuwde het vaker dan acht keer tijdens Kerst. Het ging dan om natte sneeuw of sneeuw die slechts op één van de twee feestdagen bleef liggen. Na 2010 hebben we geen noemenswaardige sneeuwval meer gehad met Kerst. In 2014 scheelde het weinig, want in de nacht naar 27 december ging het in de zuidelijke helft van het land flink sneeuwen.

Koude dagen voor Kerst

In de aanloop naar Kerst krijgen we volgende week waarschijnlijk met een koud en droog weertype te maken, waarbij de zon zich zo nu en dan laat zien. ’s Nachts kan het licht vriezen en overdag wordt het een graad of 4.
Tot en met het weekend blijft het nog vrij zacht met veel bewolking en soms zon. De maxima liggen komende dagen rond een graad of 8 en de minima rond een graad of 4. Daarmee is het een paar graden warmer dan normaal. Neerslag van betekenis wordt na vandaag niet verwacht. Vandaag valt vooral in het noorden en noordoosten nog motregen. Met 10 graden is het zeer zacht.

Bron: Weeronline, België, feestdagen, Kerstmis, 14/12/2016, http://nieuws.weeronline.nl/14-12-2...rst-zeer-klein/

Eigen mening:
Ik schrik ervan hoe weinig keren dat we een witte Kerst hebben gehad, wel is waar voor de twee kerstdagen tezamen. Ik vind een witte Kerst ontzettend leuk en ik begin nu te beseffen hoe weinig het nog zal voorkomen. Ik heb het gevoel dat de seizoenen aan het opschuiven zijn of dat door de opwarming van de aarde er geen fatsoenlijke koude winters meer zullen zijn. Raar maar waar, ik ben een echt winterbeest en ik hou heel veel van sneeuw. Als het winter is en zeker met Kerst, wil ik dan ook graag sneeuw hebben. Elk jaar wacht ik op die sneeuw, maar die sneeuw komt er niet meer. Spijtig genoeg kunnen we er ook niet veel aan doen. Ik had echt gedacht dat we dit jaar wel een witte Kerst gingen hebben omdat de zomer ook goed warm was. Blijkbaar vergis ik mij hierin. De sneeuw brengt nog eens extra sfeer aan Kerstmis, het wordt ook altijd aan elkaar gelinkt. We moeten natuurlijk positief blijven. Er is misschien wel 0% kans op een wit landschap, maar sneeuw kan nog steeds. Er is namelijk 10% kans. Dus ik duim dat die 10% waarheid wordt en dat we toch nog sneeuw zien deze Kerst, want ik vind sneeuw tijdens Kerst even belangrijk als het samen zijn met vrienden en familie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.