actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2014, 09:58
I*ngborg.keynen I*ngborg.keynen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zandhoven
Posts: 133
Regering wil betaalbare verzekering voor chronisch zieken

Regering wil betaalbare verzekering voor chronisch zieken
Strenge regels én een compensatiekas moeten ervoor zorgen dat Belgen met een verhoogd gezondheidsrisico aan een betaalbare schuldsaldoverzekering én een woonkrediet raken. Velen worden nu geweigerd of moeten te diep in de buidel tasten.


Wie jong en gezond is, kan bij een verzekeraar doorgaans makkelijk een betaalbare schuldsaldoverzekering afsluiten. Maar dat geldt lang niet altijd voor mensen met een chronische ziekte (astma, diabetes), een handicap of een zwaar medisch verleden (ex-kankerpatiënten).

Wet-Partyka bleef dode letter

De gevolgen voor geweigerde chronisch zieken zijn verregaand. Ze lopen niet alleen een overlijdensdekking mis, maar ook een woonkrediet. Want veel kredietinstellingen weigeren een woonkrediet aan klanten zonder schuldsaldoverzekering. Wat in de praktijk betekent dat die kwetsbare groep geen eigen woning of appartement meer kan financieren.

Vijf jaar geleden werd door de regering een wet gestemd, de wet-Partyka (CD&V), die daar paal en perk aan moest stellen. Maar die wet bleef tot nu toe dode letter. Onder meer omdat ze werd aangevochten door de verzekeringsfederatie Assuralia voor het Grondwettelijk Hof.

Witte rook

Nu is er eindelijk witte rook. Een nieuw KB, op initiatief van minister voor Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) en minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS), voorziet in grote lijnen dat verzekeraars hun beslissing duidelijk en schriftelijk moeten motiveren, dat een klant bij een weigering beroep kan aantekenen bij een soort beroepscomité, en dat er een compensatiekas komt.

Die kas zal de chronisch zieken financieel bijspringen wanneer de bijpremie oploopt tot meer dan 125 procent. En de medische vragenlijsten die de verzekeraars gebruiken, worden aan strengere regels gebonden.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140429_002 (geraadpleegd op 29 april 2014)

Mijn mening
Ik denk dat dit een goede regeling is, en waarschijnlijk ook stemmen gaat opbrengen voor SP.A.
Mensen met een chronische ziekten hebben het al zwaar genoeg en zouden geholpen moeten worden wanneer het kan. Gemakkelijker een verzekering kunnen aangaan zal voor vele mensen al helpen. Dit zal veel mensen al een hoop zorgen besparen.
Op deze manier kunnen ze zich ook beter concentreren op de tijd die ze hebben en hun omgeving. Ze moeten zich niet meer onnodig liggen druk maken over wat er gebeurt wanneer ze dood zijn, wanneer ze nog eens naar het ziekenhuis moeten…
Ik vind het een plicht dat wij helpen deze lasten te dragen. Niet zo nodig door meer belastingen te heffen, maar door de verdeling van het bestaande belastinggeld beter te verdelen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th April 2014, 20:02
E*elien.segers E*elien.segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 102
Het is een goed initiatief, die mensen willen ook verder met hun leven. Maar het brengt ook gevaarlijke situaties mee, wat als iemand 200.000 euro leent en toch plots terug ziek wordt of een diepte krijgt, en sterft. Dan moet de bank die 200.000 euro toveren? Het kan gevaarlijke situaties meebrengen. Het is voor mensen die genezen zijn van kanker, of ziektes die niet direct dodelijk zijn. Goed dat deze mensen toch verder kunnen, zonder die al te dure vergoeding.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st May 2014, 19:22
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik vind dit ook een zeer goed initiatief. Mensen met een chronische ziekte of een zwaar medisch verleden hebben in mijn ogen evenveel recht om een krediet aan te gaan en een goede verzekering te hebben. Mensen met astma en diabetes kunnen een relatief normaal leven opbouwen zoals wij. Ik vind dat zij evengoed de kans moeten krijgen om een huis te kunnen kopen of om in iets te investeren. Evenzeer mensen met een medisch verleden. Er zijn mensen die op onze leeftijd kanker krijgen en deze ziekte kunnen overwinnen. Wilt het dan zeggen dat zij minder recht zouden hebben op een verzekering of om een krediet aan te gaan? In mijn ogen niet. Zij willen niets anders dan net als ons terug een normaal leven opbouwen en niet steeds bestempeld worden met hun verleden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.