actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2010, 18:47
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 77
Buschauffeurs moeten te snel rijden

De chauffeurs van De Lijn worden gedwongen om snelheidsovertredingen te maken door De Lijn, door de onderaannemers van de vervoersmaatschappij en door Vlaams minister Hilde Crevits, zo reageren ACOD-TBM en ABVV-BTB op de berichten over de chauffeurs van De Lijn die in 2009 duizend keer geflitst werden.
Chauffeurs krijgen te weinig tijd

ACOD-TBM vertegenwoordigt personeel van De Lijn, ABVV-BTB personeel van de onderaannemers. De twee vakbondsafdelingen zeggen in een mededeling dat de chauffeurs veel te weinig tijd krijgen om de trajecten op een veilige manier te rijden. 'Als de chauffeurs zich aan alle verkeersregels houden, dan kunnen ze onmogelijk de uurregelingen respecteren en de trajecten rijden volgens de planningen.'

70 km per uur in zone 30

Volgens TBM en BTB moet op bepaalde trajecten 70 kilometer per uur in een zone 30 gereden worden om op schema te blijven.

'Chauffeurs worden onder druk gezet om af en toe een tandje bij te steken. Doen ze dit niet, dan volgen soms zelfs sancties.' Enkele weken geleden brak er een staking uit bij een Limburgse onderaannemer omdat een chauffeur ontslagen werd die weigerde nog langer snelheidsovertredingen te maken om de rittenschema’s te kunnen respecteren.Pas na acties van de werkmakkers werd de sanctie ingetrokken, aldus nog de bonden.

Het recente besparingsplan dat minister Crevits aan De Lijn en de onderaannemers oplegde, heeft de situatie volgens de vakbonden nog erger gemaakt. De laatste stukjes rek die nog op de dienstschema’s zaten, werden afgeknepen.

Bron: De Standaard.


Ik heb al vaker gemerkt dat een buschauffeur wel erg snel reed, maar dat het zo erg was wist ik niet. Het is schandalig dat de chauffeurs overtredingen moeten maken om toch maar op tijd te zijn. En al helemaal verschrikkelijk is het dat de chauffeur die dit weigerde ontslagen werd (ook al werd dit ingetrokken). Ontslagen worden omdat je geen overtredingen wil maken, kan het nog stommer?!?
Denk ook eens aan de hoeveelheid stress dat de chauffeurs hierdoor zullen krijgen... 70km/u rijden in een zone 30 om toch maar geen sanctie te krijgen. Ik noem dit ronduit schandalig! Waarom heeft men hier geen rekening mee gehouden toen men de routes uitstippelden? Waarom past men de tijdschema's niet aan? ...?

Dit verklaart in ieder geval wel voor een deel waarom sommige bussen steeds te laat zijn...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd October 2010, 22:17
Laura.Cabanier Laura.Cabanier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poppel
Posts: 82
Ik ben het eens met de mening van Ellen.

Bussen zijn vaak te laat en dat is niet fijn, maar zoveel risico nemen door te snel te rijden, dat is ook niet goed.

Ik denk dat men ze de bussen aan een minder strak schema moeten laten rijden.

Ik denk toch dat iedereen graag betaalt voor een veilige rit op de bus, dat de bussen dan wat minder vaak voorbij je halte komen is een gevolg dat je er dan volgens mij maar bij moet nemen.

Veiligheid zou boven alles moeten komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd October 2010, 12:51
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Busschauffeurs moeten te snel rijden

Dat De Lijn gekenmerkt staat met vertraging en te laat komen, wisten we al langer dan vandaag. Maar dit artikel slaat wel alles vind ik.

Dat een chauffeur van de bus vrij stevig doorrijdt, vind ik absoluut niet zo erg. Integendeel zelfs! Maar als hij ook nog eens snelheidsovertredingen maakt en gevaarlijk begint te doen, dat gaat er bij mij niet in. Per slot van rekening ben je nog altijd in het verkeer met mensenleven waar je verantwoordelijk voor bent. Ik vind het ook een groot probleem dat je niet echt 100% kan rekenen op de busmaatschappij om ergens op tijd te komen, maar daar zijn andere oplossingen voor dan snelheidsovertredingen. Het is gevaarlijk voor de busreizigers, maar ook voor andere reizigers op de weg. Bovendien zijn er er in de media al wel vaker ongelukken gemeld met chauffeurs die de controle over het voertuig verloren. Want als bussen te snel mogen rijden van hun baas (of zelfs moeten om geen ontslag te krijgen), waar eindigt dit dan binnen een aantal jaren? Binnenkort doet iedereen zijn eigen zin en dan is het verkeer en het aantal ongelukken helemaal niet meer bij te houden.
Bovendien komen er ook elk jaar nieuwe chauffeurs bij (18-jarigen). Dit is niet rechtstreeks verbonden met het artikel, maar toch is het wel belangrijk voor mezelf daar even op te komen. Want persoonlijk ben ik geen voorstander van het verkeer en autorijden, maar als het zo doorgaat, zal het allesbehalve verbeteren!

Dus er zijn inderdaad wel andere mogelijkheden dan verplichte snelheidsovertredingen. Meer buslijnen (er is toch zoveel werkloosheid) invoeren. Dit kost een investering in voertuigen, maar De Lijn verdient wel voldoende aan vooral schoolgaande jeugd, desnoods moeten ze meer controles uitvoeren tegen het zwartrijden. En als dat allemaal niet lukt, dan moeten zij maar de uren aanpassen aan de realiteit. Buschauffeurs vervangen x-aantal auto's en uitstoot op de baan, dus ergens hebben zij een verantwoordelijkheid maar ook een voorbeeldfunctie voor andere reizigers!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd October 2010, 16:59
Charlotte Wagemans Charlotte Wagemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Poederlee
Posts: 35
Buschauffeurs De Lijn duizend keer geflitst in 2009

Hier een artikel over hetzelfde onderwerp:

Vorig jaar werden de buschauffeurs van De Lijn gezamenlijk net geen duizend keer geflitst. In 2004 moesten er slechts 200 boetes voor te snel rijden, betaald worden. Bij de vervoermaatschappij fronsen ze de wenkbrauwen.

"Het aantal gereden kilometers is in die periode natuurlijk ook gestegen, maar niet in die mate", aldus Tom Van der Vreken, woordvoerder van De Lijn, in een Corelio-krant. "Omgerekend komt het nog altijd maar neer op één boete per 111.000 kilometer."

Geen veiligheidsgordel
Reizigers van De Lijn moeten uiteraard geen veiligheidsgordel dragen. Toch zullen de meeste buschauffeurs niet meteen met de voet op het rempedaal gaan rijden.

Het merendeel van de boetes wordt namelijk betaald door de maatschappij. "Zware overtredingen, zoals door het rode licht rijden, zijn voor de rekening van de chauffeur zelf. En wie te veel pv's verzamelt, moet ze ook betalen of wordt zelfs teruggestuurd naar de rijschool."

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) is niet tevreden met de cijfers en vraagt De Lijn om de oorzaken en de regionale verschillen.

bron: http://www.zita.be/nieuws/binnenlan...st-in-2009.html

Ik vind het eigenlijk wel een hoog cijfer. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat ook bussen worden geflitst. Ikzelf neem ook wel veel de bus en heb ook al gemerkt dat sommige chauffeurs wel graag op hun gaspedaal drukken.
Dus ik vind het goed dat zij, net zoals alle andere mensen op de baan, op de zelfde manier worden bestraft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.