actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2011, 16:48
Gilles.Knuts Gilles.Knuts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Hasselt
Posts: 50
"Benidorm bastards" wint Internationale Emmy

Het Belgische programma "Benidorm bastards" heeft in New York de Internationale Emmy Award voor beste comedy gewonnen. Het programma volgt met een verborgen camera 7 bejaarden die jongeren te grazen nemen.

Tim Van Aelst van het productiehuis Shelter dat het programma maakt, is erg blij. "Het is voor ons een droom, het is super om dit mee te maken. Vooral voor de Aziatische markt is dit een belangrijke prijs", reageerde hij vanochtend op MNM. "Ik kan momenteel niet echt goed zeggen wat dit betekent, binnen een half jaar zal ik hier beter op kunnen antwoorden."

De prijs werd door de makers -zoals beloofd- opgedragen is aan "Bastard" Gaston die enkele weken geleden overleden is. In een persbericht bedankt Van Aelst ook nog "iedereen die op Vlaamse bodem meewerkt en uiteraard alle Benidorm Bastards, onze hechte en echte helden". Het format van het programma is intussen al aan tientallen internationele zenders verkocht, waaronder het Amerikaanse NBC.

In Vlaanderen werd "Benidorm bastards" uitgezonden op 2BE en later op VTM. De uitdagers voor het Belgische programma waren "Breaking up" uit Brazilië, "Facejacker" uit Groot-Brittannië en "The noose" uit Singapore. "Benidorm bastards" won eerder al prijzen, waaronder de Gouden Roos in Montreux.

Tim Van Aelst, Katrien Van Nieuwenhove en Tom Baetens van Shelter waren in New York om de prijs in ontvangst te nemen. Bart Cannaerts, die ook aan het programma heeft meegewerkt, bleef thuis omdat hij uit ecologische overwegingen maar één keer per jaar vliegt. Toch reageert ook hij enthousiast. "In het wereldje zal het ons ook misschien nog iets meer krediet geven", zegt Cannaerts. "De prijs levert het bewijs dat we toch wel iets kunnen. Mocht het programma in de VS aanslaan, dan kan ik me voorstellen dat nog wel meer landen geïnteresseerd zullen zijn. Want veel landen richten zich nog altijd op de Amerikaanse televisiemarkt." Shelter is ook het productiehuis achter de komische programma's "Wat als?" en "M!LF".


Bron: Deredactie.be
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...22Bastards_Emmy

Mening: Dit is misschien niet interessant, maar wel bewonderenswaardig dat het concept van een 'simpel' Belgisch programma in dergelijke proporties buitenlandse aandacht krijgt.
Er zijn enkele spin-offs gemaakt, die copyright moeten betalen en het aantal kijkers is ook al niet te onderschatten.
Dat een simpel, verrassend en vernieuwend idee meestal goed uitpakt, is weer bewezen denk ik dan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2011, 17:09
alexandra.moorkens's Avatar
alexandra.moorkens alexandra.moorkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 97
'Benidorm bastards' wint Gouden Roos

'Benidorm bastards' wint Gouden Roos

donderdag 23 september 2010
Auteur: (vdr, lb)


BRUSSEL - In Luzern in Zwitserland kaapte het verborgencameraprogramma de hoofdprijs weg. De Gouden Roos is de meest prestigieuze prijs van de Europese amusementssector.
Uitbundige vreugde bij het productiehuis Shelter gisterenavond. De makers van Benidorm bastards mochten in het Zwitserse Luzern de prestigieuze Gouden Roos in ontvangst nemen. In het verborgencameraprogramma, dat op 2BE werd uitgezonden, trekken zeven senioren de straat op met als missie jongeren te grazen te nemen. Shelter kon het concept al verkopen aan tien andere landen.


In een korte reactie van op het podium in Luzern liet Tim Van Aelst, de bedenker van het programma, gisteren al weten dat iedereen in de wolken was met de prijs. 'We hadden totaal niet verwacht dat we zouden winnen', zegt hij. 'We waren al zo tevreden dat we genomineerd waren. Echt waar. Maar vandaag stonden we twee keer op het podium. Een keer voor de Gouden Roos en een keer voor de categorie 'comedy', waar we eigenlijk voor genomineerd waren. Dat is waanzinnig.'

Het is amper de tweede keer dat een Belgisch televisieprogramma de prijs wegkaapt. De eerste keer was tien jaar geleden. Toen was De mol de winnaar. 'We winnen deze prijs na zo'n klepper als De mol. Dat is surreëel.'

Van Aelst heeft geen idee of er aan de award ook een geldprijs verbonden is. 'Maar ik krijg net een sms'je van Tom Lenaerts en Bart De Pauw. Ze willen ons feliciteren. Ik zal het hen eens vragen.'

Volgens Van Aelst is het nog te vroeg om in te schatten wat deze prijs voor het programma en het jonge productiehuis betekent, waar ook Bart Cannaerts en Katrien Van Nieuwenhove deel van uitmaken. 'Ik neem aan dat heel wat mensen nu ons programma zullen bekijken en leren kennen. En dat het de verkoop geen kwaad zal doen. Maar het blijft afwachten.'

Jan Segers, programmadirecteur van VTM, feliciteert de makers. 'Alle credits gaan naar Shelter. Het is hun idee. Zij hebben een leuk programma gemaakt dat ook helemaal 2BE is', zegt hij.

Ook de fictiereeks Oud België was genomineerd, in de categorie 'drama en miniserie'. Maar dat programma greep naast een prijs.

Bron:http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=GMQ2VP9TR

Mening: Ik plaats dit artikel hier, omdat dit een verslag is van de winst van de Gouden Roos door de 'Benidorm bastards'. Dit op zich was al een prestatie, maar het winnen van een Emmy is ongelofelijk. Hier wordt ook al gezegd dat Tim van Aelst nog niet weet wat de winst van de Gouden Roos zal doen met de populariteit van het programma of zelfs met dat van het jonge productiehuis. Bijna 2 maanden later weet hij nog steeds niet wat hij moet denken van de winst, alleen dat hij hier natuurlijk zeer blij met is.
Dit toont aan dat de mensen zeer bescheiden blijven, ook al zou het natuurlijk naar hun hoofd kunnen stijgen. Zo zouden ze te veel hooi op hun vork kunnen nemen, waardoor het productiehuis onder andere over kop zou kunnen gaan. Deze mensen blijven gelukkig met hun voetjes op de grond.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd November 2011, 19:18
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Reactie Benidorm Basterds

Mooi mooi mooi. Al jaren is er verborgen camera maar met Benidorm Basterds is dit concept in een heel nieuw jasje gestoken. Deze creativiteit mag dan ook wel beloond worden en het winnen van een Emmy is zo een beetje de grootste beloning die je als programma maker kan krijgen.

Het feit dat er EINDELIJK een Belg eens een Emmy wint vind ik ook wel een mooie prestatie. Het valt me op de België tegenwoordig populair is in het buitenland ( op audiovisueel vlak dan ) en dat doet me toch deugd. Ik ben een zeer grote fan van alles wat audiovisueel is en ik ben er zeker van dat deze prijs deuren opent voor Belgische kunstenaars.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.