actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2015, 09:15
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
Brandweer wordt gewaarschuwd voor infiltratie terroristen na aanslag

Brandweerkorpsen in ons land worden gewaarschuwd voor infiltratie door terroristen na een mogelijke terroristische aanslag. Dat staat in een brief die minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) en minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) verspreid hebben bij ziekenhuizen, ambulancediensten en brandweerzones.

In de brief krijgen brandweermannen de raad extra op te letten dat terroristen zich niet uitrusten als brandweermannen. Brandweerkazernes moeten goed beveiligd worden om te voorkomen dat er kledij of materieel wordt gestolen. Tijdens de periode van verhoogde terreurdreiging krijgen alle brandweerzones de opdracht om op maximale bezetting te draaien.

Ook ziekenhuizen en ambulancediensten worden opgeroepen om alert te zijn en hun veiligheidsprocedures op scherp te stellen. Zo moet elke verantwoordelijke nagaan of alle medewerkers echt geregistreerd zijn bij zijn organisatie en tot het opgeroepen team behoren.

Minister Jambon benadrukt wel dat er geen concrete aanwijzingen zijn dat terroristen willen binnendringen bij de hulpdiensten. De maatregelen zijn preventief.

"Wij willen op alles voorbereid zijn", zegt Jambon aan VRT Nieuws. Hij verwijst naar Groot-Brittannië waar terroristen ooit geprobeerd hebben om te infiltreren bij de hulpdiensten. Bovendien valt bij een grote terreuraanval, zoals in Parijs, de sociale controle van ons kent ons weg. "De hulpdiensten worden dan van overal bijeengehaald en kennen elkaar niet", zegt hij.

Bron: www.deredactie.be

Eigen mening

Het is angstaanjagend dat men zelfs binnen de hulpdiensten moet opletten voor aanslagen. Een verhoogde waakzaamheid is altijd goed. Toch vraag ik me af hoelang we dit allemaal kunnen volhouden. In het artikel staat dat de hulpdiensten op maximale bezetting moeten draaien bij verhoogde terreurdreiging. Wat als deze terreurdreiging binnen twee maanden nog even hoog ligt? Ik kan me moeilijk inbeelden dat men een niveau teruggaat, zolang men de twee gangsters die men opspoort niet kan vinden. De hulpdiensten moeten goed samenwerken en zich zo goed mogelijk voorbereiden op eventuele aanslagen. Jammer genoeg geloof ik niet dat deze verhoogde waakzaamheid kan blijven duren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2015, 10:42
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Ik sluit me aan bij het standpunt van E*ize. Hoelang kan een mens dit volhouden? Het is uiteraard goed dat de waakzaamheid hoog is en dat iedereen gedurende een bepaalde periode paraat moet staan. We moeten ook aan de gevolgen hiervan denken. Dit kan inderdaad niet blijven duren.
Ik vind het goed dat hulpdiensten gewaarschuwd worden voor infiltratie. Via deze weg kunnen inderdaad terroristen zich makkelijk verspreiden.

Niet enkel bij dit artikel stel ik mij de vraag of het wel nodig is om deze waarschuwing in de pers te brengen. Dit maakt naar mijn mening mensen nog meer ongerust dan ze al zijn. Wanneer ze nu iemand van deze hulpdiensten gaan zien, gaan ze misschien meteen denken aan infiltratie omdat ze dit hebben zien verschijnen in de media. De bevolking laat in situaties van angst soms te veel hun gevoel spreken en denken niet rationeel meer na. Dit ondervind ik sterk in mijn omgeving. Wanneer ze iets zien verschijnen op sociale media of nieuwssites zijn er direct ongerust en kunnen ze dit bericht moeilijk nuanceren. En op die manier wordt de angst alleen maar groter. Het is daarom ook belangrijk om mensen hiervoor alert te maken. Denk ook aan jongeren die vaak gebruik maken van sociale media en kanalen als YouTube. Laat hen hierover spreken en nuanceer dergelijke berichten samen met hen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.