actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2013, 11:29
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
Kwaliteit ziekenhuizen erg ongelijk

Kwaliteit ziekenhuizen erg ongelijk

Er zijn zeer grote kwaliteitsverschillen tussen ziekenhuizen en artsen in ons land, en daarom moet de overheid de patiënten een middel geven om te weten te komen waar ze welke risico’s lopen. Dat zegt de consumentenorganisatie Test-Aankoop.

De overheid moet met andere woorden een website maken met voor alle ziekenhuizen en hun afdelingen, gegevens die toelaten de kwaliteit te vergelijken, zo stelt Test-Aankoop. Ze start daarvoor een grote publiekspetitie.

In sommige ziekenhuizen worden vier op de honderd patiënten besmet met de ziekenhuisbacterie, in andere één op de tien. In sommige ziekenhuizen loop je 28 keer meer kans dan in andere dat de inplanting van een kunstheup slecht afloopt en dat je opnieuw onder het mes moet.

Dit zijn maar twee voorbeelden. Patiënten hebben het recht te weten welke risico’s ze niet willen lopen, zegt Test-Aankoop. Het erkent dat de Vlaamse overheid en de Vlaamse ziekenhuizen al op dat spoor zitten en al vijf kwaliteitsindicatoren bijna klaar hebben.

Veel Vlaamse ziekenhuizen werken eraan mee; sommige echter niet; ze zijn ook niet verplicht hun informatie bekend te maken. Aan de andere kant van de taalgrens, zitten overheid en ziekenhuizen nog niet op dat spoor.

Bron:
De Standaard - 25 november 2013
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131125_015

Eigen mening:
Ik heb het zelf ook al meegemaakt dat ik in het ene ziekenhuis niets aan mijn knie had en in een ander wel. Daarom vind ik het een goed idee om een website op te richten met de vergelijking van verschillende ziekenhuizen. Hier moeten niet alleen negatieve gebeurtenissen op komen, maar even goed positieve. In elk ziekenhuis zullen wel goede en minder goede artsen zijn.
Ik begrijp wel dat er fouten kunnen gebeuren in de medische wereld, maar als een bepaalde arts dit keer op keer doet. Is deze arts dan nog wel bekwaam om zijn beroep uit te oefenen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2013, 18:37
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
Kwaliteit van ziekenhuizen zijn erg ongelijk

Eigenlijk is dit artikel al oud nieuws. Toch kunnen we stellen dat er nog steeds geen beterschap gekomen is wat betreft de kwaliteit van onze ziekenhuizen, en dat is een spijtige zaak. Een jaar geleden verscheen er al een soortgelijk artikel (http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...iek-maken.dhtml) waarin vermeld stond dat professionals uit de gezondheidszorg en wetenschappers een instrument ontwikkelden waarmee de Vlaamse ziekenhuizen hun kwaliteit zouden kunnen meten. Dit project is intussen bijna een jaar oud, en wilde ziekenhuizen in de eerste plaats helpen om zichzelf te verbeteren waar dat nodig zou zijn. Daarnaast zou de patiënt ook online kunnen bekijken hoe het met de kwaliteit van de verschillende ziekenhuizen gesteld is. Toch zijn er nauwelijks online kwaliteitgegevens van ziekenhuizen terug te vinden waardoor patiënten niet weten waar ze welke risico's kunnen lopen. Ergens schrik ik hier ook niet van: ziekenhuizen zullen er heus niet mee te koop lopen dat hun patiënten een verhoogde kans hebben op een ziekenhuisbacterie. Toch hoop ik dat wanneer ziekenhuizen er voor kiezen om deze gegevens niet online te plaatsen, ze er wel naar streven om hun kwaliteit weer op peil te krijgen. Er kunnen immers mensenlevens op het spel staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.