actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2013, 10:35
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Jean-Jacques De Gucht haalt euthanasiewet wellicht binnen

Jean-Jacques De Gucht haalt euthanasiewet wellicht binnen


Jean-Jacques De Gucht: "Dit dossier doe ik niet om electoraal gewin."
Vandaag stemt de Senaat eindelijk over euthanasie voor minderjarigen. Jean-Jacques De Gucht (29) moest lang leuren met de wet voor ze een schijn van kans maakte. '"Noem mij een naïeve onnozelaar, maar ik ga voor mijn overtuiging", zegt hij vandaag in een interview met De Morgen.

Op zijn drieëntwintigste beet De Gucht junior zich vast in een uitbreiding van de wet op euthanasie, hét symbooldossier van paars. "Mijn leeftijd doet er toch niet toe?", zegt hij nu. "Ooit was ik die toespelingen zo beu dat ik heb voorgesteld de parlementsleden op te delen volgens ouderdom. De jonkies kregen de lichte onderwerpen, de anciens de zware. Gelukkig ben ik nu geen broekventje meer."

Vrij zijn in keuze over levenseinde
Zeven jaar lang al bijt De Gucht zich vast in dit dossier. Over het waarom daarvan zegt hij: "Willen we een samenleving die artsen vervolgt omdat ze ingaan op een vraag van een zestienjarige die helse pijnen lijdt? Een wettelijk kader heeft het voordeel dat er een aangifteplicht is, dat er een tweede arts bij komt kijken en dat een commissie alles in het oog houdt. De moeilijkste keuze die een mens moet maken in het leven, is over zijn levenseinde. Daar moet hij volkomen vrij in kunnen zijn."

"Een journalist van CNN vroeg me net of ik euthanasie wil uitvoeren op baby's, maar daar gaat het helemaal niet om", zegt hij. "Het oordeelsvermogen van de jongere staat centraal. Je kunt gastjes hebben van veertien, die elke volwassene onder tafel praten, en gasten van zestien die nog niet kunnen oordelen over hun leven of hun dood. Elke leeftijdsgrens is arbitrair."

"Dit dossier doe ik niet om electoraal gewin. Dit gaat over mijn diepste overtuiging", luidt het.

27/11/2013 Bron: De Morgen http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...ht-binnen.dhtml

Eigen mening: Zelf ben ik ook voor de euthanasiewet. Dat Jean-Jacques De Gucht zijn stem uitbrengt voor deze wet, daar kan ik hem enkel gelijk in geven. Wanneer ik bijvoorbeeld een ongeluk meemaak en volledig verlamd geraak, zou ik zelf ook euthanasie willen. Ik heb hier al vaak over nagedacht. Als ik niets meer zou kunnen en er geen kans op verbetering is, zou ik zelf de keuzen willen hebben een einde te maken aan mijn leven via euthanasie. Ik zou mezelf enkel als een last beschouwen tegenover mijn ouders en zou me ongelukkig voelen. Dit is voor mij persoonlijk, want er zijn mensen die wel met verlamming kunnen leven, maar ik zou het niet kunnen denk ik. Er zijn ook andere ziektes waarbij ik vind dat een jongere zelf moet kunnen bepalen of hij/zij euthanasie wil of niet. Ik zou het goed vinden dat deze wet wordt goed gekeurd.

Laatst aangepast door L*ndy Luyten : 27th November 2013 om 10:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.