actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2009, 12:51
Nico.Peeters Nico.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: brasschaat
Posts: 68
JONGCD&V tegen alcohollimiet uitsluitend voor jonge chauffeurs

JONGCD&V verzet zich tegen het plan van CD&V-staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe
om een alcoholverbod in te voeren voor jonge bestuurders die nog geen twee jaar hun rijbewijs hebben.
Voor de jongerenafdeling van CD&V moeten alle chauffeurs op gelijke voet worden behandeld. 'Discriminatie
van jonge chauffeurs kan niet', stelt voorzitter Pieter Marechal.
De limiet ligt momenteel op 0,5 promille. Schouppe wil die verstrengen voor bepaalde categorieën,
zoals motorrijders, beroepschauffeurs en jonge bestuurders die minder dan twee jaar een rijbewijs hebben.
JONGCD&V betwist niet dat jonge chauffeurs vaker bij ongevallen betrokken zijn of dat daaraan iets moet
gedaan worden. De jonge christendemocraten denken daarbij aan de verbetering van de rijopleiding of
aan het verhogen van de subjectieve en objectieve pakkans.
De jongerenafdeling vreest echter dat het voorstel van partijgenoot Schouppe zijn doel voorbijschiet.
'Ten eerste omdat jonge chauffeurs nog de meest nuchtere chauffeurs van de klas blijken. Alle eerdere
onderzoeken tonen immers aan dat dertigers en veertigers verhoudingsgewijs vaker positief
blazen dan jongeren. Ook bij ongevallen werden meer 'ouderen' betrapt dan jongeren', luidt het.
Voorts gaat staatssecretaris Schouppe met zijn voorstel in tegen het advies van de Staten Generaal
die twee jaar geleden adviseerde om de verlaagde alcohollimiet enkel op te leggen tijdens de zogenoemd
leerfase, dus vooraleer iemand zijn rijbewijs haalt, aldus nog JONGCD&V, dat de 'stigmatisering' van jonge
chauffeurs betreurt.

zondag 22 november 2009
Bron: De Standaard

Mijn mening:
Toen ik staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe op het nieuws zijn strengere maatregelen presenteerde vond ik dit zeer onterecht. Jonge chauffeurs hebben veel moeite moeten doen om hun rijbewijs te halen. Eenmaal behaald kunnen ze toch rijden? Ik vind het schandalig dat er een voorstel is om de regels strenger te maken omdat er in het nieuws commotie is omdat er 3 meisjes zijn aangereden. Ik zeg niet dat het niet erg was, maar zo’n dingen gebeurden vroeger, gebeuren nu en zullen nog gebeuren. Het moet niet opgeblazen worden waardoor het gevolgen heeft
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2009, 13:52
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 135
Ik heb bij deze invoering nog geen uitgesproken mening, wel enkele bedenkingen...

Ik ga niet akkoord met wat hierboven wordt aangehaald als 'Jonge chauffeurs hebben veel moeite moeten doen om hun rijbewijs te halen. Eenmaal behaald kunnen ze toch rijden'. Ten eerste weet iedereen dat dit niet het geval is. Ik kan mijn eigen rij-examen nog heel mooi voor ogen halen, zo lang is het immers niet geleden ^^ en ik was toen eigenlijk nog niet 'baanbekwaam'. Verder gaat het hier ook niet over het al dan niet kennen en kunnen toepassen van enkele verkeersregels, maar over de ervaring die een jongere bestuurder niet heeft t.o.v. een ervaren bestuurder. In noodsituaties is de kans dus groter dat de jonge bestuurder, met zijn weinige ervaring, minder goed reageert.

MAAR 0.5promille wordt aanzien als niet-dronken! Hier is geen onderscheid in ervaren of minder ervaren bestuurders. Deze hoeveelheid is gekozen opdat men dan nog geen verandering vertoont in reactiesnelheid e.d.
Ik vind dus dat de ervaring weinig betrekking heeft op de hoeveelheid toegestane alcohol, aangezien beide chauffeurs onder de 0.5 promille niet onder invloed zijn.

Helaas zou ik bang zijn om positief te blazen als ik een keer veel honger heb en een behoorlijke portie mosselen met wijn naar binnenwerk. Dus dat is dan weer een nadeeltje dat er aan vast hangt.

Ik vind anderzijds dan weer wel dat als je dan toch bob bent, je dat ene pintje ook wel kan laten staan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2009, 14:37
Willem Van den Eynde Willem Van den Eynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Thumbs down

Om te beginnen gaat dit over een wetsvoorstel. Dat dus nog eerst moet worden goedgekeurd door de senaat. De kans dat dit doorgaat is echter wel vrij groot.
Schouppe mag om te beginnen zijn website is meer up-to-date houden maar volgens het VRT Journaal zou hij zijn wetsvoorstel voornamelijk ondersteunen met Nederlandse onderzoeken. Nederland en België zijn op het gebied van jeugd, uitgaansleven (en drank, drugs, ...) niet te vergelijken. Hij heeft misschien gelijk dat ouderen vaak meer ervaring hebben in bepaalde situaties, maar in het algemeen reageerd een persoon onder invloed hetzelfde. Of hij/zij nu oud of jong is. De enige reden die hij mogelijk met argumenten kan steunen is dan eigenlijk dat jongeren soms te veel zelfvertrouwen hebben, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden als er meerdere inzittende zijn (wat vaak ook nog eens het geval is). Ik denk dat hij specifiek mikt op het tevreden stellen van een bepaalde doelgroep mensen die denken: "dat deden wij vroeger nooit op die leeftijd". Want zo is het vaak... Belgische politici komen vaak op de proppen met een impulsief standpunt waar niet goed over is nagedacht.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd November 2009, 14:39
Willem Van den Eynde Willem Van den Eynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 23
Vet kan alcohol gedeeltelijk afbreken, zuurstof en insuline kunnen alcohol echter volledig verdoezelen... Al denk ik dat het dan toch nog steeds het beste is van gewoon wat minder te drinken bij de mosseltjes...

Citaat:
Orgineel gepost door Karenoris
Ik heb bij deze invoering nog geen uitgesproken mening, wel enkele bedenkingen...

Ik ga niet akkoord met wat hierboven wordt aangehaald als 'Jonge chauffeurs hebben veel moeite moeten doen om hun rijbewijs te halen. Eenmaal behaald kunnen ze toch rijden'. Ten eerste weet iedereen dat dit niet het geval is. Ik kan mijn eigen rij-examen nog heel mooi voor ogen halen, zo lang is het immers niet geleden ^^ en ik was toen eigenlijk nog niet 'baanbekwaam'. Verder gaat het hier ook niet over het al dan niet kennen en kunnen toepassen van enkele verkeersregels, maar over de ervaring die een jongere bestuurder niet heeft t.o.v. een ervaren bestuurder. In noodsituaties is de kans dus groter dat de jonge bestuurder, met zijn weinige ervaring, minder goed reageert.

MAAR 0.5promille wordt aanzien als niet-dronken! Hier is geen onderscheid in ervaren of minder ervaren bestuurders. Deze hoeveelheid is gekozen opdat men dan nog geen verandering vertoont in reactiesnelheid e.d.
Ik vind dus dat de ervaring weinig betrekking heeft op de hoeveelheid toegestane alcohol, aangezien beide chauffeurs onder de 0.5 promille niet onder invloed zijn.

Helaas zou ik bang zijn om positief te blazen als ik een keer veel honger heb en een behoorlijke portie mosselen met wijn naar binnenwerk. Dus dat is dan weer een nadeeltje dat er aan vast hangt.

Ik vind anderzijds dan weer wel dat als je dan toch bob bent, je dat ene pintje ook wel kan laten staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.