actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2014, 07:18
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Proximus jaagt op Telenetklagers

Proximus jaagt op Telenetklagers

Proximus komt deze week met een actie om misnoegde Telenetklanten binnen te rijven. De tariefverhoging van Telenet zet kwaad bloed, maar de kabelgroep denkt vooralsnog niet aan inbinden. Een telecomoorlog is in de maak.

"Ja, we zijn zinnens om in te spelen op het verzoek van de initiatiefnemers van groepsaankopen. Hoe en op welke manier zal de komende dagen blijken." Dat is het korte maar duidelijke antwoord van Jan Margot, woordvoerder van Proximus. De concurrent van Telenet wil maar wat graag een graantje meepikken van het ongenoegen bij de klanten van het Vlaamse kabelbedrijf. Hoe ze dat precies willen aanpakken, is voorlopig nog geheim, maar dat er plannen zijn is wel duidelijk.

Dat de Vlaamse kabelaanbieder Telenet zijn prijzen optrekt voor alle diensten is bij heel wat klanten in het verkeerde keelgat geschoten. Telenetklanten betalen vanaf 25 januari tussen de 2 en de 4 euro per maand meer, afhankelijk van hun pakket. Noodzakelijk om de verdere broodnodige investeringen in innovatie te kunnen blijven garanderen, heet het bij Telenet. Men merkt op dat een aantal diensten duurder zijn geworden, terwijl ook met een aantal televisiezenders duurdere contracten moesten worden afgesloten. Die elementen hebben er volgens de telecomoperator voor gezorgd dat de totale contentkosten met bijna 7 procent zijn gestegen.

Via Facebook en sociale media werd een robbertje uitgevochten om Telenet tot andere gedachten te dwingen. Een onlinepetitie werd al door ruim 40.000 mensen ondertekend, en een groep van zowat 12.000 klanten heeft zich ook al verenigd om in groep telecomdiensten aan te kopen. Hiermee willen ze lagere prijzen afdwingen. Een vergelijking met de energiemarkt dringt zich op: de monopoliepositie van Electrabel werd ook aangevreten toen die eerst doof bleef voor het gemor. Ook nu is een felle strijd voor de consument in de maak.


Groepsaankopen
Alexander De Croo (Open Vld), minister van Digitale Agenda, Telecom en Post, mengt zich ook in het gewoel door er fijntjes op te wijzen dat "groepsaankopen ook voor telecomdiensten kunnen". Los van de actuele strategische oorlog tussen beide spelers wil De Croo werk maken van een grotere concurrentie in de 'bundelmarkt' (pakketten voor internet, telefonie en televisie), zegt hij tegen De Morgen. Proximus en Telenet zijn de enige spelers die totaalpakketten aanbieden. Dat geeft hen een concurrentieel voordeel op andere operatoren. Dat beide onder elkaar de koek verdelen lees je ook af van de tarieven, die bij de twee operatoren nagenoeg gelijk zijn.

Bovendien is het allesbehalve evident om te switchen tussen beide operatoren. Telenet werkt met een coaxkabel terwijl Proximus met de telefoonkabel werkt. Er komt ook een pak software aan te pas, een nummeroverdracht, het wijzigen van e-mailadressen. Kortom, terwijl er bij een elektriciteits- of bankoverstap vaak enkel een handtekening nodig is, komt er bij telecomdiensten wel iets meer bij kijken.

Geen alternatief
Intussen lijkt Telenetwoordvoerder Stefan Coenjaerts zich vooralsnog geen al te grote zorgen te maken. "We weten dat onze boodschap niet populair is, en we delen de zorgen van onze klanten. Maar we kunnen niet anders dan deze tariefverhoging doorvoeren." Dat ze de acties van Proximus in de komende dagen van nabij gaan opvolgen is logisch, maar over een eventuele tegenreactie wil Coenjaerts vooralsnog niets zeggen. "Ik kan niet ingaan op eventuele strategische beslissingen. Maar mag ik opmerken dat onze klanten vandaag toch ook veel value for money krijgen bij Telenet?"

Bron: http://www.demorgen.be/economie/pro...agers-a2145045/
8/12/2014

Mening: Voor Proximus is dit natuurlijk een goede zaak, ik ben er zeker van dat ze veel klanten gaan winnen. Zeker als ze 'een plan' hebben om op de situatie in te spelen. In hun plaats zou ik dit ook doen, het komt goed uit voor hen. Maar toch vind ik het een beetje 'achterbaks' klinken als ik het lees in het artikel.
Ik begrijp ook de frustraties van de klanten want wij zitten thuis zelf bij Telenet. Als je content bent van iets, is het niet zo leuk als je ineens met een prijsverhoging zit. Voor veel mensen is zo'n prijsverhoging tegenwoordig echt een ramp, want alles begint duurder en duurder te worden.
Langs de andere kant is het voor hen echt wel nodig dat ze de prijsverhoging doorvoeren door de duurdere contracten met enkele zenders. Ik krijg het gevoel dat ze zelf niet veel keuze hebben, want ik denk dat ze zelf ook beseffen dat ze klanten gaan kwijtspelen op deze manier.

Laatst aangepast door Brenda.T*ga : 8th December 2014 om 07:26.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2014, 22:17
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Proximus jaagt op Telenetklagers

Op zich is het goed te begrijpen dat Telenet een prijsverhoging doorvoert. Alles wordt voor iedereen duurder, dus ook voor de telecombedrijven. Het is jammer dat de consument, de gewone mens, de dupe is van het alsmaar duurder wordende leven.
Het gaat hier om een "kleine" prijsverhoging "tussen de 2 en de 4 euro per maand meer". Het lijkt een kleine prijsverhoging, als je dit berekent voor een jaar, kom je toch op een fiks bedrag uit. Vandaag kan je bijna niet meer zonder internet en gsm. Mensen zullen dus zeker en vast een dergelijk abonnement aanschaffen. Als Proximus erin slaagt om goedkopere pakketten en misschien zelfs groepsaankopen te realiseren, denk ik dat zij een goede slag zullen slaan en dat Telenet verschillende klanten zal mislopen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.