actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th April 2008, 22:16
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Senioren drinken te veel ... alcohol!

Man, man, man! Waar gaat dat toch naartoe met onze moderne wereld? Nu zijn het eindelijk niet eens de pubers die met de alcoholische vinger worden gewezen, maar nu is het zowaar onzen bompa en ons bomma. Blijkbaar drinken zij te veel! Verveling, zeker?

HLN - 28/04 Steeds meer ouderen drinken te veel, zo blijkt uit Brits onderzoek. Velen hebben moeite om de lange, lege dagen na hun pensioen te vullen. Maar het probleem stelt zich ook in Vlaanderen. Bij ons is het aantal dagelijkse drinkers onder de senioren de laatste jaren verdubbeld.

Verdubbeling
De cijfers uit de laatste Gezondheidsenquête spreken boekdelen: in 1997 dronk 5,9 procent van alle 75-plussers dagelijks alcohol. Bij de laatste bevraging, in 2004, was dat aantal verdubbeld: 11,5 procent sloeg toen geen dag over. In de leeftijdsgroep 65-74-jarigen kampt 9,4 procent met problematisch alcoholgebruik.

Onderschat probleem
"Drank is het onderschatte probleem bij bejaarden", zegt geriater Lucien De Cock. Volgens de dokter zijn veel psychische problemen bij bejaarden verbonden met alcohol. "Velen denken dat alcohol opmontert. Dat is ook zo, heel even. Maar op langere termijn voedt drank de depressie, waar ouderen sowieso al vatbaarder voor zijn. Daardoor wordt de hang naar een volgend glas weer groter." Ook in rusthuizen zorgt alcohol voor zorgen.

De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) werkt aan een campagne, die specifiek op ouderen is gericht.

Korte reactie: Op zich is het niet zo onlogisch dat verschillende ouderen naar het glas grijpen. Deze mensen werkten 50 jaar lang voor een huis te kunnen kopen, om brood op de plank te krijgen. Werk en familie waren meestal de enigste dingen die die mensen kenden... Op de gepensioneerde leeftijd valt dan een heel belangrijk onderdeel van hun leven weg en slaagt de verveling toe... Depressies steken de kop op en dan is het niet gemakkelijk om naar de fles te grijpen...
Uiteraard praat ik dit niet goed, maar als ze op café gaan mogen ze me steeds bellen. Ik ben iedere avond vrij vanaf 20.00 uur, mijn nummer is ... 0474/...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.