actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th January 2009, 20:44
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
Winterkoninkjes

6/1 Strooizout dodelijk voor vogels

Vogelbescherming Vlaanderen waarschuwt in een persbericht voor het gevaar van strooizout voor vogels. Ook roept de natuurorganisatie op om voedsel en vers drinkwater voor de vogels te voorzien.

De laatste dagen zijn er tonnen natriumchloride of 'wegenzout' uitgestrooid op onze wegen om ze sneeuw- en ijsvrij te maken. Vooral groen- en zaadetende vogels voelen zich aangetrokken tot zout, maar kunnen door de opname een intoxicatie oplopen.

De dieren worden na de opname van het zout suf waardoor ze weinig op prikkels reageren. Daardoor worden ze bijvoorbeeld sneller overreden door auto’s.

Water drinken kan het toxische effect van het zout verminderen, maar dat water is door het vriesweer vaak afwezig. De natuurorganisatie vraagt daarom vers drinkwater ter beschikking te stellen aan de vogels, en regelmatig te vervangen om het bevriezen te beletten. Daarnaast vraagt Vogelbescherming om op kleine landelijke wegen en vlakbij bosranden minder kwistig te strooien. llo

Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Det...DMF06012009_119


Hier had ik dus nog nooit bij stilgestaan. Gelukkig kunnen de vogels voor voedsel en drinkwater terecht op de boerderij hier. Om ervoor te zorgen dat de leidingen niet kapotvriezen, draaien ze hier de kraan een klein beetje open zodat het water in beweging blijft. Vogels kunnen daar dan de natriumchloride doorspoelen en nog gratis een korreltje maïs meepikken.
Al vermoed ik dat ze hier in de buurt een niet al te groot risico lopen, ik heb zelf amper gemerkt dat hier in onze straat gestrooid is... Volges mij hebben ze gewoon de sneeuw geruimd met een tractor want je ziet naast de baan grote hopen sneeuw liggen.
Wat is dan de beste tactiek: sneeuw ruimen (=gewoon van de weg duwen dus) of strooien...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th January 2009, 22:01
Ann Van der Flaas Ann Van der Flaas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Herentals
Posts: 136
Verder kan ik hier nog aan toevoegen dat al dat zout uiteindelijk in bermen en voortuintjes terecht komt... en geloof me, dit is niet goed voor de plantjes.

Mijn ouders vroegen bij de gemeente aan om in onze straat niet te strooien. Dit zorgde voor extra pret voor ons als kinderen en een beter milieu!
__________________
Que Dieu te bénisse!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th January 2009, 13:31
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Het zou anders ook wel grappig zijn mocht strooizout slecht zijn voor de concentraties fijn stof in de lucht... Maar voor zover ik weet, is dat dus nog niet het geval.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th January 2009, 15:47
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Ik vroeg me onlangs nog af welke gevolgen die enorme hoeveelheden strooizout voor het milieu zouden zijn... Er is vaak gestrooid (wat ook wel nodig was) en nu de sneeuw wegsmelt en het water verdampt, blijft het zout achter in of op de bodem. Positief kan dat niet zijn. Dit artikel bevestigt mijn vermoedens maar jammergenoeg zijn er niet veel andere mogelijkheden om het ijs van de baan te houden en op die manier een groot deel ongevallen te vermijden. Misschien moet er eens dringend onderzoek gedaan worden naar manieren om ijs te verwijderen, die minder schadelijk zijn voor het milieu?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th January 2009, 18:19
jan.dufraing jan.dufraing is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: poederlee
Posts: 117
Beter dan tien jaar geleden.

We weten al lang dat zout strooien een probleem is voor het milieu. Daarom strooien we nu ook preventief. Er is minder zout nodig als we preventief strooien. Ook zijn de strooitechnieken verbetert waardoor er minder zout rechtstreeks in de bermen terecht komt.

Een alternatief is er nog niet ter beschikking.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.