actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th April 2009, 00:15
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Smile Thuis bevallen zo veilig als in ziekenhuis

Thuis bevallen zo veilig als in ziekenhuis


BRUSSEL - Baby's die thuis geboren worden, sterven niet vaker dan baby's die in het ziekenhuis ter wereld komen.



'Baby's die thuis worden geboren, hebben evenveel kans om te sterven als kinderen die in een polikliniek ter wereld komen. Beide verschillen ook niet wat betreft de opname op intensieve zorg', zegt dokter Jan Nijhuis van het Maastricht Universitair Centrum. Hij werkte mee aan een grootschalig onderzoek over thuis bevallen. Volgens dat onderzoek houdt een geboorte thuis niet meer risico's in dan een bevalling in het ziekenhuis. 'We onderzochten een groep zwangere vrouwen en vergeleken het sterftecijfer van thuisbevallingen en poliklinische bevallingen.' Bij een poliklinische bevalling gaat de vrouw enkele uren na de bevalling weer naar huis. Het is een 'thuisbevalling op verplaatsing' waarbij soms ook geen gynaecoloog aanwezig is.

'Ik maakte ooit een thuisbevalling mee waarbij de baby ter wereld kwam in een rubberbootje in de woonkamer. Dat is een mooie herinnering.' Aan het woord is Christine Beckaert, een vroedvrouw uit Pittem met meer dan veertig jaar ervaring. Twintig jaar lang leidde ze thuisbevallingen in goede banen. Ze vindt thuis bevallen een mooie ervaring. Toch zijn er risico's, zegt ze. 'Ik vind het veiliger om een thuisbevalling samen met een huisarts uit te voeren. Als moeder en kind plots naar het ziekenhuis moeten, zijn we met tweeën om hen te begeleiden. Ik rijd ook liever zelf naar het ziekenhuis dan dat ik moet wachten op een ziekenwagen.'

Vrouwen die zwanger zijn van een tweeling of een baby in stuitligging moeten sowieso in het ziekenhuis bevallen. De bevalling houdt dan te veel risico's in. De grote meerderheid van de vrouwen bevalt in het ziekenhuis. In België is dat 99 procent, in Nederland zijn dat er twee op de drie.

Barbara Quintelier uit Meerbeek koos bewust voor een thuisbevalling. 'Na de geboorte van mijn oudste zoon moesten we naar het ziekenhuis, omdat hij het even moeilijk had. Maar voor de volgende twee kinderen kozen we er opnieuw voor om thuis te bevallen. Ik ben zelf vroedvrouw en als een zwangere vrouw aan alle criteria voldoet, vind ik thuis bevallen zeker even veilig als in het ziekenhuis.'

Dat thuis bevallen in Nederland zo populair is, is een cultureel verschijnsel, zegt Nijhuis. 'Die cultuur van thuisbevallingen vind je niet terug in België of Engeland. Verloskundigen zijn opgeleid om een bevalling alleen te doen', zegt Nijhuis. Dat zegt ook Beckaert. 'Belgische vroedvrouwen leren hulp te bieden bij bevallingen, terwijl ze in Nederland leren een volledige bevalling uit te voeren.'


DS, 16-04-2009 (vae)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th April 2009, 11:22
Gertjan.Buyle Gertjan.Buyle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Zandhoven
Posts: 103
Ik heb toch twee bedenkingen of opmerkingen bij dit artikel.

Ten eerste lijkt het me zeer moeilijk om een sterftecijfer bij de geboorte te vergelijken tussen thuisbevallen of in het ziekenhuis omdat dat sterftecijfer van tegenwoordig (en gelukkig maar) zeer laag ligt (minder dan 1/100). Bijgevolg moet de te onderzoeken groep zwangere vrouwen zeer groot worden om van een representatief resultaat te spreken.

Een tweede bedenking die ik me maak beslaat de titel van het artikel. Men zegt dat thuisbevallen even veilig is dan in het ziekenhuis. Maar men neemt als maatstaf enkel de baby's. De vraag is dan of er niet meer vrouwen sterven bij een thuisbevalling dan bij een bevalling in het ziekenhuis. Een vraag die me minstens even belangrijk lijkt om te kunnen spreken van 'veilig' thuisbevallen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th April 2009, 12:36
Jente Brughmans Jente Brughmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2009
Locatie: Brecht
Posts: 29
Tegenwoordig zijn er heel veel hulpmiddelen om bevallingen te begeleiden. Waarom dan niet thuis bevallen? Als dit nu iets is wat de vrouw echt wil, waarom zou men dat dan weigeren. Er zijn een aantal risico's aan het bevallen thuis natuurlijk, maar die zijn niet veel groter dan in het ziekenhuis. En als men dan merkt dat er een probleem is, kan men nog altijd naar het ziekenhuis gaan. Ik sta volledig achter dit principe.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.