actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th September 2015, 11:54
Shanice V*n Gorp Shanice V*n Gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 88
Homans: "70 procent asielzoekers komt naar Vlaanderen"

Homans: "70 procent asielzoekers komt naar Vlaanderen"

Vlaams minister van Inburgering Liesbeth Homans verwacht dat 70 procent van de vluchtelingen die worden erkend een woonplaats in Vlaanderen zullen zoeken. Ze houdt rekening met 20.160 extra inburgeringstrajecten, aan 4.100 euro per traject. Dat bleek in het Vlaams parlement, waar met de drie bevoegde ministers werd gedebatteerd over de huidige crisis.

De federale overheid is verantwoordelijk voor de behandeling van de asielaanvragen, maar eenmaal erkend moet de Vlaamse overheid in actie komen. "De prognose is nu dat 80 procent van de huidige aanvragen erkend zal worden en 70 procent van die mensen zich in Vlaanderen zal vestigen", zei Homans gisteren. Vlaanderen is dan verantwoordelijk voor onder meer inburgering, begeleiding naar werk en onderwijs voor de kinderen.

"We verwachten dat 20.160 extra mensen aan de verplichte inburgering zullen beginnen", aldus de minister. "Het aantal lesuren zal dus moeten uitgebreid worden en we moeten op zoek naar leslokalen." Aan 4.100 euro per traject, trekt de Vlaamse regering 83 miljoen euro uit voor de bijkomende inburgeraars.

Onderwijs
Ook op het onderwijs zal het grote aantal vluchtelingen onvermijdelijk een impact hebben. Onderwijsminister Hilde Crevits wil daarom soepeler omspringen met de toekenning van OKAN-middelen, de onthaalklassen voor anderstalige kinderen in het basis- en secundair onderwijs. Nu worden de benodigde middelen per school telkens op 1 september becijferd, maar Crevits wil dat meerdere keren per jaar gaan doen, onder meer om te vermijden dat scholen zich weigerachtig opstellen tegenover kinderen van vluchtelingen. Ze overweegt ook extra taalbegeleiding in de kleuterscholen.

Financiën
Minister van Financiën Annemie Turtelboom maakte gisteren duidelijk dat het totale budget om de crisis te beheersen voorlopig niet kan worden becijferd. "Tegen het einde van de maand moet de begrotingsopmaak er liggen, maar daarna is permanente monitoring nodig. De timing is nog niet duidelijk, gaat deze instroom verschillende jaren duren? Het eerste belangrijke moment wordt de inschrijving bij de gemeenten, dan kennen we de profielen en weten we waar de mensen terechtkomen", aldus de minister.

Huisvesting

Bij de oppositie was gisteren kritiek te horen op een gebrek aan huisvestingsbeleid bij de Vlaamse regering. "Volgens de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten wordt dát net de grote uitdaging", aldus An Moerenhout van Groen. "De oplossing is onder meer te vinden in een tijdelijke verhuur van leegstaande gebouwen."

"Er bestaat op de private huurmarkt een grote weigerachtigheid om te verhuren aan mensen met een leefloon of een buitenlandse achtergrond", bracht Joris Vandenbroucke (sp.a) in herinnering.

Homans ziet de oplossing vooral in woonbegeleiding. Financiële hulp is volgens haar niet haalbaar. "Beseffen jullie wat de impact zou zijn om iedereen een huursubsidie te geven? Dat kost 200 miljoen euro per jaar." Ook in het benutten van leegstaande sociale woningen ziet ze weinig heil. "De leegstand van sociale woningen is nodig voor renovatie."

"Een asielzoeker met leefloon heeft net dezelfde mogelijkheden als een Vlaming met leefloon", concludeerde de minister.

Bron: De Morgen, 11/09/215
http://www.demorgen.be/buitenland/h...deren-a2452911/

Eigen mening: Enerzijds heb ik enorm veel medelijden en medeleven voor deze asielzoekers als ik de tragische beelden op televisie zie. Uiteraard zou ik in hun situatie waarschijnlijk hetzelfde doen: op zoek gaan naar een betere toekomst, maar allereerst toch wel vluchten van de oorlog. Anderzijds maak ik me toch ook wel zorgen, aangezien de instroom momenteel enorm is. Veel groter dan de uitstroom. Hoe kan een klein landje als België dit bolgewerkt krijgen, terwijl er ook binnen onze 'eigen bevolking' nog vrij veel armoede bestaat? Ten eerste hebben deze mensen onderdak nodig. Verder is ook kleding, voedsel, onderwijs en dergelijke noodzakelijk. Volgens mij is hiervoor een oplossing op Europees, of zelfs op wereldvlak nodig. Ons kleine landje alleen kan in deze crisis volgens mij geen duurzame oplossing bieden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th September 2015, 12:59
N*ck.Peeters N*ck.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Leo'burg
Posts: 89
Vrij logisch te kiezen voor Vlaanderen

Ik vind het vrij logisch dat de vluchtelingen die opgevangen worden in "België", kiezen voor Vlaanderen. Vlaanderen is in de eerste plaats welvarender dan het onderste deel van België, en dat heeft natuurlijk iedereen in de mot. Al vind ik het niet logisch hoe de verdeling der vluchtelingen op dit moment verloopt. Graag verwijs ik hiervoor naar het artikel "5 maatregelen om vluchtelingencrisis aan te pakken", dd 13/09.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd September 2015, 09:22
T*ïssa.Vermeiren T*ïssa.Vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Apr 2015
Locatie: Oostmalle
Posts: 55
Realiteit op tafel

Ik sluit mij volledig aan bij de mening van Shanice. Natuurlijk is het logisch dat vluchtelingen momenteel kiezen voor de beste optie en ver weg van de oorlog willen blijven. Als er oorlog in België zou zijn, zouden we allemaal reizen naar betere oorden. Maar dat er al zoveel gevallen duidelijk zijn, dat het niet de bedoeling is om terug te keren naar hun eigen land, vind ik een problematiek. Het is niet evident om kinderen die geen Nederlands kunnen, naar school te sturen. Er wordt in het artikel wel gezegd dat minister Crevits van onderwijs meer wil investeren, maar als je dan het prijskaartje ervan bekijkt, val ik toch wel omver van verbazing. Een prijskaartje dat we onszelf niet kunnen veroorloven omdat we zelf al met een berg staatsschulden zitten. Verder kan je ook geen mensen dwingen om hun leegstaande huurwoning te laten intrekken door mensen waar zij zelf niet achter staan. Bij het ingaan van het contract moet er toch wel een basis zijn van vertrouwen en als verhuurders dat niet hebben in de mensen die zich aanbieden, is dat hun volste recht om deze te weigeren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd September 2015, 18:24
B*am.Seels B*am.Seels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 86
Asielzoekers in Vlaanderen

Ik vind dat we ons met zijn allen een pak minder druk moeten maken in het zoeken naar duizend redenen waarom vluchtelingen helpen voor ons 'niet eerlijk' zou zijn vergeleken met andere gemeenten/landen/landsdelen, en meer op zoek gaan naar wat we dan wél kunnen bereiken. Alle discussies lijken puur hypothetisch te zijn, en alleen maar te gaan over 'wat er zou gebeuren als het land ineens vol zit met honderdduizenden vluchtelingen die voor altijd blijven en ons geld stelen.' In deze oorlogscrisis moeten wij zo veel mogelijk mensen proberen te helpen, niet zo veel mogelijk redenen verzinnen om dit niet te doen.
De vergelijking maken tussen Vlaanderen en Wallonië lijkt mij dan ook allesbehalve zinvol of productief. Laten we eerst, als volledig België, helpen wie we kunnen helpen, en ons dán pas zorgen maken of elke Waal wel evenveel vluchtelingen opvangt als wij.

Laatst aangepast door B*am.Seels : 23rd September 2015 om 18:35.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 25th September 2015, 23:36
H*ndrik.Peeters H*ndrik.Peeters is offline
HP
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Hoogstraten
Posts: 180
Akkoord met de stelling helpen wie we kunnen helpen. Hierbij is het woord kunnen helpen een belangrijk gegeven. België is redelijk dicht bevolkt, 342 inwoners per vierkante kilometer. Dit komt enerzijds door de gelimiteerde oppervlakte dat België nu eenmaal ter beschikking heeft, anderzijds is het al redelijk volgebouwd (Vlaamse Ruit), ...

Buiten het praktische gegeven van bevolking is er natuurlijk het probleem van het financiële kader. Dat kader is een enorm moeilijk verhaal. Hoge belastingdruk, enorm veel voorzieningen en een gigantische staatsschuld zijn nu eenmaal de feiten waarin we momenteel leven.

De aardrijkskundige definitie van een politieke vluchtelingen is een vluchteling die vlucht uit een land waarin er een oorlog afspeelt. Dit betekent dus dat een vluchteling een politieke vluchteling is tot die een verplaatsing naar een buurland van Syrië heeft gedaan. Daarna zijn het economische vluchtelingen die wensen voor een beter leven. Een beter leven die ik iedereen zou willen toewensen, maar de mogelijkheid is er spijtig genoeg niet.

Om het in de woorden van de Amerikaanse voorvaderen te zeggen: the "pursuit of hapiness", maar wederom komt de vraag naar boven : Wat doet het woord pursuit daar.. Ik gun ze het gelukkige leven waarvoor ze strijden, ik hoop enkel dat het mogelijk blijft voor iedereen. Solidariteit kost enorm veel geld, geld dat België zal moeten ophoesten .. Het gewicht van de sociale zekerheid op de inwoners weegt door.
__________________
Power is not a means; it is an end. One does not establish a dictatorship in order to safeguard a revolution; one makes the revolution in order to establish the dictatorship.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.