actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2014, 10:34
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Belfius verlaagt rente spaarrekening en kasbons

Belfius verlaagt vandaag/dinsdag de rente op de spaarrekeningen en andere vastrentende producten zoals de kasbons. De bank-verzekeraar verwijst voor de daling naar de ‘aanhoudende neerwaartse druk op de rente voor zowel korte als langere looptijden’.
Bij de gewone spaarrekening en de internetspaarrekening daalt de totale rente van 0,40 naar 0,30 procent: de basisrentevoet gaat van 0,25 naar 0,15 procent, de getrouwheidspremie blijft op 0,15 procent. Ook de rente bij andere spaarrekeningen met hogere opbrengst daalt: het gaat om spaarrekeningen met maandelijkse spaaropdracht of hogere getrouwheidspremie.

Bij de kasbons en termijnrekeningen is er een daling van de rente bij de producten met een looptijd van vier jaar of langer. Een kasbon of termijnrekening op 10 jaar levert bijvoorbeeld 1,35 en niet langer 1,5 procent op. Ook bij de volksleningen daalt de opbrengst. De rente bij de volkslening op 10 jaar gaat eveneens lager van 1,5 naar 1,35 procent.

Volgens Belfius’ hoofdeconoom Geert Gielens is een fundamentele rentestijging in Europa nog zeker niet voor morgen. Hij verwacht dat de Europese Centrale Bank het soepele monetaire en rentebeleid zeker niet zal herzien nu ook de Duitse economie sputtert. Voor de hypotecaire leningen is dit wel goed nieuws, met lage tarieven voor wie geld leent.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141118_01381798
Datum: 18/11/2014

Eigen mening: Het was tijd dat er iets aan de rentevoeten gedaan werd. Belfius is hiermee van start gegaan, maar de andere banken zouden hier een voorbeeld aan moeten nemen. Ik vraag mezelf af of de resterende banken nu ook iets gaat veranderen aan hun rentevoeten. Ik denk wel dat Belfius hiermee een zeer sterk standpunt heeft onderworpen. Dit is een vorm van hele goede reclame als je het mij vraagt. Heel België is aan het besparen, maar de bank gaat toch iets aan hun rentevoeten doen. Dit is een enorme actie dat geapprecieerd kan worden door de gemiddelde belg. Het is echter wel zo dat een individu niet snel overschakelt van bank. Ik verwacht wel dat deze aanpassing cliënten zal lokken, maar ik verwacht wel dat de overige banken ook iets aan hun rentevoeten zullen doen. Ikzelf zou dus persoonlijk naar de bank stappen en met dit artikel kunnen aantonen dat ze zelf ook iets aan de rentevoeten moeten veranderen.

Laatst aangepast door Emiel.D*uyts : 18th November 2014 om 10:43.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.