actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2010, 22:37
Kimberly.Bossaerts Kimberly.Bossaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 13
Man pleegt onder druk van chatters zelfmoord op internet

In Japan heeft een 24-jarige man zijn zelfmoord live op het internet uitgezonden. Hij werd daarbij aangemoedigd door andere surfers in een chatruimte.

Het lichaam van de man werd dinsdagochtend in zijn flat in Sendai aangetroffen. De politie was gewaarschuwd door gebruikers van de website Ustream. Maar toen ze ter plaatse kwamen was de man al overleden. Hij had zijn zelfmoord gedurende enkele weken aangekondigd in chatruimtes.

Aanmoedigingen
De Japanner zou al sinds de zomer geschorst zijn door de bank waar hij werkte. Hij leefde alleen en vertelde op het internet over zijn problemen. Sommige mensen probeerden de zelfmoordplannen uit zijn hoofd te praten, maar hij kreeg ook aanmoedigingen van surfers die vermoedelijk dachten dat de man een grapje maakte.

Hoog zelfmoordcijfer
Eerst probeerde hij zichzelf op te hangen op het balkon van zijn appartement. Toen dat niet lukte probeerde hij kort daarop ergens anders opnieuw. Uiteindelijk brak Ustream de uitzending af. Japan heeft een erg hoog zelfmoordcijfer. Al dertien jaar plegen jaarlijks gemiddeld meer dan 30.000 Japanners zelfmoord. (gb)

Bron: het laatste nieuws: http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...-internet.dhtml

Eigen mening:
Dit is echt een geweldig schoolvoorbeeld van wat internet met mensen kan doen en welke negatieve gevolgen het kan hebben. Iemand geeft aan dat hij zelfmoord wil plegen en in plaats van hem te helpen, zien ze dit misschien wel als een grap en moedigen ze hem aan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2010, 23:56
michaël.roothooft's Avatar
michaël.roothooft michaël.roothooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heultje
Posts: 29
Ik vind dit er toch wel over aan het gaan naar mijn mening. Hoe ziek ben je als mens wel niet als je iemand begint aan te moedigen om zelfmoord te plegen. Zelfmoord is geen grap en zal dat ook nooit zijn. Iedereen had deze man moeten tegehouden en al vanaf het egin dat hij het aankondigde de politie verwittigen. Het is een typisch voorbeeld van de negatieve impact van de het internet op de mens.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th November 2010, 00:05
Femke.Verduyckt's Avatar
Femke.Verduyckt Femke.Verduyckt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Houtvenne
Posts: 83
Toen ik dit las, was ik verward. De man kondigde al weken zijn zelfmoord aan? Waarom ging niemand hulp halen? Hij schreeuwde letterlijk om aandacht. Er zijn bepaalde signalen die een mens met zelfmoordneigingen uitstraalt, soms kunnen we ze niet zien, maar hier was het al te duidelijk. En dan heb je nog die fanaten die denken dat het dan om een grap gaat en de man aanmoedigen. Ik hoop dat zei zich schuldig voelen. Ook de mensen die de man dan wilden helpen, had even naar de zelfmoordlijn gebeld. Dan had het beter afgelopen.
__________________
Do it you own way!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th November 2010, 10:54
stef verbiest stef verbiest is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westerlo
Posts: 26
Zelfmoord is een zeer ernstig geval. Dit moet je zeker ernstig nemen. Het feit dat de man al enkele weken op voorhand aankondigde dat hij het leven zou verlaten wil eigenlijk al genoeg zeggen. Deze man voelde zich niet meer zo goed op deze aarde wegens allerlei omstandigheden. Dit probeerde hij duidelijk te maken via het internet. Zeg nu eens eerlijk? Het internet is nu wel het laatste wat je moet doen als je met zo een verschrikkelijk probleem rondloopt. Ga gewoon professionele hulp zoeken. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan!
Ik vind het vooral erg dat er niets aan deze situatie is gedaan zoals Femke zei. Hij wou op een of andere manier aandacht krijgen, hij wou dat de mensen hem begreep. Helaas heeft hij dit op een verkeerde manier aangepakt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th November 2010, 13:23
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Unhappy

Ik denk dat de grens ook wel heel dun is. Wanneer is het serieus en wanneer niet? Er zijn de dag van vandaag ook nog heel veel mensen die via het internet aandacht proberen te trekken door zo'n verhalen in elkaar te knutselen. Mensen die alleen en eenzaam zijn. Het internet is voor deze mensen vaak hun enige manier om toch in contact te komen met andere mensen. Om die eenzaamheid even weg te nemen. Ok, hij had inderdaad ook gewoon naar buiten kunnen gaan en mensen leren kennen. Maar dat durft niet iedereen. Het internet is dan een makkelijke oplossing. Zo is het wel te begrijpen dat hij op het net iemand zocht om zijn problemen aan kwijt te kunnen. Nu, deze man was serieus. Maar hoeveel mensen op het internet zijn dat nog? Wie kan je nog geloven? Als je bij de minste keer dat iemand op het internet zegt: 'ik zie het niet meer zitten' de politie moet bellen of de zelfmoordlijn. Dan moet je op 1 week tijd toch wel een paar keer bellen denk ik dan zo. Natuurlijk, als hij al enkele weken aangaf dat hij zichzelf ging beroven van het leven, is het wel iets anders. Je kan die man dan doorverwijzen naar professionele hulp of dergelijke maar meer kan je ook niet doen.
Wat me wel verontrust aan heel het verhaal zijn de aanmoedigingen. Daar kan ik dan weer niet bij. Of je probeert hem te helpen en praat er op in, of je negeert het gewoon. Maar ga toch nooit iemand die met zelfmoord in zijn hoofd zit aanmoedigen! Of het nu serieus is of niet. Aanmoediging is nooit goed. Mensen die het menen worden er toe aangezet en gaan makkelijker over die drempel geraken. Mensen die het niet menen zouden wel eens overtuigd kunnen worden om het wel te doen.
Ergens hoop ik dat diegene die de man hebben aangemoedigd nu zien wat voor resultaat dat het heeft opgeleverd en dat ze leren uit hun fouten.
In 1ste instantie had dit nooit mogen gebeuren, nu het toch gebeurd is, kunnen we alleen maar hopen dat de mensen er uit leren.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 13th November 2010, 14:47
Stijnvdv Stijnvdv is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Antwerp
Posts: 82
Ik vind het onterecht dat men dit als ''typisch'' gaat beschouwen aan het internet. Het gemiddeld aantal zelfmoorden in Japan is al aanzienlijk groot - waarom zou dit een rechtstreeks verband hebben met cyberspace?

Feit, mensen op het internet kan je niet zomaar serieus nemen - ikzelf heb al wat tijd gespendeerd op het internet. Maar dit wil volgens mij helemaal niet zeggen dat je de schuld zomaar in de schoenen van de anderen mag schuiven. Duidelijke redenen zijn in dit artikel niet gegeven, enkel dat hij alleen leefde en dat ie werkloos was... Zijn er niet zovelen die alleen wonen of leven en werkloos zijn? Wie weet heeft deze persoon een heel slecht leven gehad, is hij helemaal zijn weg kwijt en/of in de war.

Het is gemakkelijk het negatieve te zien, probeer ook in te zien dat er mensen zijn geweest die hem zijn zelfmoordplannen uit het hoofd probeerden te praten. Op het internet kan iedereen zich voordoen als wie of wat ze maar willen. Ik denk dat er een groot deel van die 'boosdoeners' stoer wilden doen, doen alsof het hen niets uitmaakte. Ze zullen een volgende keer, moest die er zijn, hopelijk wel beter nadenken voor ze dergelijke dingen doen of zeggen. Een persoon met zelfmoordneigingen kan je niet zomaar uit die gedachtegang halen, het vergt tijd. Het zou beter zijn geweest moest deze persoon professionele hulp hebben geraadpleegd, en niet het internet. Zoals Stef al zei, dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

Al bij al, hij is een van de zovele mensen op aarde die het niet meer ziet zitten, laten we hopen dat bij deze iedereen zich meer aangemoedigd zal voelen om bij zelfmoordneigingen (zowel bij jezelf als bij vrienden of familie) misschien toch eens professionele hulp te zoeken. Je leeft tenslotte maar één keer.

Carpe diem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.