actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th January 2009, 02:48
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Van Quickenborne wil provincies afschaffen

Van Quickenborne wil provincies afschaffen


Minister van Ondernemen en Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne pleit voor een interne Vlaamse staatshervorming met een schaalvergroting op gemeentelijk vlak en het opdoeken van de provincies. Dat zorgt voor meer eenvoud en minder bureaucratie, stelt hij woensdag.



Van Quickenborne doet zijn uitspraken naar aanleiding van het voorstel van VOKA-Brugge om gemeenten in het Brugse arrondissement te laten samensmelten. De Open Vld-minister steunt het voorstel en maakt er gebruik van om een oud voorstel van onder het stof te halen.

De liberaal is naar eigen zeggen al lang voorstander van een verdere schaalvergroting van de gemeenten. 'In mijn ideaalbeeld kan Vlaanderen herleid worden tot 25 stedelijke kernen. Dit zou zowel burgers als bedrijven ten goede komen', stelt hij woensdag.

Volgens Van Quickenborne zijn veel gemeenten gewoon te klein om professioneel te kunnen besturen of om bepaalde taken zelf uit te voeren. Er wordt voor veel sociaal-economische taken dan ook een beroep gedaan op intercommunales en aanverwante structuren. In dergelijke intergemeentelijke samenwerkingsverbanden kruipt veel tijd, energie en geld, benadrukt hij.

Conclusie: er dient te worden uitgegaan van grotere gemeenten die bestuurlijk veel meer slagkracht hebben. Dat komt volgens de minister ook het sociale beleid ten goede, aangezien de gemeenten dan meer kunnen investeren in directe wijkwerking. 'Bij een opdeling in 25 stadsgebieden is het van groot belang om vast te houden aan de lokale sociale banden zoals die nu in de gemeenten leven. De bestaande gemeentestructuren en het lokale verenigingsleven kunnen daar verder hun sociale rol blijven vervullen', is zijn redenering.

Het pleidooi van Van Quickenborne houdt in dat het provinciale niveau verdwijnt. De middelen die nu naar de werking van de provincies gaat, kunnen dan gebruikt worden om de gemeenten te laten investeren.

Wanneer de gemeenten groter zijn en de provincies verleden tijd kan er ook opnieuw nagedacht worden over de bevoegdheidsverdeling tussen het Vlaamse en het lokale niveau, zet Van Quickenborne zijn redenering voort. 'Hoe groter de stadsgebieden, hoe meer bevoegdheden zij kunnen overnemen van Vlaanderen. De ontvoogding op het vlak van stedenbouw en ruimtelijke ordening is reeds een mooi voorbeeld van het feit dat dergelijke bevoegdheidsoverdracht naar het lokale niveau werkt', klinkt het.

'Met een juiste aanpak kan een schaalvergroting ervoor zorgen dat de burgers beter bestuurd worden. Wanneer de bevoegdheden van nieuwe stadsgebieden zouden uitgebreid worden met bevoegdheden die nu bij de provincie of bij Vlaanderen zitten, zal het lokale niveau veel efficiënter kunnen werken. De burger zal dan minder het gevoel hebben dat ’alles in Brussel bedisseld wordt’', besluit Van Quickenborne.


Blog DS, 15-01-2009 (sdg)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th January 2009, 15:40
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
Dit zie ik nog niet meteen gebeuren. Het klinkt allemaal vol voordeel, maar voordat dit systeem ingevoerd wordt, zal er veel werk in gekropen zijn. Écht veel werk. Dat is een reden waarom ik dit niet tot stand zie komen. Er zijn op dit moment problemen genoeg in België. De persoon die zich nu zal bezig houden met de herindeling van het land, zou wel eens felle kritiek over zich kunnen krijgen. Misschien moeten er eerst prioriteiten worden gesteld vooraleer zaken zoals deze worden uitgevoerd. Maar zoals ik al zei, zie ik het dus niet meteen gebeuren.

Hij vermeldt ook enkel de praktische kant van de zaken. Ik kan me best voorstellen dat dit nieuwe systeem (vooral in het begin dan) veel fouten, problemen, miscommunicaties,... met zich mee brengt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.