actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th January 2009, 09:32
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 76
doctor, doctor give me the news...

Controle keldert verzuim ambtenaren

Sinds de federale ambtenaren op ziekteverzuim worden gecontroleerd, daalde het aantal afwezigheidsdagen fors. Bij de Rijksdienst voor Pensioenen is er een kwart minder ziekteverzuim.

Voor de invoering van het controleysysteem waren de 2.000 ambtenaren van de Rijksdienst gemiddeld 19,6 dagen ziek, erna nog amper 14 dagen. Over de hele ambtenarenpopulatie blijkt 90 procent van de ziektebriefjes terecht.

Van 1 naar 150 artsen
De federale staat telt vandaag 85.000 ambtenaren. Tot 2006 werd het - vaak erg hoge - ziekteverzuim bij de overheidsdiensten gecontroleerd door welgeteld één (1) geneesheer. Minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) en zijn collega van ambtenarenzaken Christian Dupont (PS) besloten daarop om het aantal controles fors op te drijven.

Vandaag voert een netwerk van 150 artsen maandelijks ruim 5.000 controles uit. In de praktijk worden 20 procent van de ééndagszieken gecontroleerd, een percentage dat bij ambtenaren die meerdere dagen na elkaar ziek zijn, tot 30 procent stijgt.

Resultaten
De resultaten van die controles laten niet op zich wachten. Bij de Rijksdienst voor Pensioenen, de enige overheidsdienst die voordien cijfers over ziekteverzuim bijhield, daalde het aantal afwezigheidsdagen per werknemer in 2007 van 19,6 tot 14,3 dagen. De dienst scoort daarmee niet zo ver meer boven het Belgische gemiddelde van 12,9 procent.

Uit globale controlecijfers - die ook de andere overheidsdiensten omvatten - blijkt dat negentig procent van de ziektebriefjes volledig terecht is, terwijl één procent van de ziekgemelde ambtenaren absoluut niet gerechtvaardigd is. Bij de negen overige procent oordeelt de controlerende geneesheer dat het attest wel terecht is, maar dat het niet voor zo'n lange duur mocht worden uitgeschreven.

"De opzet van het controlesysteem maakt deel uit van een verzuimbeleid", legt Dirk Cuypers, topman van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid en medebedenker van het mechanisme. "Het gaat er dus niet enkel om dat we de profiteurs betrappen en terug aan het werk zetten. Het is minstens even belangrijk dat leidinggevenden gaan praten met mensen die vaak afwezig zijn om te zien of zij iets kunnen doen. En het spreekt vanzelf dat er ook een ontradend effect is. Als mensen weten dat de controles intensief worden gevoerd, melden ze zich veel minder vaak ziek."

Depressies en burn-outs
De belangrijkste ziektebeelden bij ambtenaren zijn van psychische aard. "We worden vooral geconfronteerd met depressies en burn-outs", weet Cuypers, zelf geneesheer van opleiding. Ook mét de opgedreven controles ziet de topambtenaar overigens nog steeds anomalieën in de cijfers. "Op de dag na Valentijn stijgt het aantal afwezigheden bijvoorbeeld met 40 procent. Ongetwijfeld mensen zijn dat mensen die wat te uitbundig gevierd hebben."

De artsen die deel uitmaken van het controlenetwerk kunnen dagelijks via het internet volgen welke patiënten in hun regio gecontroleerd kunnen worden. "Ik kies dan zelf hoeveel mensen ik controleer", legt Vincent Quoidbach, één van de geneesheren uit het netwerk uit. "Dat iemand echt helemaal onterecht ziek geschreven wordt is de absolute uitzondering. Als ik mensen weer aan het werk zet, is het meestal omdat ze gewoon al genezen zijn op het moment dat ik langskom. Vaak blijkt een week afwezigheid dan gewoon niet meer nodig."

Gevallen van misbruik
Toch wordt Quoidbach ook met erg duidelijke gevallen van misbruik geconfronteerd. "Mensen met zware rugklachten die op twee tellen aan de deur staan bijvoorbeeld. Of een man die met halfopen broek de deur opent, terwijl een vrouw langs diezelfde deur het huis uit vlucht. Dan weet je wel hoe laat het is."

In vergelijking met de rest van de westerse wereld scoort België overigens erg slecht op ziekteverzuim. In 2005 was de gemiddelde Belgische werknemer 15 dagen afwezig wegens ziekte. Enkel in Scandinavië, Tsjechië en Spanje lagen de cijfers toen nog hoger. (Kris Hendrickx)
10/01/09 08u07
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...mbtenaren.dhtml

Inderdaad behoorlijk toevallig dat de dag na Valentijn het aantal afwezigen ineens met 40% toeneemt?!
Naar mijn mening is deze 'controle' een bijzonder effectieve methode om ziekteverzuim tegen te gaan. De cijfers liegen er dan ook niet om. Wat mij wel verraste is dat België zo slecht scoort op ziekteverzuim..., maar dat ligt misschien aan het feit dat mijn ouders zelfstandigen zijn. Voor hen is het niet zo makkelijk om zich 'ziek te melden'. Ze komen dan ook helemaal niet aan die '14 dagen'.

In het artikel gaat de geneesheer vaak beweren dat de mensen al terug aan het werk kunnen gaan, nog voordat hun vergaarde 'ziekteverlof' om is. Ik vraag mij af hoe blij een werknemer is bij het horen van dit nieuws =)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:34.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.