actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2014, 13:09
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Notities nemen met de pen geeft meer inzicht dan typen op de laptop

Notities nemen met de pen geeft meer inzicht dan typen op de laptop

Wie tijdens een presentatie aantekeningen maakt met pen en papier, begrijpt de informatie doorgaans beter dan personen die noteren op een laptop, blijkt uit een nieuwe studie.
Noteren met een pen levert een diepgaander inzicht op dan typen op een laptop. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Princeton University. Onderzoekers splitsten 65 studenten op in twee groepen, waarna de ene helft een laptop en de andere helft een ouderwetse notitieblok kreeg. Vervolgens kregen de studenten vijf TED-talks, presentaties van sprekers over hun expertises, te zien waar ze met hun medium aantekeningen van moesten nemen.
Meer inzicht met de pen

Een halfuur later vroegen de onderzoekers de studenten uit over hun kennis en inzicht van de presentaties. Op het vlak van feitelijke kennis scoorden beide groepen even goed, het grote verschil lag echter bij de inzichtsvragen. Studenten die gebruik hadden gemaakt van pen en papier scoorden beduidend beter dan studenten die met een laptop hadden gewerkt. Een week later herhaalden de onderzoekers de test nog eens, waarbij de deelnemers hun notities nog even mochten inkijken, wat resulteerde in dezelfde conclusies als tijdens het eerste onderzoek.

De reden waarom pennende studenten meer inzicht verkrijgen dan hun typende collega's is eenvoudig: mensen die aantekeningen maken via een laptop, nemen de woorden en zinnen uit de lezingen letterlijk over, mensen met een pen doen dat juist niet. De feitelijke kennis kan dus onthouden worden door de inhoud zowel letterlijk als parafraserend over te nemen, maar om goed inzicht te krijgen is een letterlijke overname van wat iemand zegt nefast.

Manier van aantekeningen maken telt
Pam Mueler, een van de onderzoekers, verklaart dat het gebruik van een laptop niet zal afnemen en dat mensen hoogstwaarschijnlijk niet snel de overstap zullen maken naar een schrijfblok.

Maar het is niet noodzakelijk het instrument waarmee u noteert dat uiteindelijk prevaleert, wel wat u ermee doet. "De boodschap is dat mensen zich bewust moeten zijn van de manier waarop ze notities nemen, zowel als het gaat om het medium als de strategie die ze daarvoor gebruiken", aldus de onderzoeker.


Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetensch...mal-140645.html (geraadpleegd op 2014/05/03)

Eigen mening:

Mijn eerste reactie bij dit artikel was ‘oei’. Volgens het artikel kan je beter notities nemen met je balpen dan met je laptop. Dit doe ik bijna nooit. Ik neem namelijk zeer vaak notities met mijn laptop. Ik denk ook dat dit niet slecht is ook al beweerd het artikel het omgekeerde. Het is volgens mij iets dat je zelf moet ervaren en uittesten. Beide notitievormen hebben sterke en negatieve eigenschappen.

Zoals noteren met pen en papier. Voordeel: je kan snel switchen van schrijven naar schema’s of gemakkelijk een tekening maken bij het onderwerp, je bent niet afhankelijk van elektriciteit, je aantekeningen kunnen niet uitvallen of crashen, enz. Nadelen zijn dan weer: het is tijdrovend, door het snel schrijven kan het onleesbaar worden, milieuvervuilend, geschreven notities kan je gemakkelijker verliezen, enz. Bij een laptop zijn er ook nadelen en voordelen aan verbonden. Voordelen: je kan snel notities nemen, milieuvriendelijk, je kan ze gemakkelijk terugvinden, altijd leesbaar, je hoeft geen stapels boeken/cursussen/notitiebladen mee te sleuren, je kan altijd opzoekingen doen tijdens de les, enz. Nadelen zijn: kan uitvallen, als je laptop crasht ben je misschien alles kwijt, je kan niet snel afwisselen van schema’s, tabellen, markeren of andere extra’s noteren, enz.

Er zijn dus zoals je kan lezen niet enkel voordelen verbonden aan notities nemen tijdens de les. Er zijn ook nadelen. Dit is juist het zelfde voor het gebruik van een laptop. Laat je keuze dus afhangen wat jij zelf het beste vind. Meer inzicht verwerven tijdens het schrijven is een goed voordeel maar de laptop heeft er ook een paar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2014, 15:26
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 87
Citaat:
Orgineel gepost door E*len.backx
Notities nemen met de pen geeft meer inzicht dan typen op de laptop

Wie tijdens een presentatie aantekeningen maakt met pen en papier, begrijpt de informatie doorgaans beter dan personen die noteren op een laptop, blijkt uit een nieuwe studie.
Noteren met een pen levert een diepgaander inzicht op dan typen op een laptop. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Princeton University. Onderzoekers splitsten 65 studenten op in twee groepen, waarna de ene helft een laptop en de andere helft een ouderwetse notitieblok kreeg. Vervolgens kregen de studenten vijf TED-talks, presentaties van sprekers over hun expertises, te zien waar ze met hun medium aantekeningen van moesten nemen.
Meer inzicht met de pen

Een halfuur later vroegen de onderzoekers de studenten uit over hun kennis en inzicht van de presentaties. Op het vlak van feitelijke kennis scoorden beide groepen even goed, het grote verschil lag echter bij de inzichtsvragen. Studenten die gebruik hadden gemaakt van pen en papier scoorden beduidend beter dan studenten die met een laptop hadden gewerkt. Een week later herhaalden de onderzoekers de test nog eens, waarbij de deelnemers hun notities nog even mochten inkijken, wat resulteerde in dezelfde conclusies als tijdens het eerste onderzoek.

De reden waarom pennende studenten meer inzicht verkrijgen dan hun typende collega's is eenvoudig: mensen die aantekeningen maken via een laptop, nemen de woorden en zinnen uit de lezingen letterlijk over, mensen met een pen doen dat juist niet. De feitelijke kennis kan dus onthouden worden door de inhoud zowel letterlijk als parafraserend over te nemen, maar om goed inzicht te krijgen is een letterlijke overname van wat iemand zegt nefast.

Manier van aantekeningen maken telt
Pam Mueler, een van de onderzoekers, verklaart dat het gebruik van een laptop niet zal afnemen en dat mensen hoogstwaarschijnlijk niet snel de overstap zullen maken naar een schrijfblok.

Maar het is niet noodzakelijk het instrument waarmee u noteert dat uiteindelijk prevaleert, wel wat u ermee doet. "De boodschap is dat mensen zich bewust moeten zijn van de manier waarop ze notities nemen, zowel als het gaat om het medium als de strategie die ze daarvoor gebruiken", aldus de onderzoeker.


Bron: http://www.knack.be/nieuws/wetensch...mal-140645.html (geraadpleegd op 2014/05/03)

Eigen mening:

Mijn eerste reactie bij dit artikel was ‘oei’. Volgens het artikel kan je beter notities nemen met je balpen dan met je laptop. Dit doe ik bijna nooit. Ik neem namelijk zeer vaak notities met mijn laptop. Ik denk ook dat dit niet slecht is ook al beweerd het artikel het omgekeerde. Het is volgens mij iets dat je zelf moet ervaren en uittesten. Beide notitievormen hebben sterke en negatieve eigenschappen.

Zoals noteren met pen en papier. Voordeel: je kan snel switchen van schrijven naar schema’s of gemakkelijk een tekening maken bij het onderwerp, je bent niet afhankelijk van elektriciteit, je aantekeningen kunnen niet uitvallen of crashen, enz. Nadelen zijn dan weer: het is tijdrovend, door het snel schrijven kan het onleesbaar worden, milieuvervuilend, geschreven notities kan je gemakkelijker verliezen, enz. Bij een laptop zijn er ook nadelen en voordelen aan verbonden. Voordelen: je kan snel notities nemen, milieuvriendelijk, je kan ze gemakkelijk terugvinden, altijd leesbaar, je hoeft geen stapels boeken/cursussen/notitiebladen mee te sleuren, je kan altijd opzoekingen doen tijdens de les, enz. Nadelen zijn: kan uitvallen, als je laptop crasht ben je misschien alles kwijt, je kan niet snel afwisselen van schema’s, tabellen, markeren of andere extra’s noteren, enz.

Er zijn dus zoals je kan lezen niet enkel voordelen verbonden aan notities nemen tijdens de les. Er zijn ook nadelen. Dit is juist het zelfde voor het gebruik van een laptop. Laat je keuze dus afhangen wat jij zelf het beste vind. Meer inzicht verwerven tijdens het schrijven is een goed voordeel maar de laptop heeft er ook een paar.



Ik denk persoonlijk dat de voor-en nadelen die jij aanhaalt niet meteen van toepassing zijn op de inhoud van het artikel. Hier gaat het er volgens mij om dat schrijven leidt tot meer inzicht. Je weegt je woorden af, je denkt na over hoe je iets gaat opschrijven, waardoor je hersenen de informatie al scannen en opslaan. Dit doe je tijdens het typen niet. Typen is bijna een automatisch proces waarbij je gewoon probeert zo snel mogelijk en zoveel mogelijk over te nemen van wat er wordt gezegd. Jouw voordelen en nadelen zijn zeker waar, maar ik kan persoonlijk wel geloven dat schrijven zorgt voor betere inzichten en dus een beter leerproces.

Dit is ook wat letterlijk wordt gezegd in het artikel.. Het gebruik van een laptop is niet fout, wel de wijze waarop we hem gebruiken. Ik vind persoonlijk ook dat media mensen ervan weerhoudt om na te denken. We grijpen terug naar het internet, want daar staat het toch genoteerd of de spellingcontrole zal mijn schrijffouten wel nakijken... We duiken minder en minder terug in onze eigen kennis en ik denk dat dat juist het probleem is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th May 2014, 16:47
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik kan mij vinden in beide meningen die hieronder reeds gegeven zijn. Ikzelf neem op school bijna altijd notities met mijn laptop. Het gebeurt raar of zelden dat ik pen en papier neem. Wat in het artikel gezegd wordt klopt. Ik merk dat; wanneer ik notities met pen en papier neem, ik de dingen die gezegd worden in eigen woorden ga formuleren. Dit heeft twee redenen. Ten eerste kan ik op deze manier voor mezelf een duidelijke structuur in mijn notities stoppen. Ten tweede zal ik op deze manier enkel de dingen die ik van groot belang vind noteren.

Wanneer ik met de computer notities maak, wat zeker en vast tijdens de lessen EMCV voorvalt, doe ik dit enkel en alleen maar om zoveel mogelijk van wat er tijdens die bepaalde les gezegd wordt te kunnen noteren. Achteraf, wanneer ik bijvoorbeeld samenvattingen maak voor het examen, zal ik deze notities pas in eigen woorden gaan formuleren. Het grote risico dat hieraan verbonden is, is dat ik op het moment van het in eigen woorden formuleren vaak niet meer weet wat de zinnen die ik letterlijk overnam precies betekenden.

Natuurlijk verschilt dit ook van persoon tot persoon. De ene persoon heeft het moeilijk met iets onmiddellijk in eigen woorden te formuleren, waardoor het makkelijker is om de zinnen tijdens de presentatie/les letterlijk over te nemen. De andere persoon is vlot in het onmiddellijk omvormen van wat er gezegd wordt naar eigen woorden. Zoals in het artikel gezegd wordt, zal het onmogelijk zijn om tot studenten of dergelijke door te dringen dat het gebruik van pen en papier doeltreffender is dan het gebruik van een computer. Het is en blijft zoeken naar wat voor iedereen individueel de beste methode is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 7th May 2014, 20:47
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Ik kan mij ook vinden in beide meningen hieronder. Maar ik denk ook dat het soms moeilijk is om notities te nemen door te schrijven. Ik heb dit onlangs nog eens geprobeerd. Maar dit was geen succes. Doordat wij zo gewoon zijn om met onze laptop notities te eten. En hierdoor deze kwaliteit beter hebben ontwikkeld dan het schrijven. Dit is iets wat ik vaker hoor onder de studenten, maar ook onder vrienden en familie. Wij zijn beter getraind in het typen met de computer dan in het schrijven met pen en papier. Ik denk dat dit iets is dat enkel nog maar gaat toenemen. Dit alles doordat de technologie als maar meer toeneemt. Maar ook omdat veel cursussen al digitaal verkrijgbaar zijn. Natuurlijk zijn er wel nadelen op het noteren met een laptop. Je kan minder efficiënt markeren, schema's maken,... Enkel ben ik er zeker van dat dit probleem snel zal opgelost worden met de vooruitgang van de technologie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.