actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2014, 12:13
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Warenhuizen passen afronding kassaticket niet toe

Warenhuizen passen afronding kassaticket niet toe


De Belgische warenhuizen zullen de voorgestelde afronding van kassatickets bij cash betalingen niét toepassen. De sector dreigt er immers 1,5 miljoen euro per jaar mee te verliezen. Dat zegt handelsfederatie Comeos. Ze pleit voor een aanpassing van de regeringsbeslissing over de afronding.

Volgens Comeos zullen klanten aan de kassa cash betalen wanneer ze kunnen genieten van een afronding naar beneden, dus indien hun totaalbedrag eindigt op 1, 2, 6 of 7 cent. Wanneer er een afronding naar boven zou zijn, zullen ze elektronisch betalen. De afronding geldt volgens het huidige voorstel immers niet voor betalingen met de kaart.

‘Indien alle klanten de voor hen gunstigste regeling kiezen, trekt de handelaar telkens aan het kortste eind’, zegt Dominique Michel, de gedelegeerd bestuurder van Comeos. ‘2 cent lijkt natuurlijk bijzonder weinig, maar als je het jaarlijks miljoenen keren aan miljoenen klanten moet geven, tikt het méér dan aardig aan. We schatten het verlies op jaarbasis op anderhalf miljoen euro voor de sector.’

Comeos besluit dat de warenhuizen de maatregel niet zullen toepassen, tenzij er nog aanpassingen worden doorgevoerd. In een eerder voorstel zou de afronding gelden voor alle betalingen, maar de ministerraad raakte het eind maart eens over de mogelijkheid voor handelaars om bij cash betalingen af te ronden.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140407_01058295, 7 april 2014

Eigen mening:
Ik begrijp de mening van de warenhuizen wel. Ik kan me goed voorstellen dat ze echt heel wat verlies kunnen hebben door de afrondingsmaatregelen. 1,5 miljoen euro per jaar, dat is ook echt wel heel wat. Toch denk ik niet dat mensen er bewust voor zullen kiezen om bij 1, 2, 6 of 7 cash te betalen en anders elektronisch. Ik zou er volgens mij toch niet echt bewust mee bezig zijn. De consumenten zouden wel blij zijn dat de afrondingsmaatregelen ingevoerd worden. Ik werk zelf aan de kassa in een supermarkt en ik hoor heel vaak mensen zeggen: oh binnenkort zijn we van die rommel af. En met die rommel bedoelen ze dan de kleine rosse centjes. Ik denk dat de maatregelen er toch moeten komen, maar misschien moet er dan een tussenoplossing gezocht worden, zodat de warenhuizen er toch akkoord mee kunnen gaan.

In Nederland geldt de maatregel al wel. Ik weet niet of er hier veel verlies door wordt geleden, maar ik als consument vind het heel gemakkelijk om niet meer met veel kleine centjes rond te moeten lopen.

Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 7th April 2014 om 12:21.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2014, 15:51
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik begrijp, net zoals Noortje, de redenering van de warenhuizen. Op jaarbasis is het een enorm bedrag dat aan hun neus voorbij zou gaan wanneer ze de regel betreffende het afronden van de prijzen zouden invoeren.

Het is en blijft vervelend die zogenaamde kleine rommel in onze portemonnee. Maar ik denk toch dat er inderdaad veel mensen niet meer cash zouden betalen wanneer ze zichzelf ervan bewust zijn dat de prijzen niet stijgen wanneer ze met bankcontact betalen. Zelf zou ik hier bijvoorbeeld ook rekening mee houden. Zeker nu het tot me doordringt welk bedrag ik hiermee zou kunnen uitsparen. De tijd van "laat dat wisselgeld maar zitten" is stilaan voorbij. Mensen draaien liever enkele keren hun geld om vooraleer ze het uitgeven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.