actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th March 2014, 15:34
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Belgische loonkosten stijgen sneller dan in eurozone

Belgische loonkosten stijgen sneller dan in eurozone

De loonkosten in België zijn in het vierde trimester van 2013 gestegen met 1,6 procent tegenover een jaar eerder. Dat is meer dan het gemiddelde van 1,4 procent in de eurozone en 1,2 procent in de Europese Unie. Dat meldt de Europese statistiekdienst Eurostat.

De toename in België is wel minder groot dan tijdens het derde trimester, toen het stijgingspercentage nog 2,1 procent bedroeg. In het vierde trimester van 2012 stegen de loonkosten in ons land zelfs met 2,7 procent.

Eurostat publiceerde vandaag ook de gegevens van andere Europese landen. De grootste stijgingen van de loonkost eind vorig jaar werden vastgesteld in Estland (+7,2 procent), Letland (+5,9 procent), Litouwen (+5,7 procent), Bulgarije (+4,3 procent) en Polen (+3,9 procent). In Cyprus en Portugal was er een daling, met respectievelijk -6,5 procent en -0,4 procent.

Bron: De Morgen

Mening:
Ik begrijp niet goed waarom de stijging van 2013 van onze loonkosten zo sterk zijn tegen over een jaar terug. Als we kijken naar de gemiddelden van de eurozone en de Europese Unie is er toch wel een verschil. Onze stijging bedraagt een 1,6%, die van de eurozone een 1,4% en die van de Europese Unie 1,2%. Dit laatste cijfer is toch wel een groot verschil t.o.v. onze stijging. Onze stijging ligt 0,4% hoger dan die van de Europese Unie. Ik vind het spijtig dat er geen redenen in het artikel staat waarom onze stijging hoger ligt dan de eurozone en die van de Europese Unie. Dan hadden we kunnen zien waarom onze stijging hoger is. Hier hadden we uit kunnen leren en misschien iets aan kunnen doen. Er zijn zelfs landen waar er een daling is, in Cyprus en Portugal bijvoorbeeld. In Cyprus spreekt men over een daling van -6,5% en in Portugal spreekt men van -0,4%. Ik vraag me af hoe deze landen dit doen. Als wij bij de landen zitten met de hoogste stijging. Waar gaat het dan in België fout? En een veel belangrijkere vraag hoe gaan we dit oplossen? Nu kunnen we enkel hopen dat we de oorzaak achterhalen en aan deze stijging misschien iets kunnen doen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.