actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2014, 12:41
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
'Treinticket moet 30 procent duurder worden’

Treintickets moeten tot 30 procent duurder worden. Dat schrijft voormalig NMBS-topman Karel Vinck in het voorwoord van ‘Dwarsligger’, het boek van Marc Descheemaecker.

Vandaag stelt voormalig NMBS-topman Marc Descheemaecker zijn boek Dwarsligger voor. Het voorwoord werd geschreven door Karel Vinck (ex-NMBS), Johnny Thijs (ex-Bpost) en Luc De Bruyckere (ex-VOKA). Dat trio hekelt onder meer de politieke invloed bij de NMBS, de hoge dotatie van de spoorwegmaatschappij en de prijs van de treintickets. Zo stelt Karel Vinck dat treintickets tot 30 procent duurder moeten worden. ‘Als de reiziger een goede treindienst wil, zal hij meer moeten betalen voor een ticket,’ aldus Vinck.

Ex-Voka-topman De Bruyckere stoort zich dan weer aan de ‘vanzelfsprekendheid waarmee een bedrag van 3 miljard euro wordt toegezegd’ aan de NMBS. Als een treinticket duurder wordt, zou er ook minder overheidsgeld naar de spoorwegmaatschappij moeten gaan.

Vinck, Thijs en De Bruyckere hopen dat het boek het debat over de financiering van overheidsbedrijven zal aanwakkeren. Volgens het trio is dat noodzakelijk ‘om meer zuurstof te geven aan de economie en in te staan voor de welvaart en het welzijn van de bevolking’.

Commentaar:
Ik vind de uitspraak dat de prijzen met 30% moeten stijgen een erg straffe uitspraak, zelfs van een voormalige topman. Bovendien zijn de ticketprijzen net al gewijzigd. Onze overheid wilt dat we massaal het openbaar vervoer gaan gebruiken. Het verhogen van de ticketprijzen, zal hier echter niet aan meewerken. Het spoornetwerk uitbreiden kan wel een optie zijn. Mocht de prijsstijging gepaard gaan met een betere service dan kan het mogelijk wel werken. Wel moet de stijging in mijn ogen gradueel toegepast worden. Ineens 30% extra moeten betalen, zal veel reizigers afschrikken.

Bron:
De Standaard, 18 maart 2014, (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140318_01030211)

Laatst aangepast door j*rie.willems : 18th March 2014 om 12:47.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th March 2014, 18:02
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik begrijp J*rrie Willems zijn mening zeer goed. Ik denk wel dat we hier iets belangrijk over het hoofd zien. In zo een treinkaartje zijn veel kosten doorgerekend, namelijk onderhoud van het spoor, betalen van het personeel en trein, elektriciteit van de spanningsmasten, onderhoud perrons, enz. Als je dit allemaal bij elkaar telt, begrijp ik dat een treinticket zoveel kost. Dit zal misschien in het begin een aantal reizigers afschrikken, maar met een auto gaan zal nog steeds duurder zijn. Denk maar aan de aanschafkosten, wegenbelasting, verzekering, onderhoud, ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th March 2014, 09:52
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Met de auto is misschien duurder maar als de prijsstijging deze tendens blijft aanhouden, zal dat misschien binnenkort niet meer zo zijn. Een auto is dan ook nog een pak gemakkelijker (in de meeste gevallen toch) qua persoonlijke ruimte, gebruiksgemak, je kiest waar je zelf naartoe rijdt i.p.v. dat je enkel het eindstation kan kiezen enzovoort. Ik begrijp een geleidelijke prijsstijging over x aantal jaren maar zo plots en zo sterk? Nee, ik heb hier geen begrip voor. De topman van NMBS heeft zijn salaris al fors laten verminderen. Waar gaat dat geld dan naartoe?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 19th March 2014, 10:03
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
Ik weet niet of het met de auto duurder is. Ik denk dat het in bepaalde gevallen wel goedkoper is. Ik ben eens op uitstap geweest naar Brussel en betaalde toen 13 euro voor de hele dag. Ik heb die dag nog geen uur op de trein gezeten. Ik denk dat carpoolen dan veel goedkoper uitkomt dan de trein te nemen. Die uitstap naar Brussel zou dus meer dan 15 euro kosten. Ik denk dat ik er alles aan zal doen om de trein te vermijden. Op de bus moet je misschien langer wachten en ze doet er een stuk langer over maar is wel veel goedkoper. Om een uur op de bus te zitten kan je een sms sturen en dit kost je 1,30 euro. Ik heb een buzzy-pas en deze kost per kind in ons gezin slechts 77,35 euro.
Kortom als de trein haar tarieven nog wil verhogen om zaken als internet aan te bieden dan neem ik hem niet meer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.