actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th March 2014, 10:47
T*ssa.Mertens T*ssa.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herentals
Posts: 141
" Downkinderen zijn beter af in gewone klas"

Kinderen met het downsyndroom die les volgen in een gewone school kunnen beter lezen, schrijven en rekenen dan andere downkindjes in het buitengewoon onderwijs. Dat besluiten De Standaard en De Morgen vrijdag uit een nieuw onderzoek van de Gentse universiteit. De rest van de klas gaat er niet op achteruit, heeft een beter morele ontwikkeling en een tolerantere houding tegenover minderheden, leert ook ander onderzoek.


Volgens het onderzoek pikken kinderen in een gewone klas veel meer woordenschat op. Leerkrachten besteden er ook veel meer tijd aan het aanleren van schoolse vaardigheden. En dankzij extra middelen is er ook meer individuele begeleiding voor kinderen met het downsyndroom, aldus onderzoeker Gerrit de Graaf.

Al lukt het niet bij alle kinderen. "Sommigen kunnen die hoeveelheid prikkels niet aan", aldus de Graaf. Hij onderstreept ook dat het niet gewoon de slimmere kinderen zijn die naar een reguliere school gaan. "We hebben gecorrigeerd wat betreft IQ, taalontwikkeling en sociaaleconomische status van de ouders. Het verschil bleef duidelijk."

De Graaf voerde zijn onderzoek uit in Nederland, waar meer dan de helft van de kinderen met het downsyndroom starten in het normaal basisonderwijs. In Vlaanderen is dat een kleine minderheid. De Morgen herinnert er wel aan dat het nieuwe decreet van onderwijsminister Pascal Smet, dat normaal volgende week gestemd wordt, daar een mouw aan moet passen.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap/aid1549392/downkinderen-zijn-beter-af-in-gewone-klas.aspx

Mening: Ik vind het positief dat sommige downkindjes beter kunnen volgen en slimmer worden in een gewone school. Wat jammer aan het artikel is, is om te lezen dat het niet voor iedereen zo is. Niet bij alle downkindjes lukt het. Dat vind ik jammer omdat er misschien hoop was voor deze kinderen. In dit geval ben ik blij moest de nieuwe hervorming er komen. Sommige downkindjes gaan beter hun draai vinden en beter worden op school. Het positieve hieraan is dat de klasgenootjes hier geen hinder van ondervinden. Ze kunnen gemakkelijk samen in een klas functioneren. Wat ik ook minder aan het artikel vind, is dat het onderzoek in Nederland gedaan is. Het had beter geweest dat het hier in Vlaanderen onderzocht was. Op die manier kregen we er een nog beter beeld over en dit ook voor ons als toekomstige leerkrachten. Nu het artikel over Nederland gaat, moeten we het artikel misschien met een korrel zout nemen? Want het verschilt misschien met ons onderwijs?
__________________
Life is Just a Game
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2014, 12:07
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik vind dat kinderen met een downsyndroom zeker een kans moeten krijgen in een gewone school. Dit heeft zoals je kan lezen in het artikel voordelen voor elke partij. De kinderen met het downsyndroom kunnen beter lezen, schrijven en rekenen en de andere kinderen krijgen een beter morele ontwikkeling en een tolerantere houding tegenover minderheden. En waarom zou een mentaal gehandicapt kind niet kunnen thuis horen in een gewoon onderwijs? Wanneer we van de kleuterklas of lagere school de andere kinderen laten leren omgaan met kinderen die bepaalde fysieke of mentale achterstanden hebben. Is de kans groter dat het kind ook aanvaard wordt. Ook zouden de ouders en de leerkrachten hiermee moeten helpen. Het wil niet zeggen dat ze mentaal achterstaan ze niet kunnen slagen in hun studies. We zouden wel eens verrast kunnen staan bij hun kunnen. Trouwens er bestaan hulpmiddelen. Het is volgens mij ook zeer goed dat kinderen met een downsyndroom een kans krijgen in het gewone onderwijs. Niet alleen voor zichzelf en voor de andere kinderen maar ook voor de maatschappij. Het zou gaan vermijden of beperken dat mensen met een handicap teveel worden nagekeken of als ongewoon, niet normaal worden aanzien. Hetgeen op vandaag jammer genoeg nog veel teveel wordt gedaan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 7th March 2014, 15:07
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Als een kind het syndroom van down heeft, denk ik dat men best naar de individuele situatie van het kind kijkt. Sommige kinderen zullen kunnen functioneren in een gewone school, terwijl dit voor andere kinderen moeilijk zal zijn. Als het mogelijk is om het kind te laten functioneren in een gewone school ben ik hier wel voorstander van. Ik denk dat de kinderen hier veel uit kunnen leren. In de samenleving worden zij echter ook niet afgeschermd. Op deze manier kunnen leerlingen leren omgaan en samenwerken met iemand die een beperking heeft. Dit zal uiteraard wel de nodige inspanningen vragen van een leerkracht en de school. In het begin zal het voor hen misschien wat aanpassen en misschien niet altijd even gemakkelijk zijn, maar ik ben er van overtuigd dat je hier veel uit kan bijleren.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th March 2014, 18:11
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Ik vind het heel goed dat kinderen met het syndroom van Down naar een gewone school kunnen gaan zonder dat dit negatief uitdraait. Zoals in het artikel vermeldt, hebben de kinderen er zelfs meer aan om in een gewone klas te zitten. Oké, ze zullen er altijd zijn waarvoor het misschien niet lukt in een gewone school, maar dat heb je met andere kinderen ook soms die dan niet het syndroom van Down hebben.
In de eerste plaats is het heel belangrijk dat het voor de Downkindjes positief werkt en als daar dan nog eens bijkomt dat ook voor de klasgenootjes dit positieve gevolgen heeft, vind ik zeker dat dit moet kunnen.
Ik ben van principe dat (als het kan) iedereen gewoon mag starten en dat men niet zegt, jij hebt Down, dus naar het buitengewoon onderwijs. We moeten ze een kans geven en als dit niet lukt, kunnen ze nog altijd naar het buitengewoon onderwijs, maar dan is het op z'n minst geprobeerd.
Hopelijk krijgen ook in België de Downkindjes deze kans.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.