actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2014, 08:41
veronique.h*rmans veronique.h*rmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 20
Crevits wil zwakke studenten na één semester al aanpakken

Onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) wil slechte studenten in de toekomst al na één semester aanpakken. Ze steunt daarmee het advies van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) om sneller in te grijpen bij zwak scorende eerstejaarsstudenten.

"We willen hen zo snel mogelijk in een traject krijgen dat hen ligt", zegt Crevits. Want hoe langer een student erover doet om zijn diploma te halen, hoe meer dat ook kost aan een student, aan zijn ouders en aan de maatschappij.

Concreet wil Crevits universiteiten en hogescholen toelaten om zwak scorende studenten te kunnen verplichten om in het vervolg een minimumaantal studiepunten te halen, bijles te volgen of een nieuwe studiemethode aan te leren. ‘Zo zijn studenten die zich in de gevarenzone bevinden meteen gewaarschuwd’, zegt de VLOR.


bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20141211_0...er-al-aanpakken


mening: Ik vind het positief dat ze alle studenten zo snel mogelijk in het traject willen hebben dat bij hen past. Maar na het 1ste semester vind ik zeer snel, dit omdat iedereen tijd nodig heeft om zich aan te passen. Na de eindexamens in juni kan je bekijken he het verder moet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2014, 09:51
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Het aanpakken van zwakke studenten na één semester vind ik persoonlijk zeer drastisch.
Naar mijn mening verdient iedereen een tweede kans. De overstap van het secundair onderwijs naar het hoger onderwijs is niet altijd evident. Je zit niet meer in je vertrouwde leeromgeving. Je komt terecht in grote aula's, waar je dagelijks grote hoeveelheden leerstof zal moeten verwerken. Dit kan dan weer aanpassing van de leerstrategieën vragen. Sommige studenten hebben hier wat meer tijd voor nodig dan andere.

Daarnaast zijn er ook heel wat studenten die de stap nog groter maken door op kot te gaan. De ene student zal hier gemakkelijker mee kunnen omgaan dan de andere, wat ook zijn effect kan hebben op zijn/haar studies. Denk maar aan de studenten die het uitgaansleven gaan verkennen in grootsteden, zoals Antwerpen en Leuven. Er gaat een nieuwe wereld voor hen open. Er zijn immers geen ouders meer die hen een uur opleggen en een oog in het zeil kunnen houden. Ze moeten de eerste maanden een evenwicht trachten te zoeken tussen hun uitgaansleven en schoolleven, wat niet altijd vanzelfsprekend is voor een 18-jarige.

Hiernaast is het ook perfect mogelijk dat iemand zich niet voor de volle 100 procent op zijn studies kan concentreren wegens familiale problemen. Gaan we deze studenten ook na één semester afschrijven?

Uiteraard begrijp ik ook dat ze deze maatregel moeten treffen. Studenten zullen nu bewust langer stilstaan bij hun studiekeuze. Voor-en nadelen zullen ze afwegen om de gepaste studiekeuze te kunnen maken. Meer studenten zullen realistische keuzes maken, met als gevolg dat ze effectief afstuderen. De dag van vandaag zijn er namelijk heel wat studenten die enkele jaren studeren, maar uiteindelijk opgeven en zonder diploma in de maatschappij terecht komen. Deze maatregel zal dit verhinderen, wat de samenleving en de ouders een heleboel geld zal besparen. Maar na één semester vind ik persoonlijk zeer drastisch. Ik denk niet dat je na één semester al een totaalbeeld hebt van een student.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.