actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2012, 19:26
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Di Rupo: "Begroting zal op tijd klaar zijn"

Belga
do 11/10/2012 - 18:15
Premier Elio Di Rupo (PS) heeft in de Kamer tijdens het eerste vragenuurtje na het zomerreces veel vragen over de timing van de begroting gekregen. Hij reageerde fel op de kritiek van oppositiepartij N-VA en enkele ondernemers dat de begroting over de verkiezingen heen wordt uitgeschoven.
Normaal gezien leest de premier tijdens de eerste dinsdag van oktober de regeringsverklaring voor, met daarin de krijtlijnen van de budgettaire beslissingen voor het volgende jaar. Niet zo dit jaar. Net als in 2000 en 2006 vindt de begrotingsopmaak pas na de verkiezingen plaats. Gefundenes fressen voor N-VA en enkele Vlaamse ondernemers om zware kritiek op de premier en zijn "marxistische regering" te leveren.


Di Rupo reageerde vanmiddag verbeten op die kritiek uit rechtse hoek. "De regering heeft al 13 miljard euro bespaard en zal ook voor 2013 de nodige maatregelen treffen", luidde het. "Ik kan u verzekeren dat de regering ook nu haar verantwoordelijkheid zal nemen, zoals ze dat de voorbije tien maanden heeft gedaan. De begroting zal op tijd klaar zijn", zei de premier.

De bewering dat de regering haar verantwoordelijkheid ontwijkt, ontkende Di Rupo met klem. "Dat is grotesk om te horen van zij die hun verantwoordelijkheden zelf ontvluchten, en door een evenwichtig compromis te weigeren en voor het comfort van de oppositie hebben gekozen."

Nog volgens Di Rupo heeft hij begrip voor de vragen en twijfels bij de bevolking en de bedrijven. "Maar wat ik niet begrijp en niet kan aanvaarden is het installeren van angst, door anonieme politieke aanvallen of absurde uitspraken in de media. We voeren een beleid dat rekening houdt met iedereen in onze maatschappij, niet enkel met zij die hard kunnen roepen."

"Ziekte van Verhofstadt"
Kamerlid Jan Jambon (N-VA), aan wiens partij het verwijt gericht was, reageerde laconiek. Hij noemde het begrotingsuitstel onverantwoord. "Vandaag heeft u ons nog geen timing gegeven. In omstandigheden waar de economische knipperlichten op oranje en op rood springen, schuift u alles voorbij de volgende verkiezingen. Daar bestaat een term voor : schuldig verzuim." Het leverde hem applaus op vanop de oppositiebanken.

Jambon kreeg ook bijval van Jean-Marie Dedecker (LDD) die de premier verweet "aan de ziekte van Verhofstadt" te lijden: "de lusten voor vandaag, de lasten voor morgen".

deredactie.be

Eigen mening: Ik geef toe, ik ken niet zo veel van de politiek, ik ben er echt een leek in. Ik wil het volgen en proberen te begrijpen, en daarom heb ik dit artikel gepost.
De begroting moet inderdaad tijdig klaar geraken, maar als er nog geen deadline gegeven is, is het wel moeilijk om te weten wat 'tijdig' is. "Ze zal tijdig klaar geraken" zegt Di Rupo, maar als je alles verschuift tot 'morgen', dan weten zelfs de studenten onder ons ook wel dat de opdracht die je 'morgen' uitvoert, niet altijd even goed en degelijk is uitgevoerd.
Iemand die meer weet over dit onderwerp, zou ik graag willen vragen om er wat meer informatie over te geven/ posten aansluitend bij dit artikel.

Nu even iets anders. Ik heb het fragment van het vrt-journaal bekeken (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._Rupo_begroting) en wat mij opvalt is, dat het er in de regering vaak vijandig aan toe gaat. Hoe kan je in godsnaam nu vredig rond de tafel zitten en besluiten trekken, als het er zo altijd aan toe gaat? De ene verwijt de andere zus en de andere verwijt de ene zo. Hoe kan je dan op een democratische manier beslissingen nemen en een land regeren? Ik begrijp echt wel dat er onenigheid bestaat, maar kan dit dan niet op een meer volwassen manier gebeuren? Iemand verwijten naar de kop slingeren en er dan nog applaus voor krijgen ook, vind ik maar vreemd. Of ik zal waarschijnlijk te flauw zijn om dit allemaal te begrijpen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.