actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2011, 17:09
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Hoogbejaarde chauffeur ramt drie wagens en verbrijzelt arm van vrouw

Een 88-jarige chauffeur heeft woensdagvoormiddag een ware ravage aangericht in de Putstraat in Riemst. Hij ramde drie wagens en verbrijzelde daarbij de arm van een bejaarde vrouw. De chauffeur beweert dat de auto een technisch defect had.


De hoogbejaarde man uit Antwerpen, die geboren was in Vroenhoven, kwam met zijn BMW terug van een begrafenis toen hij met volle snelheid tegen een Opel botste. Die wagen botste op zijn beurt tegen een andere geparkeerde auto. Op dat moment wilde een 83-jarige vrouw in het voertuig stappen. Haar arm werd tussen het portier verbrijzeld. Ze verloor veel bloed en werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht.

De BMW botste vervolgens tegen een andere geparkeerde wagen die nadien door een houten poort van een boerderij vloog. Daar kwam het voertuig van de 88-jarige chauffeur tot stilstand.

De bestuurder van de BMW verklaarde achteraf dat het gaspedaal van zijn wagen - met een automatische versnellingsbak - blokkeerde.

Bron: GVA online, 13 april 2011

Motivatie:

Bij het lezen van zo'n artikel heb ik een dubbel gevoel. Ik vind het langs de ene kant erg positief dat bejaarden nog in een auto willen stappen. Mijn grootmoeder heeft op haar 65-ste verjaardag ook nog haar rijbewijs gehaald om met haar kleinkinderen op stap te kunnen gaan. Vandaar dat ik steeds bewondering heb voor bejaarden die nog met de auto rijden. Daarnaast vind ik (los gezien van dit artikel) dat deze mensen vaak een gevaar op de weg vormen: ze volgen de snelheidsbeperkingen te strikt waardoor ze op de snelweg vaak veel te traag rijden, en dat vormt een gevaar voor iedereen. Toch mag je dit niet veralgemenen aangezien er veel ouderen zijn die wel perfect meedraaien in het verkeer en er veel jonge bestuurders zijn die ook een gevaar vormen op de weg. Is het dan in dit geval echt een hapering aan de auto geweest zoals de bestuurder verklaarde of heeft het toch met de leeftijd te maken gehad? Ik ben benieuwd naar het antwoord...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th April 2011, 12:49
Tanita.Nuyts Tanita.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 24
Als we nu alle 70 plussers die nog graag met de auto willen rijden opnieuw een verkeersexamen zouden laten afleggen. En dan bedoel ik niet alles nog eens opnieuw moeten studeren van de theoretische kant maar ze gewoon terug een praktisch proef laten doen zodat de instructeurs kunnen zien of de persoon in kwestie nog alert en bekwaam genoeg is om op de baan te komen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th April 2011, 15:54
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Ik ben het eens met Tanita. De meeste bejaarden die achter het stuur zitten houden zich te strak aan snelheidsbeperkingen, maar zijn dan meestal nog te traag om te reageren op het verkeer rondom hen. Naast een trage reactiesnelheid letten ze vaak ook helemaal niet goed op.
Ik heb zopas bijvoorbeeld nog een bijna-botsing meegemaakt door het niet opletten van een oudere mens. Ik wou in een straat draaien en mee komt er een bejaarde uit deze straat. Deze heeft echter enkel oog voor wat er links van hem komt en dus niet voor mij (ik kwam namelijk van rechts). Deze persoon rijdt gewoon de baan over, terwijl ik bezig was met afslagen.
Oké, dit kan ook bij andere mensen gebeuren, maar ik denk dat de meesten van jullie ook kunnen beamen dat bejaarden niet altijd even oplettend en snel genoeg zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th April 2011, 17:14
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Opnieuw een rijexamen afleggen om te zien of oudere mensen nog steeds alert en bekwaam genoeg zijn om de baan op te mogen, is één ding. (Al moet ik toegeven dat één rijexamen al wel genoeg was voor mij ) Maar ik denk dat het bij sommige oudere mensen ook aan andere factoren ligt dat ze soms (want we moeten zeker niet gaan veralgemenen dat oudere mensen een gevaar op de baan zijn! ) een ongeluk veroorzaken.
Ik vind dat vanaf een bepaalde leeftijd er misschien ook 'fysieke testen' moeten worden afgelegd. 'Fysieke testen' is misschien wat te zwaar uitgedrukt. Wat bedoel ik hiermee? M'n moet bijvoorbeeld nagaan of het zicht bij oudere mensen nog goed genoeg is om de baan op te mogen. Of bijvoorbeeld nagaan of ze nog in staat zijn om volledig hun nek te draaien om over hun schouder te kijken of er geen fieters aankomen. Want als je zelf auto rijdt, dan weet je dat in een spiegel kijken soms niet genoeg is. En spijtig ken ik zelf een aantal oudere mensen die nog steeds met de auto rijden, maar die hier niet meer toe in staat zijn ..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.